FF:PSA_031 Komparativní psychologie - Informace o předmětu
PSA_031 Komparativní psychologie
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 7:30–8:15 N51
- Předpoklady
- Základy neurověd (PS_BA010),Biologické vědy (PS_BA001)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je prohloubit u studentů poznatky o evoluci živých organismů, o fylogenezi psychických fenoménů a o vztahu mezi mozkem a osobností.
- Výstupy z učení
- Na závěr kurzu studenti budou schopni porozumět, vysvětlit a srovnat modely a teorie chování a prožívání na humánní a subhumánní rovině. Kurz umožňuje studentům osvojit si komparativní přístup ke zkoumaným jevum.
- Osnova
- 1. Teoreticko-filozofické základy komparativní psychologie. Evoluce života, chování a prožívání člověka. Evoluční proces a stvoření. Evoluční proces versus evoluční teorie. Psychofyziologický problém. Postavení komparativní psychologie v systému věd o člověku a v sys- tému psychologických vědních disciplín. Transdisciplinární propojení s biologickými vědami. Zoopsychologie, etologie, bionika a sociobiologie. 2. Definice, předmet a historie komparativní psychologie. Cesta od Linneových prací, přes srovnávací morfologii a zoologii po současnost. Od období antropomorfizujícího ve výzkumech chování živocichů, přes experimentální fázi k systémovému přístupu v interpretacích dat z výzkumu. Zvláštní význam zoopsychologie a behaviorálního přístupu k předmětu výzkumu v rozvoji komparativní psychologie. 3. Evoluční princip-možnosti a meze. Od Darwina po současné pluralistické koncepce evoluce. Homologie a analogie, kvantitativní a kvalitativní ukazatele. 4. Základní metodologické přístupy v komparativní psychologii. Terénní a laboratorní přístupy. Modelování v komparativní psychologii. Základní metodiky a techniky v komparativní psychologii. 5. Základní teorie instinktu. Instinktivní a naučené chování. Teorie motivace a chování na subhumánní a humánní rovině. Konzumační akt a apetenční chování. Ritualizace. Intenční pohyby. Tzv. přeskokové aktivity. Experimentální výzkum motivace chování u živočichu. 6. Komparativní charakteristika emočního chování. Agresivita, agresivní chování. Vymezení agrese na subhumánní rovině oproti agresi na humánní rovině. Druhy agrese, mechanismy agrese, možnosti zvládání agresivního chování. Teorie agrese. 7. Komparativní charakteristika tzv. socializace a sociálního chování. 8. Hra na subhumánní a humánní rovině, její význam a komparace dat. 9. Reprodukční chování, péče o potomstvo a teritoriální chování. 10.Abnormální chování na subhumánní rovině. Definice abnormálního a patologického chování na subhumánní rovině. Experimentální navozování poruch chování u zvířat. Experimentální neurózy. Animální model deprese. Modelování psychóz. Konvulzivní stavy. Problémy živočichu v ZOO. 11.Využití poznatku o chování zvířat v některých oblastech aplikovaného výzkumu. Kritická analýza. 12. - 14. Výukový film.
- Literatura
- povinná literatura
- Vašina, L. (2010): Komparativní psychologie. Grada, Praha.
- doporučená literatura
- Barrett a kol.(2007):Evoluční psychologie.Portál, Brno.
- LORENZ, Konrad. Základy etologie : srovnávací výzkum chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1993, 254 s. ISBN 8020004777. info
- FRAŇKOVÁ, Slávka a Zdeněk KLEIN. Úvod do etologie člověka. 1. vyd. Praha: HZ Systém (Editio), 1997, 193 s. ISBN 80-86009-15-7. info
- BENEŠ, Jan. Homo sapiens sapiens : hominizace ve světle biologických behaviorálních a sociokulturních adaptací. Vyd. 1. V Brně: Univerzita J. E. Purkyně, 1990, 219 s. ISBN 8021001739. info
- LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Translated by Alena Veselovská. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992, 237 s. ISBN 8020402640. info
- TINBERGEN, N.: On aims and methods of ethology. Z. Tierps. 20, 410 - 433, 1963.
- POPPER, Karl R. a Konrad LORENZ. Budoucnost je otevřená : rozhovor v Altenbergu a texty z vídeňského Popperovského sympozia. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1997, 127 s. ISBN 8070212039. info
- Výukové metody
- Přednáška 1/0
- Metody hodnocení
- Esej 5-8 stran A4 a ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/psych/index_cz.html
Pro studenty kombinované formy studia je povinná úvodní-konzultační hodina (přehled témat a příprava námětů pro seminární práci jako předpoklad pro připuštění k ústní zkoušce) před vlastní přednáškou. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/PSA_031