FF:RLMgB607 Diskurzivní analýza - Informace o předmětu
RLMgB607 Diskurzivní analýza kulturních reprezentací
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Milan Fujda, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících. - Mateřské obory/plány
- Religionistika - akreditace do roku 2024 (program FF, N-RL_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je provést studující možnostmi diskursivní analýzy rozličných druhů textových a audiovizuálních reprezentací a umožnit jim osvojit si elementární postupy diskurzivně analytického přístupu k datům týkajícím se kulturních setkání a diskurzivního zpracování. Prostřednictvím návodné četby a mikroúkolů rozebíraných v rámci seminářů si studující postupně osvojují postupy diskurzivní analýzy rozličného druhu materiálu, který se bude týkat (re)prezentací jiného a sebe sama.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu studenti:
- rozumí pojmům “diskurs”, “text”, “kontext”, “intertextualita” a “žánr” a chápou jejich analytický význam a důsledky;
- naučí se zaměřovat pozornost na a priori textových (re)prezentací a analyzovat je jako východiska jejich konstruování;
- dokáží analyzovat sémantické, syntaktické a rétorické nástroje konstruování textových (re)prezentací a zasazovat způsoby sdělování do sociálních, politických, kulturních souvislostí;
- přistupují k mluvení jako ke způsobu jednání se zamýšlenými i nezamýšlenými účinky;
- chápou, jakými způsoby se diskursivně konstruuje realita a toto konstruování dokáží analyzovat s ohledem na jeho a priori, záměry, strategie a taktiky, efekty a důsledky a institucionální vazby.
- Osnova
- Úvodní hodina
- Diskurs, text, žánr, intertextualita, kontext - úvod do diskursivní analýzy kulturních (re)prezentací (seminář s diskusí + domácí četba)
- Diskurzivní analýza textové (re)prezentace (seminář + domácí mikroúkol)
- Diskursivní analýza (audio)vizuální (re)prezentace (seminář + domácí mikroúkol)
- Diskurzivní analýza interakce (rozhovory, diskuse, ohniskové skupiny) (seminář + domácí mikroúkol)
- Vývoj diskursivních (re)prezentací (diskurs a dějiny) (seminář + domácí mikroúkol)
- Diskurzivní analýza odborného výzkumu, postkoloniální kritika, dekolonialismus (seminář + domácí mikroúkol)
- Literatura
- povinná literatura
- Wodak, Ruth, “The Discourse - Historical Approach”, In: Wodak, Ruth - Meyer, Michael (ed.). Methods of critical discourse analysis. Introducing qualitative methods. London: SAGE Publications, 2001, s. 63-94.
- Wodak, Ruth - Krzyźanowski (eds.), Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. New York - Basingstoke: Palgrave Macmillan 2008.
- Leeuwen, Theo van, Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. New York: Oxford University Press 2008.
- doporučená literatura
- Holstein, James A. - Jaber E Gubrium, "Interpretative Practice and Social Action", In: Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln, The SAGE Handbook of Qualitative Research, third edition, Thousand Oaks - London - New Delhi: Sage Publications 2005, s. 483-506.
- Gee, James Paul. An introduction to discourse analysis: theory and method. Fourth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014.
- Fairclough, Norman, Analysing Discourse: Textual analysis for social research. London - New York: Routledge 2003.
- Wodak, Ruth - Meyer, Michael (eds.). Methods of critical discourse analysis: Introducing qualitative methods, London: SAGE Publications, 2001.
- Výukové metody
- Přednášky a seminární diskuse k zadané četbě a k úkolům, praktické mikroúkoly, seminární prezentace.
- Metody hodnocení
- docházka, seminární aktivita, seminární prezentace
- Informace učitele
- Předmět je spravován v ELFu (e-learningové prostředí Filozofické fakulty Masarykovy univerzity).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgB607