FF:RLMgA504 Teorie náboženství - Informace o předmětu
RLMgA504 Teorie náboženství
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/0/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc. (přednášející)
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 J21, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(MND)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 5/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 5/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz se zaměřuje na rozdílné zacházení s teorií ve dvou výzkumných kulturách, na to jak teorii používají, budují a opravují a kdy a jak u nich vstupuje do výzkumného procesu. První z nich, “Hypothesis-driven” výzkumná kultura, od teorie začíná a využívá ji při vytváření výzkumných otázek, které konkretizuje do testovatelných hypotéz a následně ji na základě empirických zjištění koriguje. Druhá z nich, “Data-driven” výzkumná kultura, vychází z dat a teorii buduje na jejich základě. Přístupy obou výzkumných kultur jsou rozvíjeny v přednáškách s diskuzí ve dvou celcích. Diskuze jsou založené na hloubkovém čtení a skrze detailní porozumění vybraným textům směřují k pochopení cenných rozdílů a poznání způsobů překonávání nedostatků obou kultur.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
- lépe se orientovat v práci s teorií těchto dvou kultur a rozumí její rozdílné úloze u obou;
- rozumět tomu, že teorie může být jak nástrojem, tak i produktem výzkumu;
- reflektovat práci s teorií v religionistice na základě čtení dvou konkrétních případových výzkumů a budou umět ilustrovat jejich specifika ve vztahu k postupům obou kultur;
- pragmaticky identifikovat přednosti i nedostatky obou kultur;
- náležitě použít teorii při práci na své výzkumné otázce;
- orientovat se v možnostech a povinnostech magisterského studenta religionistiky;
- rozlišit hlavní výzkumné perspektivy současného studia náboženství;
- zhodnotit jak teorie a metody proměňují definici náboženství jako předmětu studia;
- teoreticky i metodologicky zařadit svůj výzkumný zájem do perspektiv používaných na pracovišti.
- Osnova
- Úvodní hodina - sylabus, nálepky a osy, jak se vyrábí data
- Představení konkrétního “hypothesis-driven” výzkumu
- Identifikování mezer ve výzkumu a kultura měnící biologii
- Alternativní vysvětlení a validace dat
- Teorie jako výchozí bod pro generování výzkumných otázek
- Hypothesis-driven výzkumná kultura, nedostatky a jejich překonávání
- Představení konkrétního “data-driven” výzkumu
- Teorie jako kritická diskuse nad empirií
- Materialita a vtělenost v utváření náboženských skutečností: Teoretická citlivost a konstrukce dat
- Prostředí, situace, interakce: Teorie, záznamy a výzkumník v poli / Etnografie a tvorba teorie v terénu
- Data-driven výzkumná kultura, nedostatky a jejich překonávání
- Studentské prezentace magisterských projektů
- Literatura
- doporučená literatura
- Berryman, E. (2005) Belief, Apparitions, and Rationality: The Social Scientific Study of Religion after Wittgenstein, Human Studies 28 (1): 15-39.
- Muthukrishna, M., & Henrich, J. (2019). A problem in theory. Nature Human Behaviour, 3(3), 221–229. https://doi.org/10.1038/s41562-018-0522-1
- Henrich, J. (2020). The WEIRDest People in the World: How the West Became Psychologically Peculiar and Particularly Prosperous. Farrar, Straus and Giroux.
- Schulz, J. F., Bahrami-Rad, D., Beauchamp, J. P., & Henrich, J. (2019). The Church, intensive kinship, and global psychological variation. Science, 366(6466). https://doi.org/10.1126/science.aau5141
- Emerson, R. M., R. L. Fretz & L. L. Shaw. (1995). Fieldnotes in Ethnographic Research. in. R. M. Emerson, R. L. Fretz & L. L. Shaw. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago/ London: The University of Chicago Press: 1-16.
- Výukové metody
- přednášky s diskusí; domácí četba; písemné analytické komentáře k zadaným textům; zpětná vazba ke písemným analytickým komentářům; prezentace
- Metody hodnocení
- Celkové hodnocení zahrnuje:
- ukončení zkouška
vstupní předpoklady ústní zkoušky: - písemné komentáře k zadaným textům - aktivní účast v seminárních rozpravách (prezentace) celkové hodnocení zahrnuje semestrální komentáře a aktivní účast v seminárních rozpravách - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RLMgA504