FF:PSDDS4 Doktorský seminář IV - Informace o předmětu
PSDDS4 Doktorský seminář IV
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- PSDDS3 Výuka v předmětu předpokládá, že student je vybaven základním poznatkovým aparátem z oblasti kvantitativního psychologického výzkumu. Zejména je důležitá dobrá orientace v terminologii a základních postupech statistické analýzy dat.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, D-PSYCH_) (2)
- Cíle předmětu
- Student naváže na svoje předchozí znalosti o kvantitativní metodologii a metodách zpracování výzkumných dat, s cílem prohloubit tyto znalost a rozšířit je o jejich praktickou aplikaci. Seznámí se s detailnější charakteristikou kvantitativního přístupu, typy výzkumných plánů a průběhem přípravy výzkumného projektu, prohloubí si znalosti o metodách získávání, zpracování a analýzy kvantitativních dat, které bude schopen následně realizovat v praxi. Student bude schopen ovládat aplikaci etických pravidel psychologického výzkumu i kritéria hodnocení výzkumů, využívajících kvantitativní přístup a jeho metody, po absolvování předmětu bude schopen efektivně pracovat s postupy kvantitativní metodologie, zejména volit metody zpracování dat adekvátní výzkumnému záměru a povaze výzkumných dat, kriticky zhodnotit výsledky jejich analýzy a navrhovat případná alternativní řešení jejich zpracování, či stanovovat limity výzkumu, dokáží kriticky posoudit návrh výzkumu z hlediska metodologické správnosti a proveditelnosti.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - zvolit statistický postup adekvátní k výzkumné otázce; - interpretovat výsledky analýz (včetně pokročilých statistických postupů); - kriticky zhodnotit vhodnost aplikace postupů zpracování dat v odborných studiích.
- Osnova
- Obsah seminářů: Základní statistické postupy (porovnání průměrů, korelace, atd.) Regresní analýza Faktorová analýza (včetně konfirmační FA) Psychometrika Mediační analýza Moderační analýza Prezentace a diskuse studentských návrhů zpracování dat
- Literatura
- FIELD, Andy P. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. 5th edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxix, 1070. ISBN 9781526419521. info
- Goodwin, K. A., Goodwin, C. J. (2016). Research in Psychology: Methods and Design, 8th Edition. Hoboken, NJ: Wiley.
- HAYES, Andrew F. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis : a regression-based approach. New York: Guilford Press, 2013, xvii, 507. ISBN 9781609182304. info
- SCHUMACKER, Randall E. a Richard G. LOMAX. A beginner's guide to structural equation modeling. Fourth edition. New York: Routledge, 2016, xxi, 351. ISBN 9781138811904. info
- Relevantní české i zahraniční elektronické zdroje a periodika, e-learningové materiály přednášejících v IS .
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, prezentace případových studií, řešení modelových situací.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% účast studenta na semináři a zpracování definitivní verze výzkumného designu disertační práce s důrazem na část věnující se způsobům zpracování dat. Dále má student za úkol vypracovat dva posudky – zpětné vazby na projekty svých kolegů, zahrnující kritické zhodnocení přístupů ke zpracování výsledků jejich výzkumných studií. Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti aktivně přispívat v seminářích – prezentací svého návrhu analýzy dat i diskusí týkající se návrhů jejich kolegů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PSDDS4