FF:PGM001 Srovnávací pedagog. - Informace o předmětu
PGM001 Srovnávací pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Tomáš Lintner, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–9:40 C11, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz srovnávací pedagogiky seznamuje se základními teoriemi a koncepcemi této disciplíny a s její mezinárodní infrastrukturou. Důraz je položen na současné evropské a světové trendy ve výchově a vzdělávání v souvislosti se společenskými a dalšími podmínkami příslušných regionů. Studijním materiálem jsou práce významných postav světové srovnávací pedagogiky a prestižní komparativní studie posledních let, zejména z oblasti srovnávání vzdělávacích výsledků z produkce OECD a tematických studií EU. Základní metodou práce je metoda komparativní, přičemž za východisko komparací je brán současný stav české vzdělávací soustavy.
- Výstupy z učení
- Po úspešnom ukončení predmetu budú študenti schopní:
vysvetliť miesto komparatívnej pedagogiky v systéme spoločensko-vedných a pedagogických vied
popísať a kriticky zhodnotiť kvalitu metód komparatívnej pedagogiky
popísať rôzne typológie vzdelávacích systémov
popísať a kriticky zhodnotiť medzinárodné porovnania a testovania
popísať a kriticky zhodnotiť rôzne vzdelávacie systémy a vzťah medzi vzdelávaním a širším spoločenských kontextom. - Osnova
- 1. Úvod do komparatívnej pedagogiky
- 2. Metódy komparatívnej pedagogiky
- 3. Typológia vzdelávacích systémov
- 4. Medzinárodné štúdie a testovania
- 5. Nordický, nemecký a anglo-americký model
- 6. Vzdelávanie v rozvojových krajinách
- 7. Vzdelávanie ako dôsledok a príčina:
- ...demokratizácie
- ...ekonomického rastu
- ...kolonizácie a dekolonizácie
- ...zdravia populácie
- ...geografie
- Výukové metody
- Pravidelné interaktívne prednášky a úlohy v elfe, prezenčné semináre.
- Metody hodnocení
- Plnenie pravidelných úloh v elfu, povinná účasť na všetkých prezenčných hodinách a záverečná ústna skúška (100%).
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=369
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGM001