FF:RLMgB603 Historicita: Ježíš a Buddha - Informace o předmětu
RLMgB603 Historicita náboženských postav: Ježíš a Buddha
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících. - Mateřské obory/plány
- Religionistika - akreditace do roku 2024 (program FF, N-RL_) (3)
- Cíle předmětu
- Otázka historicity různých náboženských postav, ale i dalších fenoménů, byla v minulosti předmětem mnohých sporů a stále je častým argumentem i v současných diskusích. Jak pracovat s otázkou historicity a datace konkrétních, nejen náboženských postav a jevů? Na příkladu zakladatelských postav Ježíše a Buddhy kurz rozkryje problematiku vztahu historie a mýtu, kritérií historicity a jejich religionistického uchopení. Prostřednictvím detailní analýzy vybraných pramenů, vztahujících se k zakladatelským postavám Ježíše a Buddhy, studenti prohloubí své znalosti principů kritické historické práce s dobovými písemnými prameny. V tomto přístupu je kurz vhodným pandánem ke kvantitativním metodám vzdáleného čtení.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu budou studující schopni:
- pracovat se základními kritérii historicity náboženských postav a událostí z jejich života a veřejného působení;
- důsledně uplatňovat principy textové a pramenné kritiky na vybraných dobových textech;
- reflektovat vztah mezi mýtem a historií z hlediska emických a etických přístupů.
- Osnova
- Úvodní setkání - průběh kurzu, studijní literatura a zadání úkolů
- Úvodní přednáška - Hledání historického Ježíše
- Ježíšovo narození I (synoptické verze, Protoevangelium Jakubovo, toldot Ješu)
- Ježíšovo narození II (synoptické verze, Protoevangelium Jakubovo, toldot Ješu)
- Pašijový příběh I (synoptické verze, Petrovo evangelium, Josephus Flavius)
- Pašijový příběh II (synoptické verze, Petrovo evangelium, Josephus Flavius)
- Úvodní přednáška - Hledání historického Buddhy
- Buddha jako učitel I (Buddhův život v sútrách pálijského kánonu)
- Buddha jako učitel II (Buddhův život v sútrách pálijského kánonu)
- Buddha jako nadsvětská bytost I. (mahájánové verze Buddhova života)
- Buddha jako nadsvětská bytost II. (mahájánové verze Buddhova života)
- závěrečné setkání - jak pracovat s historicitou některých náboženských postav (nebo námětů).
- Literatura
- Schröter, Jens - Christine Jacobi (eds.), The Jesus Handbook, Grand Rapids: William. B. Eerdmans 2022.
- Theissen, Gerd - Dagmar Winter, The Quest for the Plausible Jesus: The Question of Criteria, Louisville: Westminster John Knox Press 2002.
- Holmén, Tom - Stanley E. Porter (eds.), Handbook for the Study of the Historical Jesus I-IV, Leiden - Boston: Brill 2011.
- Theissen, Gerd - Annette Merz, The Historical Jesus: A Comprehensive Guide, Minneapolis: Fortress Press 1998.
- Faure, Bernard, The Thousand and One Lives of the Buddha, Honolulu: University of Hawai´i Press 2022.
- Gombrich, Richard F., What the Buddha Thought, corrected edition, (Oxford Centre for Buddhist Studies Monographs), Sheffield: Equinox 2013.
- Výukové metody
- Na úvod každého tematického bloku probíhá vstupní přednáška, na níž posléze navazují semináře. Studenti si v úvodu kurzu zvolí z nabídky pramenů jeden, o kterém si připraví podrobnou prezentaci z hlediska jeho pramenné a textové kritiky. Součástí prezentace, která proběhne na stanoveném semináři, bude úvaha nad konkrétním problémem, který pramen nastoluje vzhledem k otázce historicity. Důležitou součástí seminářů je diskuse nad obsahem zadaného pramene vzhledem k prezentovanému historickému kontextu. U všech účastníků semináře se přepokládá znalost daného pramene na základě domácí četby.
- Metody hodnocení
- Kurz je celkově hodnocen 200 body, min. pro získání kolokvia je 60%, tzn. 120 bodů. Podrobná prezentace, ve které student představí zvolený pramen z hlediska kritérií textové a pramenné kritiky, je hodnocena max. 60 body. Diskuse v seminářích jsou souborně hodnoceny max. 40 body. V součtu obou semestrálních výstupů je třeba získat alespoň 60 bodů z možného maxima 100 bodů. Téma prezentace bude v závěru kurzu zpracováno do podoby eseje v délce 6-10 normostran, text bude opatřen standardním poznámkovým aparátem a seznamem použitých zdrojů. Esej bude hodnocen 100 body, ke splnění nutné bodové hranice je v této kategorii třeba získat alespoň 60 bodů.
- Informace učitele
- Předmět je spravován v ELFu (e-learningové prostředí Filozofické fakulty Masarykovy univerzity).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RLMgB603