PGMK507 Terénní praxe

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/80. 80 hodin. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je úzce provázán se studiem Pedagogiky a klade si za cíl získat či prohloubit praktické dovednosti a kompetence studentů pro: - práci ve vzdělávacích institucích/ školské správě / vzdělávací politice; - práci ve vzdělávacích institucích, konzultačních společnostech, neziskových organizacích i státních výchovných a vzdělávacích institucích, v nichž se realizují výchovné a vzdělávací aktivity přednostně využívající zkušenostně-reflektivní učení; - přípravu a realizaci pedagogického výzkumu ve školských i mimoškolských institucích.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat odborné znalosti a dovednosti z oblasti pedagogiky, vzdělávání a školství při řešení problémů v rámci dané pozice na praxi;
- orientovat se v základních (právních či jiných) předpisech, které vymezují danou pozici i fungování dané organizace;
- zvládnout základy práce na úrovni určené funkce v konkrétní instituci;
- odhadnout náročnost a charakter práce na dané pozici.
Osnova
  • 1. Pod vedením garanta (pracovníka organizace, v níž bude student na praxi) komplexní seznámení s každodenní náplní práce instituce/oddělení i náplní práce příslušné funkce, v níž bude student působit. 2. Student má zvládnout nejen rutinní obsahové či organizační věci, ale i technické znalosti a postupy v konkrétní organizaci. 3. Má postupně plnit nejen zadané úkoly, ale také (po dohodě s garantem praxe) uskutečňovat vlastní nápady. 4. Postupné zvládnout samostatně práci nejen uvnitř organizace, ale i v terénu (například pomoc při realizaci určité aktivity mimo instituci apod.). 5. V závěru praxe je studentova práce zhodnocena garantem praxe, který poukáže na studentovy silné stránky a případně doporučí zlepšení práce studenta v budoucnu.
Literatura
  • SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991. x, 374. ISBN 9781857423198.
  • HUMPOLÍČEK, Pavel a Alena UHROVÁ. Desatero pro praxi - aneb jak využít povinnost. První vydání. Brno: MSD, s.r.o. Brno, 2006. 12 s. ISBN 80-86633-57-8.
  • NAVRÁTIL, Pavel, Libor MUSIL, Jitka NAVRÁTILOVÁ a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Odborná praxe a supervize: hledání příkladů dobré praxe. 2007.
Výukové metody
stáž
Metody hodnocení
Písemná zpráva
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 80 hodin.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGMK507