PGM001 Srovnávací pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Tomáš Lintner, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:40 C11, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz srovnávací pedagogiky seznamuje se základními teoriemi a koncepcemi této disciplíny a s její mezinárodní infrastrukturou. Důraz je položen na současné evropské a světové trendy ve výchově a vzdělávání v souvislosti se společenskými a dalšími podmínkami příslušných regionů. Studijním materiálem jsou práce významných postav světové srovnávací pedagogiky a prestižní komparativní studie posledních let, zejména z oblasti srovnávání vzdělávacích výsledků z produkce OECD a tematických studií EU. Základní metodou práce je metoda komparativní, přičemž za východisko komparací je brán současný stav české vzdělávací soustavy.
Výstupy z učení
Po úspešnom ukončení predmetu budú študenti schopní:
vysvetliť miesto komparatívnej pedagogiky v systéme spoločensko-vedných a pedagogických vied
popísať a kriticky zhodnotiť kvalitu metód komparatívnej pedagogiky
popísať rôzne typológie vzdelávacích systémov
popísať a kriticky zhodnotiť medzinárodné porovnania a testovania
popísať a kriticky zhodnotiť rôzne vzdelávacie systémy a vzťah medzi vzdelávaním a širším spoločenských kontextom.
Osnova
  • 1. Úvod do komparatívnej pedagogiky
  • 2. Metódy komparatívnej pedagogiky
  • 3. Typológia vzdelávacích systémov
  • 4. Medzinárodné štúdie a testovania
  • 5. Nordický, nemecký a anglo-americký model
  • 6. Vzdelávanie v rozvojových krajinách
  • 7. Vzdelávanie ako dôsledok a príčina:
  • ...demokratizácie
  • ...ekonomického rastu
  • ...kolonizácie a dekolonizácie
  • ...zdravia populácie
  • ...geografie
Výukové metody
Pravidelné interaktívne prednášky a úlohy v elfe, prezenčné semináre.
Metody hodnocení
Plnenie pravidelných úloh v elfu, povinná účasť na všetkých prezenčných hodinách a záverečná ústna skúška (100%).
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=369
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGM001