FF:RJ_09 Ruština pro neruštináře III - Informace o předmětu
RJ_09 Ruština pro slavisty a neruštináře III
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Alena Danyiová (přednášející)
Mgr. Tereza Bojanovská (pomocník)
Mgr. Bc. Zbyněk Michálek (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 18:00–19:40 A31, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- RJ_02 Ruština pro neruštináře II || RJ_04 Ruština pro slavisty II || RJ_02Eng Russian for Beginners II
Předpokladem pro účast v kurzu je dobré zvládnutí azbuky (samostatné čtení, psaní), znalost gramatiky a slovní zásoby v rozsahu učebnice ORLOVA, Natalia, Marta VÁGNEROVÁ a Miroslava KOŽUŠKOVÁ. Klass! Ruština pro střední školy: učebnice a pracovní sešit. 2. Praha: Klett, 2011. 186 s. ISBN 978-80-7397-066-6. Student je povinen mít na hodinách svou učebnici a pracovní sešit (v jakékoliv podobě). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16 - Mateřské obory/plány
- předmět má 65 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na zlepšení vyjadřovacích a komunikačních schopností v ústní i písemné podobě a na rozšíření slovní zásoby tohoto východoslovanského jazyka. Student si také prohloubí svoje znalosti ruských reálií (historie, umění, zeměpis). Úroveň výstupu studenta by po úspěšném ukončení kurzu měla být B1 podle SERR.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování kurzu:
– zlepší svoje vyjadřovací schopnosti v ruštině na základní témata v mluvené i psané podobě (na úrovni B1);
– obecně rozšíří svoje řečové schopnosti na všech úrovních (čtení, psaní, poslech, mluvení);
– rozšíří svoji slovní zásobu;
– rozšíří svoje znalosti ruských reálií (historie, umění, zeměpis). - Osnova
- 1. Slovní zásoba, téma: Češi, Česká republika, Praha; gramatika: superlativ adjektiv, dativ singuláru substantiv maskulin zakončený na měkkou souhlásku, dativ singuláru tvrdých adjektiv, genitiv plurálu substantiv maskulin zakončených na tvrdou souhlásku, genitiv plurálu tvrdých adjektiv a adj. хороший; fonetika: opakování redukce nepřízvučných samohlásek;
- 2. slovní zásoba, téma: pocity, popis osoby, seznamování, zevnějšek člověka; gramatika: věty Он не должен быть…, У меня нет…, instrumentál singuláru tvrdých adjektiv, podmiňovací způsob, infinitivní věty; fonetika: opakování výslovnosti tvrdých souhlásek ж, ш, ц, opakování výslovnosti zvratné částice -ся;
- 3. slovní zásoba, téma: zaměstnání, profese, pracovní pohovor; gramatika: časování sloves искать, хотеть, мочь, помочь, vedlejší věty s который a потому что, přivlastňovací zájmena его, её, их, slovesná vazba работать кем; fonetika: výslovnost сж, зж, чн, щ;
- 4. slovní zásoba, téma: ekologie a ochrana životního prostředí a přírody; gramatika: časování sloves быть, забыть, экономить, časování sloves typu -овать, -ировать, vazba sloves пользоваться чем, участвовать в чём, souvětí se spojkou чтобы; fonetika: opakování výslovnosti měkkého лʼ;
- 5. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 1–4; zdokonalení řečových dovedností;
- 6. slovní zásoba, téma: Moskva a její památky, M. V. Lomonosov, cestování; gramatika: dativ posesivních zájmen твой, ваш v maskulinu a femininu, akuzativ singuláru osobních zájmen он, она, komparativ adjektiv a vyjádření srovnání, dativ plurálu substantiv a adjektiv, neurčitá zájmena typu -нибудь; fonetika: opakování výslovnosti měkkého зʼ, сʼ, opakování intonace otázek s tázacím slovem;
- 7. slovní zásoba, téma: média, práce na počítači; gramatika: genitiv a akuzativ substantiv a adjektiv v maskulinu, transformace принимающий → vedlejší věta s который, neurčitá zájmena a příslovce typu -то, komparativ adjektiv typu более; fonetika: výslovnost сш, зш, výslovnost přejatých slov;
- 8. slovní zásoba, téma: EU, cestování, psaní přátelům; gramatika: imperativ sloves 1. osoby plurálu, lokál singuláru tvrdých a měkkých adjektiv všech rodů, časování slovesa давать; fonetika: opakování výslovnosti ы, výslovnost сч, зч, kontrast mezi tvrdými a měkkými slabikami;
- 9. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 6–8; zdokonalení řečových dovedností;
- 10. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 1–9;
- 11. opakovací lekce, doplňující materiály dle potřeb a zájmu studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- ORLOVOVÁ, Natálie, Marta VÁGNEROVÁ a Miroslava KOŽUŠKOVÁ. Klass!ruština pro střední školy : učebnice a pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Klett, 2011, 186 s. ISBN 9788073970666. info
- doporučená literatura
- Rusko-český ilustrovaný slovník. Translated by Zuzana Pavlová. V Praze: Slovart, 2013, 360 s. ISBN 9788073916848. info
- MAMONOVA, Julija. 1000 ruských slovíček : ilustrovaný slovník. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010, 136 s. ISBN 9788025126301. info
- BELYNTSEVA, Olga a Adam JANEK. Učebnik sovremennogo russkogo jazyka. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2009, xii, 554. ISBN 9788025124420. info
- Ruská písanka : ruština. Illustrated by Stanislav Korityák. 3. verze, vyd. 1. Hostinné: [Stanislav Korityák], 2008, [69] s. ISBN 9788025428504. info
- LEPILOVÁ, Květuše. Rusky na cesty : základní slovní obraty pro dorozumění s cizincem. Vydání první. Brno: Computer Press, 2007, vi, 130. ISBN 9788025115633. info
- MISTROVÁ, Veronika, Danuše OGANESJANOVÁ a Jelena TREGUBOVÁ. Cvičebnice ruské gramatiky : 12000 příkladů s řešením na protější straně. 1. vyd. Praha: Polyglot, 2004, 569 s. ISBN 9788086195292. info
- MICHLOVÁ, Světlana. Současná ruština pro školu a veřejnost : cvičení gramatická, pravopisná, lexikální : klíč. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 142 s. ISBN 8071688851. info
- KORITYÁKOVÁ, Taťána a Stanislav KORITYÁK. Písanka: ruština pro jazykové a střední školy. Vyd. 1. Brno: Taťána Korityáková, Stanislav Korityák, 2000, 34 s. info
- DAVIES, Helen, Blanka TOMÁŠKOVÁ a Hana ŽOFKOVÁ. Obrázkový rusko-český slovník. Illustrated by John Shackell. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 1997, 119 s. ISBN 8085784866. info
- WILKES, Angela. Začínáme s ruštinou. Edited by Roger Priddy - Katarína Gogová, Illustrated by John Shackell. 1. české vyd. Plzeň: Fraus, 1997, 48 s. ISBN 8085784947. info
- ČÁRA, Vladimír. Ruská mluvnice pro střední školy. 4. upravené vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 197 s. ISBN 8004248918. info
- Výukové metody
- Jazykový kurz ve své klasické podobě: práce s učebnicí a pracovním sešitem, občasné nutné teoretické výklady vyučujícího, domácí úkoly, doplňující materiály podle potřeb a zájmu frekventantů, videa, audio, online kvízy ověřující znalosti apod.
- Metody hodnocení
- Kurz je zakončen bodovaným testem, který u studentů ověří nabyté znalosti; k udělení zápočtu je třeba získat alespoň 60 % bodů. K řádnému ukončení předmětu je také požadována pravidelná docházka – maximálně dvě absence, nepočítaje v to období změn v zápisu.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- UPOZORNĚNÍ: Kurzy ruštiny pro neruštináře organizované Ústavem slavistiky FF MU neposkytují povinnou minimální jazykovou kompetenci požadovanou předpisy FF MU. K získání této kompetence jsou určeny výhradně kurzy organizované Centrem jazykového vzdělávání.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RJ_09