FF:PSA_057 Psychoterapie dětí - Informace o předmětu
PSA_057 Psychoterapie dětí
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Diviš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Júlia Hálová (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
Aktivní účast na přednáškách a seminářích. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
- Výstupy z učení
- Absovlent předmětu bude mít základní znalosti z oblasti psychoterapie dětí v kontextu jednotlivých vývojových období.
- Osnova
- Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
- Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dětí vs. dosplých ad.)
- Cíle psychoterapie dětí; práva dětí v psychoterapii; etika v psychoterapii dětí; fáze terapeutického procesu; katalyzátory (nástroje) procesu terapie
- Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami
- Rodinná psychoterapie (behaviorální, experienciálně-komunikační, strukturální, systemická)
- Všeobecná teorie systému; Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)
- Racinálně-emotivní terapie u dětí (Ellis); krátká terapie zaměřená na řešení u dětí
- Strukturální teorie (Minuchin); Funkcionální teorie (Bowen, Toman); Komunikační teorie (Bateson, Lederer, Haley, Satir)
- Skupinová terapie u dětí a léčebné společenství; účinné faktory skupinové psychoterapie
- Terapie hrou, hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách (Mead, Axline, Oaklender); dětská kresba; technika vyprávění příběhu
- Speciální techniky při práci s dětmi (Sandplay, Clay field, Scenotest)
- Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání (Freud, Erikson, Piaget, Kohlberg, Mahlerová, Bowlby, Ainsworth, Kohlberg)
- Syn. ADD, ADHD versus LMD a možnosti terapie;
- Syn. CAN a PAS (Parental alienation syndrome), děti ohrožené prostředím (zanedbání, týrání, deprivace)
- Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících
- Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí, jejich zdroje, možnosti a meze psychoterapie (Mentální anorexie, koktavost, enuréza apod.)
- Literatura
- povinná literatura
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- doporučená literatura
- ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
- ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
- LANYADO, Monica a Ann HORNE. Psychoterapie dětí a dospívajících : psychoanalytický přístup. Translated by Lucie Lucká. V Praze: Triton, 2005, 681 s. ISBN 807254568X. info
- OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Edited by Martin Jára, Translated by Jiří Štěpo. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 8090330606. info
- GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie : systemické a narativní přístupy. 2., doplň. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009, 280 s. ISBN 9788024723907. URL info
- neurčeno
- BREMS, Christiane. Dětská psychoterapie a poradenství : komplexní průvodce. Translated by Barbara Ulrich. Vydání první. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018, 526 stran. ISBN 9788075535108. info
- VALENTA, Milan a Pavel HUMPOLÍČEK. Hra v terapii. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 254 s. ISBN 978-80-262-1190-7. URL info
- GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
- TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 227 s. ISBN 8071788899. info
- HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
- Výukové metody
- Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského psychoterapeuta. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou diskuze či možnosti exkurze do zařízení zabývajících se přímou terapeutickou činností v oblasti dětské a adolescentní psychoterapie.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednou týdně dvě vyučovací hodiny - v jednom týdnu jsou dvě vyučovací hodiny věnovány teoretické průpravě a na ně navazují v dalším týdnu další dvě hodiny seminární. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~hump/psychoterapie/deti/
Poslední úprava provedena dne: 17.5.2013. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PSA_057