FF:RLS006 Řecká syntax II - Informace o předmětu
RLS006 Řecká syntax II
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jana Steklá, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jana Steklá, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ( RLS005 Řecká syntax I || KR005 Řecká syntax I ) && KR006 Řecká syntax II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je systematické představení verbální syntaxe klasické řečtiny. Uvádí studenta do obecné problematiky verbální syntaxe, probírá všechny významnější typy vedlejších vět. Po úspěšném ukončení kurzu bude student schopen uplatnit probírané gramatické jevy při aktivním i pasivním překladu starořeckého textu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat systematicky souvětnou skladbu řeckého textu a funkční ekvivalenci jednotlivých typů konstrukcí;
- transformovat vybrané větné struktury na polovětné a naopak;
- překládat autentické řecké texty obsahující probrané jevy;
- překládat do řečtiny modelové české věty. - Osnova
- 1. Definice základních pojmů.
- 2. Parataxe a hypotaxe.
- 3. Obsahové propozice oznamovací, žádací a tázací.
- 4. Věty vztažné; syntaktická specifika řeckých vztažných vět.
- 5. Příslovečné propozice; ekvivalence větných a polovětných příslovečných konstrukcí.
- 6. Příslovečné propozice časové; propozice určující časovou orientaci a limitaci.
- 7. Propozice příčinné v širokém slova smyslu: propozice příčinné a důvodové.
- 8. Propozice účelové a účinkové.
- 9. Propozice podmínkové a přípustkové; zvláštnosti ve stavbě podmínkových vět.
- 10. Propozice způsobové: srovnávací, prostředkové, okolnostní, výjimkové a zřetelové.
- 11. Souvětí s propozicemi spojenými nezávisle: poměr slučovací, vylučovací, odporovací a vysvětlovací.
- 12.–13. Opakování.
- Literatura
- Muchnová, D. (2006). Syntax klasické řečtiny I: Vedlejší věty. Praha: Karolinum.
- Bartoněk, A. (2008). Řecko-latinská syntax v evropském kontextu. Brno: Masarykova univerzita.
- Horáček, F. - Chlup, R. (2012). Učebnice klasické řečtiny. Praha: Academia.
- Adrados, F. R. (1992). Nueva sintaxis del griego antiguo. Madrid: Gredos.
- Crespo, E. - Conti, L. - Maquieira, H. (2003). Sintaxis del griego clásico. Madrid: Gredos.
- Smyth, H. W. (1956). Greek Grammar. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
- Goodwin, W. W. (1998). Syntax of the Moods and Tenses of the Greek Verb. London: Bristol Classical Press.
- Menge, H. - Thierfelder, A. - Wiesner, J. (1999). Repetitorium der griechischen Syntax. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
- Lindemann, H. - Färber, H. (2003). Griechische Grammatik, Teil II: Satzlehre, Dialektgrammatik und Metrik. Heidelberg: Carl Winter.
- Rijksbaron, A. (2002). The Syntax and Semantics of the Verb in Classical Greek. Chicago: The University of Chicago Press.
- Bornemann, E. - Risch, E. (1986). Griechische Grammatik. Frankfurt am Main - Berlin - München: Diesterweg.
- Humbert, J. (2004). Syntaxe grecque. Paris: Klincksieck.
- Duhoux, Y. (2000). Le verbe grec ancien: Élements de morphologie et de syntaxe historiques. Louvain-la-Neuve: Peeters.
- Basile, N. (2001). Sintassi storica del greco antico. Levante: Bari.
- Meier-Brügger, M. (1992). Griechische Sprachwissenschaft I: Bibliographie - Einleitung - Syntax. Berlin - New York: Walter de Gruyter.
- Výukové metody
- Přednášky, četba a cvičení v hodině, domácí úkoly.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen ústní zkouškou, která ověřuje schopnost studenta náležitě syntakticky analyzovat vybraný úryvek řeckého textu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RLS006