PSMA023 Státní závěrečná zkouška magisterská

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: SZk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Podmínkou přístupu k státní závěrečné zkoušce magisterské je odevzdání magisterské diplomové práce, odevzdání případové studie a získání příslušného počtu kreditů - během magisterského studia musí student získat celkem min. 120 kreditů (z toho za povinné předměty 96 kreditů a za povinně volitelné předměty 24 kreditů).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Státní závěrečná zkouška magisterská sestává z obhajoby magisterské diplomové práce a z ústní části. Ústní část státní závěrečné zkoušky magisterské student vykoná z předmětů:
- obecné psychologické vědy a metodologie psychologie
- psychodiagnostika
- *poradenská, pedagogická a školní psychologie
- *klinická psychologie
- *psychologie organizace a řízení
(Z předmětů označených * si student volí jeden jako třetí zkušební předmět.)
Součástí ústní části SZZ magisterské je i rozprava nad případovou studií.
Výstupy z učení
V rámci státní závěrečné zkoušky studenti prokazují úroveň osvojení výstupů z učení dosažených v průběhu studia.
Státní závěrečná zkouška sestává ze tří částí: 1) obhajoba magisterské diplomové práce, 2) zkouška z předmětů obecné psychologické vědy a metodologie psychologie, psychodiagnostika a volitelně poradenská, pedagogická a školní psychologie nebo klinická psychologie nebo psychologie organizace a řízení, 3) rozprava nad případovou studií.
Studenti v průběhu SZZ prokazují osvojení znalostí, dovedností a způsobilostí, tedy výstupů z učení asociovaných s předměty uvedenými v bodě 2), přičemž prokazují, že dokáží:
- prezentovat (cíle, postup řešení, výsledky, zjištění, limity) řešené diplomové práce a případové studie,
- pohotově a erudovaně reagovat na podněty a připomínky vztahující se k řešené diplomové práci a případové studii,
- vymezit z různých hledisek jednotlivé jevy a funkce lidské psychiky, vymezit jejich vlastnosti, typologie a souvislosti
- shrnout důležitá fakta a kriticky zhodnotit jednotlivé přístupy k psychickým jevům a problémovým otázkám vzhledem k historickému vývoji a současnému stavu poznání,
- vyjmenovat, popsat (historii, strukturu, administraci, postup, vyhodnocení) a posoudit z různých hledisek (teoretická východiska, psychometrické vlastnosti, aplikační možnosti, limity) psychologické a psychodiagnostické metody, vzájemně různé metody porovnat,
- navrhnout a zdůvodnit zvolený přístup, postup, metody pro řešení zadané problémové otázky.
Obecně studenti prokáží, že mají hlubokou znalost oboru, včetně odborných a speciálních dovedností týkajících se daného oboru.
Osnova
  • OBECNÉ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY A METODOLOGIE
  • 1. Předmět a výzkumné metody kognitivní psychologie
  • Historické kořeny kognitivní psychologie. Kognitivní obrat v psychologii. Oblasti výzkumu v kognitivní psychologii. Metody výzkumu kognitivní psychologie. Kognitivní věda, kognitivní neurověda a kognitivní neuropsychologie.
  • 2. Vnímání
  • Čití vs. vnímání. Percepční organizace, teorie Gestalt psychologie. Percepční konstanty. Vnímání velikosti, prostoru, hloubky a pohybu. Vnímání barev. Teorie percepce: konstruktivistické teorie, teorie přímého vnímání, integrující teorie. Rozpoznávání objektů. Poruchy percepce.
  • 3. Pozornost
  • Pozornost a vědomí. Předvědomé zpracování informací, priming. Automatické procesy. Habituace. Zaměřená pozornost. Detekce signálů. Teorie pozornosti. Chybné úkony, poruchy pozornosti.
  • 4. Paměť
  • Metody zkoumání paměti. Tradiční modely paměti, struktura paměti. Model pracovní paměti. Konekcionistické modely. Paměťové procesy: kódování, uchovávání, vybavování. Teorie dlouhodobé paměti. Epizodická a sémantická paměť. Implicitní paměť a učení. Teorie zapomínání a amnézie. Mimořádné paměťové schopnosti. Autobiografická paměť, zábleskové vzpomínky, problematika svědecké výpovědi.
  • 5. Mentální reprezentace
  • Vymezení mentální reprezentace. Propozice a představy. Schémata. Hypotéza duálního kódu. Výroková hypotéza. Modely mentální reprezentace. Mentální manipulace s představami. Pojmy a kategorie, procesy kategorizace. Teorie kategorizace. Produkce a produkční systém. Konekcionistické modely.
  • 6. Jazyk a řeč
  • Vlastnosti jazyka. Vnímání řeči. Teorie rozpoznávání slov. Sémantika a syntax. Porozumění jazyku: zpracování vět, diskurzu, příběhů. Osvojování jazyka, jazykový vývoj. Dědičnost versus prostředí. Řečová produkce. Základní procesy při čtení a psaní. Jazyk a myšlení.
  • 7. Myšlení, řešení problémů, tvořivost
  • Usuzování a dedukce. Teorie usuzování. Induktivní usuzování. Heuristiky a předsudky. Řešení problémů. Typy problémů, proces řešení problémů. Poznatky Gestalt psychologie o řešení problémů. Teorie problémového prostoru. Role znalostí při řešení problémů, expertní. rozhodování. Tvořivost - obecné přístupy ke tvořivosti. Objevy. Faktory tvořivosti.
  • 8. Kognitivní vývoj, inteligence
  • Obecné principy kognitivního vývoje. Zrání, faktory prostředí. Kognitivní vývoj v dospělosti. Přístupy k inteligenci, měření inteligence. Teorie inteligence. Umělá inteligence.
  • 9. Motivace
  • Motivace jako proces. Pohled soudobé psychologie na problematiku motivace chování.
  • Základní teorie motivace a jejich vzájemné srovnání.
  • Základní pojmy motivace (reflex, pud, instinkt, homeostáza, motivace, motiv) v kontextu relevantních teorií.
  • Výkonová motivace. Teorie pole Kurta Lewina, atribuční model, efekt Zeigarnikové, Flow - fenomén.
  • Přežití jednotlivce a druhu. Regulace příjmu potravy a tekutin. Sexuální a rodičovské motivy.
  • Frustrace. Strategie zvládání frustrace. Teorie věnující se problematice frustrace.
  • Charakteristika volních procesů. Vlastnosti vůle.
  • Vzájemný vztah problematiku motivace a emocí.
  • 10. Emoce
  • Základní přístupy ke zkoumání emocí. Klasické a moderní teorie emocí.
  • Základní teorie emocí a jejich vzájemné srovnání.
  • Fyziologický základ emocí. Psychofyziologický doprovod emocí.
  • Možnosti využíti přístrojových metod zaznamenávajících psychofyziologické koreláty emocí.
  • Základní úskalí při výzkumu emocí. Problémy a způsoby studia emocí.
  • Klasifikace emocí z hlediska síly a časové průběhu a z hlediska ontogenetického a fylogenetického.
  • Aktuální geneze emoce.
  • METODOLOGIE
  • 1. Problematika vědeckého poznání. Cesty poznání. Věda jako předmětné, systematické, kritické, kontrolovatelné, reprodukovatelné poznání. Členění výzkumu v psychologii podle cíle a výzkumných designů. Cíle výzkumu v psychologii – deskripce, predikce, explanace. Postup vědecké práce, základní pojmy - teorie, hypotéza, konstrukt, operacionalizace, proměnná. Základní výzkumné designy – experiment, kvaziexperiment, korelační studie. Specifické výzkumné strategie, longitudinální a průřezový výzkum.
  • 2. Problematika měření v psychologii. Nepřímé měření konstruktů, validita a reliabilita nástrojů. Validita výzkumu – validita statistických postupů, konstruktová validita, externí a interní validita. Členění proměnných podle jejich role ve výzkumu.
  • 3. Kvalitativní a kvantitativní data, typy škál. Popisná a induktivní statistika. Princip falzifikace, testování hypotéz, postavení nulové hypotézy v procesu testování hypotéz, chyba I. a II. druhu.
  • 4. Výzkumný soubor. Základní a výběrový soubor. Sestavování výběrového souboru. Reprezentativnost. Pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní výběry. Velikost výběrového souboru.
  • 5. Kauzální interpretace vztahů, Millovy kánony indukce. Experiment versus korelační studie. Typy experimentálních designů podle způsobu manipulace s nezávislými proměnnými. Varianty jednofaktoriálních a vícefaktoriálních experimentů. Zdroje ohrožení vnitřní validity.
  • 6. Mezisubjektový experiment. Znáhodnění a vyrovnání. Design kontrolních skupin a podmínek v psychologickém výzkumu.
  • 7. Vnitrosubjektový experiment. Efekt pořadí, progresivní efekt, efekt transferu. Counterbalancing (vyvažování) – kompletní a částečné vyvažování, reverzní vyvažování a blokové znáhodnění.
  • 8. Kvaziexperiment. Design s neekvivalentní kontrolní skupinou, plány vícenásobných časových sérií. Specifika ohrožení vnitřní validity.
  • 9. Korelační studie. Omezení závěrů korelačních studií. Typy zkreslení v korelačním výzkumu – nepravá korelace, vývojová sekvence, chybějící střední člen, dvojí příčina.
  • 10. Etické aspekty výzkumu v psychologii. Problematika klamání účastníků, informovaný souhlas, anonymita, riziko poškození, debriefing, vědecký přínos studie. Vědecké podvody – vymyšlená a zkreslená data, plagiátorství.
  • 11. Výzkumný projekt. Struktura výzkumného projektu – název, teoretická východiska, otázky a hypotézy, metoda, diskuse, citace zdrojů.
  • 12. Rozdíl mezi každodenním a vědeckým poznáním, porovnání kvantitativních a kvalitativních metod ve vědeckém výzkumu.
  • 13. Typy kvalitativních přístupů. Participativní a neparticipativní metody, archivní metody. Rysy kvalitativních metod.
  • 14. Symbolický interakcionismus a odvozené přístupy. Pragmatismus, realismus, konstrukcionismus. Etnometodologie.
  • 15. Východiska a postupy analýzy diskursu, foucaultovská tradice a psychologie diskursu, omezení získaných výsledků.
  • 16. Postupy a principy dobře zakotvené teorie, otevřené, axiální a selektivní kódování.
  • 17. Fenomenologie, cíle a použití fenomenologických postupů v psychologii.
  • 18. Případové studie ve vědeckém výzkumu, typy případových studií, jejich problémy a omezení.
  • 19. Kritéria hodnocení kvality kvalitativního výzkumu.
  • PSYCHODIAGNOSTIKA
  • Teorie psychodiagnostiky
  • 1. Měření v psychologii, metodologické problémy
  • 2. Psychometrický a klinický přístup
  • 3. Charakteristiky psychometrických metod, standardy
  • 4. Konstrukce psychodiagnostických metod
  • 5. Metody a postupy analýzy položek
  • 6. Osobní chyby - objektivita a standardizace
  • 7. Náhodné chyby - reliabilita a její typy
  • 8. Konstantní chyby - typy validity
  • 9. Chyby interpretace - normalizace, normativní, ipsativní a interaktivní skóry
  • 10. Nové postupy v psychometrice - teorie odpovídání na položku
  • Literatura:
  • American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education (2001): Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Testcentrum, Praha.
  • Břicháček, V. (1978): Úvod do psychologického škálování. Psychodiagnostické a didaktické testy, n. p., Bratislava.
  • Geisinger, K. F., Bracken, B. A., Carlson, J. F., et al. (2013). APA Handbook of Testing and Assessment in Psychology (3 Volume Set). American Psychological Association. ISBN 978-1433812279.
  • Gould, S. J. (1998): Jak neměřit člověka. Pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Nakladatelství Lidové noviny, Praha.
  • Hunt, M. (2000): Dějiny psychologie. Portál, Praha.
  • Urbánek, T. (2002): Základy psychometriky. FF MU, Brno.
  • Yin, Robert K. (2009). Case study research: design and methods. 4. vyd. Thousand Oaks: Sage Publications. ISBN 978-1-412-96099-1.
  • Psychodiagnostika dospělých
  • 1. Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza) a psychofyziologické metody.
  • 2. Výkonové metody - principy, přehled. Testy jednotlivých psychických funkcí (paměti, pozornosti, kreativity aj.).
  • 3. Testy parciálních a kombinovaných schopností (např. testy technických, uměleckých, verbálních, matematických schopností). Testy vědomostí.
  • 4. Testy inteligence (jednodimenzionální, komplexní).
  • 5. Testy organicity.
  • 6. Metody diagnostikování osobnosti (princip, přehled).
  • 7. Dotazníkové metody - unidimenzionální dotazníky.
  • 8. Multidimenzionální dotazníky.
  • 9. Projektivní metody. Princip, přehled. Projektivní metody výběru.
  • 10. Verbální projektivní metody.
  • 11. Grafické projektivní metody.
  • 12. Objektivní testy osobnosti.
  • 13. Objektivní a subjektivní posuzovací stupnice.
  • 14. Nové trendy v psychodiagnostice a směry jejího vývoje.
  • Psychodiagnostika dětí a dospívajících
  • 1. Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky
  • 2. Klinické metody /pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů/
  • 3. Vývojové škály /zvláštnosti dg. dětí útlého věku, přehled, interpretace výsledků, současné trendy/
  • 4. Inteligenční testy a soubory /komplexní, jednodimenzionální/
  • 5. Testy speciálních schopností, znalostí a dovedností - přehled, principy
  • 6. Testy jednotlivých psychických funkcí /percepční testy, pozornost, paměť aj./
  • 7. Hodnocení motoriky, laterality a řeči
  • 8. Dg. školních schopností a dovedností, sociálních dovedností a obecné informovanosti
  • 9. Neuropsychologické soubory a metody
  • 10. Projektivní metody - princip, přehled, projektivní metody dle výběru
  • 11. Kresebné techniky /jako odhad úrovně rozumových schopností, senzomotorických dovedností, kreativity/
  • 12. Dotazníky /jednodimenzionální, vícedimenzionální, pro rodiče a vychovatele/
  • 13. Objektivní testy osobnosti
  • 14. Posuzovací škály
  • Literatura:
  • Garro, A. (2016). Early Childhood Assessment in School and Clinical Child Psychology. Springer. ISBN 978-1493963478.
  • Koluchová, J., Morávek, S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Učební text UP Olomouc 1991.
  • Říčan, P., Krejčířová, M. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada, Praha 1995, 1997, 2006.
  • Říčan, P., Vágnerová, M. a kol.: Dětská klinická psychologie. Avicenum, Praha 1991.
  • Stančák, A.: Klinická psychodiagnostika. Psychoprof, Nové Zámky 1996.
  • Saklofske, D. H., Schwean, V. L., & Reynolds, C. R. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment (Oxford Library of Psychology). Oxford University Press. ISBN 978-0199796304.
  • Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001.
  • Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Avicenum, Praha 1980.
  • PORADENSKÁ, PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE
  • Poradenská psychologie
  • ČÁST I
  • 1. Poradenská psychologie (dále pps) jako odborná profesní činnost: historický kontext vývoje poradenské psychologie, aktuální trendy v poradenství.
  • 2. Vztah pps k ostatním teoretickým i aplikovaným psychologickým disciplínám, mezioborové přesahy pps.
  • 3. Cíle, strategie a přístupy (koncepty) v pps; poradenský proces a jeho průběh. Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí.
  • 4. Systémově-interakční přístup, rodinná terapie, základní koncepty a pojmy.
  • 5. Psychodiagnostika v pps (diagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí, vztah diagnostiky a psychokorektivního procesu).
  • 6. Vývojové poruchy řeči. Vývoj v řeči v normě a patologii.
  • 7. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky, diagnostika, typ laterality a školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností, některé příčiny školního neprospěchu.
  • 8. Nadané děti, definice, diagnostika, epidemiologie, psychologická péče o nadané dítě a jeho rodinu.
  • 9. Specifické vývojové poruchy učení. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie. Prognóza, diferenciální diagnóza. Kompenzační možnosti. Postupy speciálně pedagogické nápravy. Psychologická péče o děti s SPU, jejich rodiče a učitele.
  • 10. Poruchy aktivity a pozornosti. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, klinické obrazy jednotlivých poruch aktivity a pozornosti, komorbidita, zásady diferenciální diagnostiky, vhodná výchovná opatření a terapeutické přístupy.
  • 11. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, klinické obrazy jednotlivých stupňů mentální retardace, průběh a prognóza, komorbidita, diferenciální diagnóza. Psychologická péče o dítě mentálně retardované a jeho rodinu.
  • 12. Pervazivní vývojové poruchy. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, klinické obrazy jednotlivých pervazivních vývojových poruch, komorbidita ; zásady diferenciální diagnostiky.
  • 13. Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, klinické obrazy jednotlivých poruch, diagnostika a vhodné terapeutické přístupy.
  • 14. Děti ohrožené prostředím. Syndrom CAN. Psychologická péče o děti ohrožené prostředím. Následky psychické deprivace a subdeprivace. Prevence, vhodné terapeutické přístupy.
  • ČÁST II
  • 1. Změny a vývojové trendy rodiny a manželství (dále RaM); porovnání s předchozími generacemi.
  • 2. Komponenty a procesy v RaM (struktura, dynamika, intimita-autonomie, hodnotové orientace, komunikace).
  • 3. Pojetí rodiny a jejích funkcí, porovnání dysfunkčních a fungujících RaM.
  • 4. Poruchová a neporuchová komunikace v RaM.
  • 5. Vývojový pohled na RaM: tranzitorní-netranzitorní krize, etapy; charakteristiky jednotlivých etap – rizika, krize. (Od etapy přechodu k vážné známosti, snoubenectví, sňatek, rodina s malými dětmi...).
  • 6. Etapizace poradensko-terapeutické intervence (včetně problematiky poradenského kontraktu). Některé strategie a taktiky intervencí (uvést do vztahu k jednotlivým přístupům a konceptům).
  • 7. Rozvodové poradenství, terapie, mediace (vč. pojmu "rozvodový potenciál").
  • Základní literatura:
  • Kratochvíl, S. (1992). Manželská terapie. Hradec Králové, Nakladatelství Mach.
  • Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J.: Dětská psychoterapie. Praha, Avicenum 1989, nebo Praha, Portál 2000.
  • Lowman, R. L., & Cooper, S. E. (2017). The Ethical Practice of Consulting Psychology (Fundamentals of Consulting Psychology). American Psychological Association. ISBN 978-1433828096.
  • Matějček, Z. (1993). Dyslexie – specifické poruchy čtení. Jinočany, Nakladatelství H&H.
  • Matějček, Z. (1991). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN.
  • Matoušek, O. (1993). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Nakladatelství SLON.
  • Novák, T., Šmolka, P. (2016). Manželské a rodinné poradenství. 2., aktual. vydání, Praha: Grada.
  • Pešová, I., Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing.
  • Plaňava, I. (1993). Funkční a dysfunkční soužití v rodině a manželství. SPFFBU, I 27.
  • Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada.
  • Říčan, P., Vágnerová, M. a kol. (1991). Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum.
  • Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (1995, 1997). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing.
  • Simon, F. B., Stierlin, H. (1993). Slovník rodinné terapie. Hradec Králové, Nakl. Konfrontace.
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál.
  • Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, Nakladatelství Karolinum UK v Praze.
  • Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Nakladatelství Karolinum UK v Praze.
  • Doplňující literatura:
  • Dunovský J. a kol. (1999). Sociální pediatrie. Vybrané kapitoly. Praha, Grada Publishing.
  • Freemanová, D. R. (1992). Manželská kríza. Martin, Vyd. Osveta.
  • Matoušek, O., Kroftová, A. (1998). Mládež a delikvence. Praha, Portál.
  • Možný, I. (1990). Moderní rodina – mýty a skutečnost. Brno, Blok.
  • Nešpor, K., Csémy, L. (1996). Léčba a prevence závislostí. Příručka pro praxi. Praha, Psychiatrické centrum.
  • Plaňava, I. (1986). Systémově-interakční paradigma rodiny. Psychológia a patopsychológia dieťata, 21, č. 2.
  • Plaňava, I. (1992). Jak (to) spolu mluvíme. Brno, Vydavatelství MU.
  • Plaňava, I. (1994). Jak se (ne)rozvádět. Praha, Grada.
  • Pöthe, P. (1996). Dítě v ohrožení. Praha, Nakladatelství G plus G.
  • Pedagogická psychologie
  • 1. Pedagogická psychologie jako vědní obor. Metody pedagogické psychologie.
  • 2. Učení. Druhy učení. Činitelé ovlivňující proces a výsledky učení. Metody učení.
  • 3. Styly učení. Autoregulace učení.
  • 4. Zákony učení.
  • 5. Školní úspěch a neúspěch.
  • 6. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a klasifikace výsledků učení žáků.
  • 7. Psychologické aspekty trémy.
  • 8. Tvořivost ve škole. Tvořivý žák, tvořivý učitel.
  • 9. Nadané děti ve škole. Identifikace nadaných žáků, specifické způsoby práce s nadanými dětmi ve škole.
  • 10. Psychologie výchovy a sebevýchovy. Výchovné prostředky. Způsoby (styly) výchovy.
  • 11. Osobnost učitele a vyučovací styly.
  • 12. Profesní kariéra a kompetence učitele.
  • 13. Prevence syndromu vyhoření učitele.
  • 14. Vztahy mezi učiteli a žáky.
  • 15. Pedagogická komunikace.
  • 16. Problémoví žáci. Obvyklé školní problémy. Instituce pomáhající při řešení školních problémů. Integrace a inkluze ve vzdělávání.
  • 17. Školní zátěž, stres a efektivní strategie zvládání.
  • 18. Psychologická analýza výchovných obtíží žáků.
  • 19. Alternativní přístupy ke vzdělávání.
  • 20. Aktuální otázky a nejnovější poznatky pedagogicko-psychologického výzkumu.
  • Školní psychologie
  • 1. Školní psychologie jako psychologická disciplína, předmět a význam školní psychologie.
  • 2. Historie školní psychologie a současná situace v České republice i v zahraničí. Asociace školní psychologie, odborné časopisy.
  • 3. Školní poradenské centrum, jeho členové, kompetence, cíle.
  • 4. Práce školního psychologa. Etika práce, legislativní rámec.
  • 6. Metody a postupy práce školního psychologa.
  • 7. Kariérové ​​poradenství.
  • 8. Klima školy. Psychosociální klima třídy.
  • 9. Šikanování ve třídě. Kyberšikana.
  • 10. Škola a rodina. Vztahová síť, styly výchovy.
  • 11. Interaktivní programy primární prevence.
  • PSYCHOLOGIE PRÁCE A ORGANIZACE
  • 1. Vznik, vývoj a předmět psychologie práce, organizace a řízení
  • 2. Psychologie pracovního prostředí, pracovní zátěž
  • 3. Vznik a vývoj organizací, definice organizace v psychologii
  • 4. Mechanistický přístup k organizaci (např. Weber, Taylor)
  • 5. Škola lidských vztahů (Mayo, Hawthornský efekt)
  • 6. Humanistické přístupy k organizaci (např. Maslow, McGregor)
  • 7. Moderní názory na organizaci (např. Ouchi)
  • 8. Postmoderní názory na organizaci (např. Morgan, Clegg)
  • 9. Organizační struktura, organizační schéma
  • 10. Organizační cíle
  • 11. Psychologie nezaměstnanosti
  • 12. Organizační kultura
  • 13. Manažerské funkce, úrovně managementu, manažerské role, personální management a řízení lidských zdrojů
  • 14. Personální plánování, analýza pracovní pozice
  • 15. Nábor a výběr pracovníků (klasické výběrové řízení)
  • 16. Assessment a development centre
  • 17. Adaptace pracovníků
  • 18. Intelektuální kapitál, řízení rozvoje a vzdělávání pracovníků
  • 19. Hodnocení a odměňování pracovníků
  • 20. Řízení výkonu, pracovní motivace a uspokojení z práce
  • 21. Týmová práce, vedení týmů
  • 22. Osobnost vedoucího pracovníka, styly vedení
  • 23. Konflikty na pracovišti, řízení konfliktů
  • KLINICKÁ PSYCHOLOGIE
  • 1. Klinická psychologie – definice, historie; klinický psycholog - kompetence, vzdělání; diagnostické metody a výzkum v klinické psychologii
  • 2. Etika v klinické psychologii; Právní aspekty klinické psychologie
  • 3. Nemoc a zdraví, normalita, význam nemoci; odborná terminologie – symptom, dysfunkce, epizoda, porucha,…
  • 4. Primární, sekundární a terciární prevence
  • 5. Vztah lékař a pacient; vztah pacient a lékař
  • 6. Bolest; mírnění bolesti psychologickými prostředky
  • 7. Trauma, posttraumatický rozvoj
  • 8. Syndrom vyhoření
  • 9. Workholismus; chronický únavový syndrom
  • 10. Práce s lidmi v terminálním stádiu; psychoonkologie
  • 11. Krizová intervence
  • 12. Komunikace ve zdravotnictví (specifické situace a specifické skupiny nemocných)
  • 13. Suicidalita z pohledu klinického psychologa
  • 14. Psychosomatická problematika v praxi klinického psychologa
  • Psychopatologie a psychiatrie
  • 1. Psychopatologie – norma a duševní zdraví a duševní nemoc; postavení psychiatrie a psychologie v péči o duševně nemocné; 4 historické mezníky psychiatrie; náplň obecné a speciální psychopatologie a psychiatrie; organizace psychiatrické péče u nás
  • 2. Příčiny vzniku duševních poruch – biologické aspekty, psychosociální a transcendentální aspekty, celostní přístup v psychiatrii
  • 3. Soudobé klasifikační systémy MKN 10 a DSM V 
  • 4. Poruchy vnímání
  • 5. Poruchy pozornosti a paměti
  • 6. Poruchy myšlení
  • 7. Poruchy řeči a poruchy inteligence
  • 8. Poruchy pudů
  • 9. Poruchy emotivity
  • 10. Poruchy vůle a poruchy jednání
  • 11. Poruchy vědomí a poruchy osobnosti
  • 12. Psychiatrické vyšetření
  • 13. Organické duševní poruchy. Gerontopsychiatrie
  • 14. Pedopsychiatrická problematika
  • 15. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek
  • 16. Schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy
  • 17. Poruchy nálady
  • 18. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy
  • 19. Poruchy příjmu potravy
  • 20. Poruchy osobnosti
  • 21. Biologické způsoby léčby. Současné trendy v léčbě
  • 22. Problematika kognitivního deficitu u jednotlivých diagnostických okruhů – schizofrenie, poruchy nálady, poruchy příjmu potravy,…. Možnosti rehabilitace kognitivního deficitu.
  • Psychoterapie I
  • 1. Psychoanalýza Sigmunda Freuda a současné směry v psychoanalýze;
  • 2. Individuální psychologie Alfreda Adlera a analytická psychologie Carla Gustava Junga;
  • 3. Dynamická psychoterapie a psychologické mechanismy změn u ní, její zakladatelé ve světě a v ČR;
  • 4. Dynamická skupinová psychoterapie;
  • 5. Speciální techniky v dynamické skupinové psychoterapii (arteterapie, musikoterapie aj.);
  • 6. Přístup zaměřený na člověka (Carl Rogers);
  • 7. Kognitivně – behaviorální psychoterapie;
  • 8. Logoterapie;
  • 9. Rodinná terapie;
  • 10. Význam osobnosti terapeuta v psychoterapii.
  • Literatura:
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. 283 s. Portál 5.verze. ISBN 80-7367-122-0.
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 2005. 297 s. ISBN 8072623478.
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000. 431 s. ISBN 80-7178-381-1.
  • PRAŠKO, Ján, MOŽNÝ, Petr, ŠLEPECKÝ, Miloš a kolektiv. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Praha/Kroměříž: Triton, 2007. 1063 s. ISBN: 978-80-7254-865-1.
  • SKÁLA, Jaroslav. Psychoterapie v medicínské praxi. Praha: Avicenum, 1989.
  • Psychoterapie II
  • 1. Zásady psychoterapie osob se syndromem závislosti, terapeutická komunita;
  • 2. Specifika psychoterapie u schizofrenie a jiných psychóz;
  • 3. Krizová intervence;
  • 4. Krize středního věku; psychoterapie deprese;
  • 5. Kognitivně behaviorální léčba úzkostných poruch, obsedantně kompulsivní poruchy;
  • 6. Základy psychoonkologie;
  • 7. Psychoterapie enkopréz a enuréz, poruch příjmu potravy, vybraných psychosomatických onemocnění v dětství (astma bronchiale, dermatózy, obezita, recidivující febrilie), dětí se závažnou somatickou diagnózou;
  • 8. Terapeutické možnosti u dětí s neurovývojovými poruchami (autismus, mentální retardace);
  • 9. Psychoterapeutická problematika syndromu CAN (týrání, zneužívání, zanedbávání, Münchhausenův syndrom by proxy);
  • 10. Psychoterapie dětí v pobytových zařízeních; psychoterapie dětí v průběhu rozvodu a rozpadu rodiny.
  • Literatura:
  • DANZER, G. Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla i duše. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7478-456-7.
  • HRDLIČKA, Michal, Julián KURIC a Marek BLATNÝ. Krize středního věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 167 s. ISBN 8073671689.
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000. 431 s. ISBN 80-7178-381-1.
  • PRAŠKO, Ján, MOŽNÝ, Petr, ŠLEPECKÝ, Miloš a kolektiv. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Praha/Kroměříž: Triton, 2007. 1063 s. ISBN: 978-80-7254-865-1.
  • SKÁLA, Jaroslav. Psychoterapie v medicínské praxi. Praha: Avicenum, 1989.
  • TSCHUSCHKE, Volker. Psychoonkologie. Psychologické aspekty vzniku a zvládnutí rakoviny. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-826-0.
  • VYMĚTAL, Jan. Speciální psychoterapie. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. 396 s. ISBN 9788024713151.
Literatura
    povinná literatura
  • HUMPOLÍČEK, Pavel a Václav ŠNOREK. Psychodiagnostika dospělých. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání druhé, opravené. Praha: Portál, 2022, 487 stran. ISBN 9788026219194. info
  • SANTROCK, John W. Educational psychology. Seventh edition. New York: McGraw-Hill, 2021, 668 stran. ISBN 9781260571301. info
  • JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Illustrated by Jana Slavíková. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 528 stran. ISBN 9788027105861. URL info
  • GOODWIN, Kerri A. a C. James GOODWIN. Research in psychology : methods and design. Eight edition. Hoboken: Wiley Custom, 2018, xx, 455. ISBN 9781119510239. info
  • ARNOLD, John, Ray RANDALL, Fiona PATTERSON, Jo SILVESTER, Ivan T. ROBERTSON, Cary L. COOPER, Bernard BURNES, Don HARRIS a Carolyn AXTELL. Work psychology : understanding human behaviour in the workplace. Sixth edition. Harlow, England: Pearson, 2016, xix, 783. ISBN 9781292063409. info
  • BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 759 stran. ISBN 9788026206170. info
  • ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209768. info
  • ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů. Translated by Martin Šikýř. 13. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 920 stran. ISBN 9788024752587. URL info
  • HUNSLEY, John a Catherine M. LEE. Introduction to clinical psychology : an evidence-based approach. Hoboken: Wiley, 2014, xxv, 564. ISBN 9781118360019. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. 3. vyd. Praha: Academia, 2014. info
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
  • WAGNEROVÁ, Irena. Psychologie práce a organizace : nové poznatky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024737010. URL info
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073672829. URL info
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
    doporučená literatura
  • Preiss M., Kučerová H. a kol.: Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, Praha, 2006.
  • Smolík P.: Duševní a behaviorální poruchy. 2. revid. Vydání, , Maxdorf/Jesenius, Praha, 2002.
  • PRŮCHA, Jan. Psychologie učení : teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2020, 268 stran. ISBN 9788027128532. URL info
  • ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání : efektivní vzdělávání všech žáků. Vydání 1. Praha: Grada, 2019, 216 stran. ISBN 9788027107896. URL info
  • LISÁ, Elena. Psychodiagnostika v řízení lidských zdrojů. Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2019, 159 stran. ISBN 9788026214724. info
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 276 stran. ISBN 9788027104703. URL info
  • POMERANTZ, Andrew M. Clinical psychology : science, practice, and culture. Fourth edition. Los Angeles: Sage, 2017, xxxiii, 59. ISBN 9781506386447. info
  • Kaplan & Sadock's comprehensive textbook of psychiatry. Edited by Benjamin J. Sadock - Virginia A. Sadock - Pedro Ruiz. Tenth edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2017, lxii, 2176. ISBN 9781451100471. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence : průběh krize, psychologická první pomoc, proces krizové intervence, krize jako šance a/nebo ztráta. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 285 stran. ISBN 9788024753270. URL info
  • PROCHÁZKA, Jakub, Viktor KULHAVÝ, Martin VACULÍK, Michal JIRÁSEK, Marcela LEUGNEROVÁ, Lenka JANOŠOVÁ, Marie SOUČKOVÁ, Eva LYSOŇKOVÁ a Adriana WYROBKOVÁ. Pojmy z řízení lidských zdrojů a psychologie práce. 2. vyd. Brno, 2017. Elportál. ISBN 978-80-210-8680-7. PURL epub url html info
  • PROCHÁZKA, Jakub, Viktor KULHAVÝ, Martin VACULÍK, Michal JIRÁSEK, Marcela LEUGNEROVÁ, Lenka JANOŠOVÁ, Marie SOUČKOVÁ, Eva LYSOŇKOVÁ a Adriana WYROBKOVÁ. Pojmy z řízení lidských zdrojů a psychologie práce. 2. vyd. Brno, 2017. Elportál. ISBN 978-80-210-8680-7. PURL epub url html info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Lyn Corno - Eric M. Anderman. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xiv, 481. ISBN 9780415894821. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • OREL, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 338 stran. ISBN 9788024755168. info
  • SZOBIOVÁ, Eva. Tvorivosť - poznávanie tajomstiev. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2016, 386 stran. ISBN 9788073806132. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů : základy moderní personalistiky. 5. rozšířené a doplněn. Praha: Management Press, 2015, 399 stran. ISBN 9788072612888. info
  • OCISKOVÁ, Marie a Ján PRAŠKO. Stigmatizace a sebestigmatizace u psychických poruch. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2015, 374 stran. ISBN 9788024751993. info
  • LÁTALOVÁ, Klára, Dana KONČELÍKOVÁ a Ján PRAŠKO. Suicidialita u psychických poruch. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2015, 212 stran. ISBN 9788024743059. info
  • KRAMER, Geoffrey P., Douglas A. BERNSTEIN a Vicky PHARES. Introduction to clinical psychology. Eighth edition. Boston: Pearson, 2014, viii, 518. ISBN 0205871852. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788071789994. info
  • RABOCH, Jiří a Pavel PAVLOVSKÝ. Psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2012, 466 s. ISBN 9788024619859. info
  • The Oxford handbook of human motivation. Edited by Richard M. Ryan. Oxford: Oxford University Press, 2012, xvii, 579. ISBN 9780199366231. info
  • WOODS, Stephen A. a Michael A. WEST. The psychology of work and organizations. Andover: South-Western/Cengage Learning, 2010, xviii, 598. ISBN 9781408018866. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 9788024719986. URL info
  • RABOCH, Jiří a Pavel PAVLOVSKÝ. Klinická psychiatrie v denní praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2008, 128 s. ISBN 9788072625864. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance : vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005, xii, 370. ISBN 8073660202. info
  • Psychiatrie. Edited by Cyril Höschl - Jan Libiger - Jaromír Švestka. 2. dopl. a opr. vyd. Praha: TIGIS, 2004, 883 s. ISBN 8090013074. info
  • ŠTIKAR, Jiří, Milan RYMEŠ, Karel RIEGEL a Jiří HOSKOVEC. Psychologie ve světě práce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 461 stran. ISBN 8024604485. info
  • BALTUS, Rita K. Personal psychology for life & work. 5th ed. New York: Glencoe/McGraw-Hill, 2000, viii, 389. ISBN 0028042948. info
  • HRONÍK, František. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců : podrobný průvodce výběrovým řízením. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, xxi, 311. ISBN 8072261614. info
Výukové metody
Výuka předmětu Státní závěrečná zkouška magisterská je realizována v příslušných předmětech během předchozího studia.
Zkouška před zkušební komisí.
Metody hodnocení
SZZ magisterská sestává z odděleně klasifikovaných součástí: obhajoby magisterské diplomové práce a z ústní části.
Pro absolvování SZZ magisterské je nutné úspěšné složení všech jejích částí. Celkový výsledek SZZ magisterské se hodnotí některým ze stupňů podle klasifikační stupnice stanovené čl. 17, odst. 1 Studijního a zkušebního řádu MU.
Hlasování zkušební komise o státní závěrečné zkoušce magisterské.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSMA023