FF:PSB_68 Psychol. sluch. post. osob - Informace o předmětu
PSB_68 Psychologie sluchově postižených osob
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:40–18:15 N01023
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Základní specifika problematiky neslyšících Předmět se soustředí na zprostředkování základních poznatků z oblasti psychologie osob s poruchou sluchu. Zaměřujeme se na problematiku nedoslýchavých i neslyšících. Přednášky zahrnují problematiku ranného vývoje sluchově postižených, výchovy a vzdělávání, uplatnění v dospělosti, podrobně se zabýváme problematikou komunikace a sociálních vztahů. Výuka zahrnuje exkurze do nemocničního zařízení (k problematice diagnostiky sluchového postižení) a do škol se sluchově postiženými žáky/studenty.
- Osnova
- 1. Sluchové postižení podle míry ztráty sluchu 2. Dvojí pohled na sluchově postižené a) handicapovaná, abnormální skupina, b) kulturní menšina 3. Neverbální chování a jeho normy 4. Mluva, odezírání , sluchový trénink 5. Znakový jazyk 6. Totální komunikace 7. Problematika vývoje sluchově postiženého dítěte 8. Problematika dospělých sluchově postižených osob 9. Psycholog ve Speciálním poradenském centru 10. Specifická funkce divadla v životě sluchově postižených dětí a dospělých.
- Literatura
- HRUBÝ, Jaroslav. Průvodce neslyšících a nedoslýchavých. D. 1 (Variant.) : Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. [D. 1]. info
- Broulíková, V., Mikotová, Z. K teatroterapii sluchově postižených. In Valenta, M. Rukověť dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: UP, 2006.
- Strnadová, V. Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících, 1995
- Broulíková, V., Mikotová, Z. Bajky a sny. In Valenta, M. Rukověť dramaterapie II. Olomouc: UP, 2009.
- Vágnerová, M. Psychologická problematika zdravotně postižených. Vliv sluchového postižení na osobnost. In Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999
- Lejska, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003.
- Šedivá, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006
- Šedivá, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených 1.. Praha: Septima, 1997
- Hrubý, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.
- Strnadová, V. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001
- Šedivá, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených 2.. Praha: Septima, 1998
- Hypertextové odkazy: www.ruce.cz, www.ticho.cz, www.teiresias.muni.cz, www.frpsp.cz.
- Komunikace neslyšících : sociolingvistika : antologie textů. Edited by Jiří Homoláč. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1998, 161 s. : i. ISBN 80-85899-40-X. info
- STRNADOVÁ, Věra. Současné problémy české komunity neslyšících. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 279 s. ISBN 80-85899-45-0. info
- HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1998, 321 s. ISBN 8072160753. info
- HOLKOVÁ, Martina. Tichý přístav duše :literární, básnická a výtvarná tvorba neslyšících autorů. Edited by Jiří Pavloušek. Brno: B Press, 1995, 79 s., [21. ISBN 80-901574-3-2. info
- UHERÍK, Anton. Hluchota, reč, poznanie. 1. vyd. Martin: Osveta, 1990, 186 s. ISBN 8021701536. info
- Výukové metody
- Jednotlivé přednášky jsou doplněny praktickými cvičeními. Je realizována minimálně jedna praxe ve vzdělávacím zařízení pro sluchově postižené studenty.
- Metody hodnocení
- Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia.
Způsob ukončení předmětu určí vyučující na počátku semestru.
Způsob hodnocení: kolokvium obsahuje tři části: -seminární práce na zadané téma(reflexe divadelního představení neslyšících herců, komunikační workshop, výběrové téma) -praktická zkouška ze zásad komunikace se sluchově postiženou osobou(především znalost prstové abecedy) -krátký test ze zadaných okruhů - Informace učitele
- Psychologie osob s poruchou sluchu seznamuje studenty se specifiky sluchově postižených osob. Porucha sluchu v tom nejširším slova smyslu(tzn. šelesty, nedoslýchavost, ohluchnutí, prelingvální hluchota) se týká nezanedbatelné části naší populace se všemi problémy, které s ní souvisí. Považuji proto za důležité seznámit studenty s problematikou sluchově postižených, kde je základní podmínkou k vytvoření vztahu k možnému klientovi: - ujasněný postoj ke sluchově postiženému - překonávání komunikační bariéry - znalost základních komunikačních zásad adekvátní komunikace se sluchově postiženým. Vzhledem k tomu, že se jedná o výběrový seminář je základním požadavkem ochota vést dialog se sluchově postiženým, resp. neslyšícím člověkem tak, aby docházelo k vzájemnému dorozumění /i za předpokladu, že se dialogu účastní tlumočník znakového jazyka/. Poslední úprava provedena dne: 3.1.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PSB_68