FF:PSBA009 Metodologie psychologie I - Informace o předmětu
PSBA009 Metodologie psychologie I
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Psychologie - prezenční (program FF, C-BCPS)
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako úvod do metodologie psychologie a příbuzných disciplín. Dále jsou představeny metodologické postupy z oblasti kvantitativní metodologie. Na předmět navazuje Metodologie psychologie II zaměřená na kvalitativní metodologii.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti seznámeni s povahou vědeckého poznání v psychologii. Studenti by měli porozumět základním metodám a technikám a způsobům jejich použití ve výzkumu a v budování vědeckého poznání.
- Osnova
- 1. Problematika vědeckého poznání. Cesty poznání. Věda jako předmětné, systematické, kritické, kontrolovatelné, reprodukovatelné poznání. Členění výzkumu v psychologii podle cíle a výzkumných designů. Cíle výzkumu v psychologii – deskripce, predikce, explanace. Postup vědecké práce, základní pojmy - teorie, hypotéza, konstrukt, operacionalizace, proměnná. Základní výzkumné designy – experiment, kvaziexperiment, korelační studie. Specifické výzkumné strategie, longitudinální a průřezový výzkum. 2. Problematika měření v psychologii. Nepřímé měření konstruktů, validita a reliabilita nástrojů. Validita výzkumu – validita statistických postupů, konstruktová validita, externí a interní validita. Členění proměnných podle jejich role ve výzkumu. 3. Kvalitativní a kvantitativní data, typy škál. Popisná a induktivní statistika. Princip falzifikace, testování hypotéz, postavení nulové hypotézy v procesu testování hypotéz, chyba I. a II. druhu. 4. Výzkumný soubor. Základní a výběrový soubor. Sestavování výběrového souboru. Reprezentativnost. Pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní výběry. Velikost výběrového souboru. 5. Kauzální interpretace vztahů, Millovy kánony indukce. Experiment versus korelační studie. Typy experimentálních designů podle způsobu manipulace s nezávislými proměnnými. Varianty jednofaktoriálních a vícefaktoriálních experimentů. Zdroje ohrožení vnitřní validity. 6. Mezisubjektový experiment. Znáhodnění a vyrovnání. Design kontrolních skupin a podmínek v psychologickém výzkumu. 7. Vnitrosubjektový experiment. Efekt pořadí, progresivní efekt, efekt transferu. Counterbalancing (vyvažování) – kompletní a částečné vyvažování, reverzní vyvažování a blokové znáhodnění. 8. Kvaziexperiment. Design s neekvivalentní kontrolní skupinou, plány vícenásobných časových sérií. Specifika ohrožení vnitřní validity. 9. Korelační studie. Omezení závěrů korelačních studií. Typy zkreslení v korelačním výzkumu – nepravá korelace, vývojová sekvence, chybějící střední člen, dvojí příčina. 10. Výzkumný projekt. Struktura výzkumného projektu – název, teoretická východiska, otázky a hypotézy, metoda, diskuse, citace zdrojů.
- Literatura
- povinná literatura
- GOODWIN, C. James. Research in psychology : methods and design. 6th ed. Hoboken: Wiley & Sons, 2010, xxiii, 600. ISBN 9780470522783. info
- FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Translated by Petr Bakalář. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 8071783676. info
- doporučená literatura
- PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 9788073674687. info
- Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Výukové metody
- Přednášky.
- Metody hodnocení
- Součástí hodnocení je: 1) splnění domácího úkolu (pokud bude zadán v IS v průběhu semestru). Možno získat max. 2 body. 2) odevzdání zpracovaných teoretických východisek projektu (termín odevzdání 20. dubna) - bude zadáno v IS. Možno získat max. 5 bodů - k závěrečnému testu bude student připuštěn pouze tehdy, získá-li min. 3 body za tento úkol. 3) závěrečný test, maximum 20 bodů. Předpokladem pro udělení kolokvia je získání min. 17 bodů (z 27 možných za všechny 3 hodnocené prvky).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- PSBA012 Statistické metody I
PSBA009 - PSBA014 Psychologie osobnosti I
PSBA003 && PSBA009 - PSBA016 Metodologie psychologie II
PSBA009 - PSBA019 Statistické metody II
PSBA009 && PSBA012 - PSBA025 Základy psychodiagnostiky
PSBA003&&PSBA007&& PSBA009&&PSBA016 - PSBB004 Psychosémantika
PSBA009 - PSBB005 Praktikum empirického výzkumu
PSBA009 - PSBB078 Videohry v kontextu psychologického výzkumu
PSBA009
- PSBA012 Statistické metody I
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PSBA009