RLMgA612 Multicultural research based on existing data

Faculty of Arts
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Eva Kundtová Klocová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Eva Kundtová Klocová, Ph.D.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kristýna Čižmářová
Supplier department: Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Jak se lišily představy o posmrtném životě u původních obyvatel Austrálie od aztéckých? Mají náboženští specialisté napříč kulturami podobné charakteristiky? Souvisí striktní vyžadování rituální čistoty s ekologickými podmínkami dané náboženské tradice? Ačkoli by ohromná rozmanitost náboženských jevů mohla naznačovat jedinečnost každého náboženského systému, existují základní mechanismy, které vycházejí ze společných základů lidské existence. Studium a porovnávání mezikulturního materiálu týkajícího se náboženských projevů pomáhá odhalovat nenáhodné vzorce lidského chování a myšlení. Kurz seznamuje se základními východisky, metodami a zdroji pro tento typ výzkumu a zaměřuje se zejména na využití existujících datových souborů z antropologických, archeologických a sociologických databází (HRAF, DRH, SCCS, DPLACE, WVS, PEW, EVS). Studenti se naučí, jak mohou údaje získané z těchto zdrojů pomoci objasnit nejasnosti týkající se původu konkrétních náboženských tradic, jejich vlivu na jiné oblasti lidské činnosti nebo jejich vzájemného působení s přírodním a společenským prostředím. Kurz je koncipován tak, aby studentům poskytl pochopení východisek, postupů, ale i překážek spojených s mezikulturním výzkumem a praktické dovednosti potřebné k provádění smysluplných analýz s využitím existujících dat. Díky kombinaci teoretické výuky a praktických cvičení budou studenti připraveni kriticky zhodnotit vstupní i výstupní parametry mezikulturního výzkumu a zároveň konstruktivně přispět k rozvoji poznání v této oblasti.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent kurzu získá:
  • přehled o základních zdrojích dat pro srovnávací mezikulturní výzkum;
  • schopnost kritické reflexe zdrojů dat mezikulturního výzkumu vzhledem k okolnostem jejich vzniku a jejich podobě;
  • dovednost vyhledávání, výběru, a zpracování dat potřebných pro testování navržených modelů a hypotéz;
  • základní dovednosti zpracování mezikulturních dat, jejich analýzy, a prezentace výsledků
  • Syllabus (in Czech)
    • Úvod do kurzu, mezikulturní srovnání, univerzálie, vzorce, antropologické databáze
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: vyhledávání informací (DPLACE, DRH)
    • Emické a etické, kontext, redukce, klasifikace a kvantifikace
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: vizualizace (DRH, SCCS, DPLACE)
    • Typy otázek, hypotézy, proměnné, kódování
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: kódování (HRAF)
    • Historie antropologických databází, kritické zhodnocení zdrojů, spolehlivost a nejistota
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: kritické zhodnocení zdrojů (HRAF, DRH, Seshat)
    • Sociologické datasety (WVS, PEW, EVS), kulturní blízkost (CD)
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: Analýza shody kódování
    • Časově orientovaná analýza, Galtonův problém, kauzalita, fylogenetické metody
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: Analýza vlastního projektu
    Literature
      recommended literature
    • Muthukrishna, M., Bell, A. V., Henrich, J., Curtin, C. M., Gedranovich, A., McInerney, J., & Thue, B. (2020). Beyond Western, Educated, Industrial, Rich, and Democratic (WEIRD) psychology: Measuring and mapping scales of cultural and psychological distan
    • Watts, J., Jackson, J. C., Arnison, C., Hamerslag, E. M., Shaver, J. H., & Purzycki, B. G. (2021). Building Quantitative Cross-Cultural Databases From Ethnographic Records: Promise, Problems and Principles. Cross-Cultural Research, 56(December), 10693971
    • Ember, C. R., & Ember, M. (2009). Cross-Cultural Research Methods. AltaMira Press.
    • Ember, C. R. (2007). Using the HRAF Collection of Ethnography in Conjunction With the Standard Cross-Cultural Sample and the Ethnographic Atlas. Cross-Cultural Research, 41(4), 396–427. https://doi.org/10.1177/1069397107306593
    • Slingerland, E., Atkinson, Q. D., Ember, C. R., Sheehan, O., Muthukrishna, M., Bulbulia, J., & Gray, R. D. (2020). Coding Culture: Challenges and Recommendations for Comparative Cultural Databases. Evolutionary Human Sciences, 53(9), 1–20. https://doi.or
    Teaching methods (in Czech)
    Kombinace přednášek s diskusí, praktických seminářů, a vlastní badatelské činnosti. Součástí seminářů je práce na vlastním notebooku. Pokud student/ka nemá k dispozici, po domluvě s vyučujícím je možné zajistit zapůjčení.
    Assessment methods (in Czech)
  • Realizace výzkumu na předem zvolené téma z vymezené nabídky kurzu se zaměřením na analýzu a prezentaci výsledků
  • Ústní prezentace a obhajoba výzkumného projektu.
  • Účast na hodinách, aktivní zapojení do diskuze a skupinových seminárních úkolů
  • Samostatná tvůrčí/badatelská činnost (mikroúkoly)
  • Language of instruction
    Czech
    Further comments (probably available only in Czech)
    The course is taught once in two years.
    The course is taught: every other week.
    Information on course enrolment limitations: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.

    • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/RLMgA612