FF:RLB46 Křesťanský kult - Informace o předmětu
RLB46 Křesťanský kult v kontextu helénistických náboženství
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Iva Doležalová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou lichou středu 10:50–12:25 J22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, N-HS)
- Religionistika (program FF, N-PH) (2)
- Cíle předmětu
- Základní rysy křesťanského kultu se utvářely v podstatě během prvních pěti století jeho existence. Kurz je věnován charakteristickým rysům procesu, v jehož rámci prochází jednoduchý kultovní život radikální změnou od jednoduchých liturgických shromáždění typu agapé k bohatě strukturované eucharistii, formuje se cyklus liturgického roku, vzniká kult mučedníků a světců, rozvíjí se křesťanské umění. Zvažovány jsou zejména podněty z lidového prostředí, které tento proces výrazně ovlivnily.
Intepretace jednotlivých aspektů ritualizace raného křesťanství je založena na komparativním a sociologickém přístupu v religionistice.
Studenti kurzu by po jeho absolvování měli být schopni porozumět a vysvětlit proces ritualizace raného křesťanství v jednotlivých aspektech stejně jako součást procesu identifikace vznikajícího náboženství. - Osnova
- 1. Počátky křesťanství a jeho rituální podoba Základní metodologické problémy – sociologické a antropologické teorie a jejich využití při studiu počátků křesťanství.
- 2. První křesťanské obce a problém identity Rituální praktiky (společné stolování, křest) jako jeden ze základních faktorů utváření svébytné křesťanské identity v kontextu helénistického náboženského systému. 1. a 2. století není ustálená hranice ortodoxnosti, není konstituován kánon textů ani rituální pravidla.
- 3. Vývoj kultu a formování autority v raných křesťanských obcích Monarchický episkopát, ustavení autority kněží, vývoj a utvářen rituální ortopraxe a ortodoxie. Problém postavení a role žen v rituální rovině
- 4. Společné stolování - agapé – eucharistie Sociální soudržnost, dodržování zásad pohostinnosti. Eucharistie – od díkuvzdání k ritualizované svátosti. Symbolizace jídla, srovnání s antickým a židovským pojetím jídla.
- 5. Poslední večeře. Rituální vymezování křesťanské identity vůči judaismu a antickým náboženstvím. Aitiologický text v 1 K , spory o slavení "Večeře Páně"
- 6. Hostiny se zemřelými – refrigerium. Společné jídlo křesťanů se zemřelými předky jako faktor soudržnosti a specifické identity dané komunity.
- 7. Pohřební rituál – hroby, katakomby, vztah raných křesťanů k zemřelým. Hroby a jejich role při lokalizaci raně křesťanských obcí.
- 8. Kult apoštolů, mučedníků, svatých: komparativní perspektiva (antický kult héroů a židovská úcta k patriarchům). Fiktivní příbuzenství členů raně křesťanské komunity. Role přímluvců a princip zprostředkování.
- 9. Křest - rituál, struktura, identita: komparace – helénistické zasvěcovací rituály, pojetí rituální čistoty v antice a judaismu. Raně křesťanské pojetí křtu, křestní praxe. Otázka křesťanské identity a jejího spojení se křtem ve starověku.
- 10. Konstantinovský obrat – křesťanská sakrální architektura – Konstantinopol. Konstantinova konverze a její důsledky pro vývoj kultu, založení Konstantinopole jako křesťanského hlavního města impéria a rozvoj sakrální architektury.
- 11. Jeruzalém - archeologický výzkum a rekonstrukce posvátných míst. Využití míst spojených se životem a smrtí Ježíše a dalšími evangelijními událostmi pro rozvoj křesťanského kultu – posvátná místa, jejich návštěvy – počátky poutí.
- 12. Kult Panny Marie – vznik, jeho role ve spektru křesťanské zbožnosti a kultu, zastoupení feminního aspektu v křesťanství. Komparace: helénistická náboženství a ženské bohyně – tematizace Marie.
- 13.Liturgický rok – Velikonoce, Vánoce. Komparativní perspektiva: helénistické náboženství, židovský liturgický kalendář. Evangelium – základ teologického zdůvodnění vzpomínky na velikonoční události. Solární kulty a stanovení data Ježíšova narození – varianty slavení Vánoc.
- Literatura
- SMITH, Jonathan Z. Drudgery divine : on the comparison of early Christianities and the religions of late antiquity. Chicago: University of Chicago Press, 1990, xiii, 145. ISBN 0-226-76362-5. info
- MACK, Burton L. Who wrote the new testament? : the making of the Christian myth. San Francisco: Harper, 1995, ix, 326 s. ISBN 0-06-065517-8. info
- LIEU, Judith. Christian identity in the Jewish and Graeco-Roman world. 1st pub. in pbk. Oxford: Oxford University Press, 2006, x, 370. ISBN 019929142X. info
- BRADSHAW, Paul F. Eucharistic origins. Oxford: Oxford University Press, 2004, ix, 166. ISBN 0195222229. info
- SNYDER, Graydon F. Ante pacem : archaeological evidence of church life before Constantine. Rev. ed. Macon: Mercer University Press, 2003, 311 s. ISBN 0865548951. info
- SNYDER, Graydon F. Inculturation of the Jesus tradition : the impact of Jesus on Jewish and Roman cultures. Harrisburg, Pa.: Trinity Press International, 1999, x, 247. ISBN 1563382954. info
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář
Kolokvium
Požadavky kolokvia:
- aktivní účast v seminárních diskuzích na základě četby a písemně zpracovaného komentáře k četbě
- zpracování a přednesení práce, která je obhájena v seminární rozpravě - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/RLB46