FF:RLS011 Antická řecká literatura I - Informace o předmětu
RLS011 Antická řecká literatura: od Homéra k Eurípidovi
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–9:40 A21, kromě St 18. 9., kromě St 20. 11.
- Předpoklady
- ! RLS011 Antická řecká literatura I
Jedná se o kurz bez požadovaných speciálních vstupních znalostí. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s řeckou literaturou předattického a poezií attického období (v souladu se standardní periodizací).
- Výstupy z učení
- Po skončení kurzu student:
- dokáže popsat vývoj řecké literatury v daných obdobích a zasadit ho do historického kontextu;
- dokáže charakterizovat důležité žánry řecké prózy i poezie daných období a popsat jejich specifika v antické literatuře;
- je schopen jmenovat hlavní zástupce těchto žánrů v příslušných obdobích a charakterizovat jejich dílo;
- má povědomost rovněž o relevantní sekundární literatuře. - Osnova
- 1. Periodizace starořecké literatury; odborná literatura;
- 2.–3. Poezie předattického období: Homér.
- 4. Poezie předattického období: Hésiodos.
- 5. Poezie předattického období: elegici; jambická poezie.
- 6. Poezie předattického období: Alkaios; Sapfó; Anakreón.
- 7. Poezie předattického období: chorici.
- 8. Próza předattického období: vznik řecké historiografie.
- 9. Poezie attického období: vznik tragédie.
- 10. Poezie attického období: Aischylos.
- 11. Poezie attického období: Sofoklés.
- 12. Poezie attického období: Eurípidés.
- 13. Poezie attického období: vznik komedie; Aristofanés.
- Literatura
- povinná literatura
- HOMÉROS. Ílias. Translated by Otmar Vaňorný. 12. vyd. Praha: Petr Rezek, 2007, 598 s. ISBN 8086027252. info
- HOMÉROS. Odysseia. Translated by Otmar Vaňorný. 16. vyd. Praha: Petr Rezek, 2007, 451 s. ISBN 8086027260. info
- HÉSIODOS. Zpěvy železného věku (Zrození bohů, Práce a dny, Štít, Soutěž Homéra a Hésioda). Přeložila Julie Nováková. Praha: Svoboda, 1990. Prémie Antické knihovny. ISBN 80-205-0127-4. info
- Řecká lyrika. Translated by Ferdinand Stiebitz. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954, 356 s. URL info
- Oresteia : tragická trilogie. Edited by Valeria Sochorovská, Translated by Václav Renč. V Praze: DILIA, 1969, 144 s. info
- SOFOKLÉS. Tragédie. Translated by Ferdinand Stiebitz - Rudolf Mertlík - Radislav Hošek. První souborné vydání. Praha: Svoboda, 1975, 623 stran. URL info
- EURIPIDÉS. Médeia. Translated by Ferdinand Stiebitz. V nakladatelství Artur vyd. Praha: Artur, 2010, 67 stran. ISBN 9788087128374. URL info
- doporučená literatura
- The Cambridge History of Classical Literature. General ed. Patricia E. Easterling. Cambridge: Cambridge University Press, 1982. info
- Handbuch der griechischen Literatur der Antike. Edited by Bernhard Zimmermann - Antōnios Renkakos. München: C.H. Beck, 2014, xxxiv, 112. ISBN 9783406618185. info
- BARTOŇKOVÁ, Dagmar. L. Canfora, Dějiny řecké literatury. přeložil kolektiv autorů pod vedením D. Bartoňkové (přeložila cca 300 stran). Praha: Koniasch Latin Press, 2001, 893 s. info
- LESKY, A. Geschichte der griechischen Literatur. Bern, 1971. info
- SCHMID, Wilhelm a Otto STÄHLIN. Geschichte der griechischen Literatur. München: Beck, 1961. info
- DEL CORNO, D. Letteratura greca. Milano, 1988. info
- STIEBITZ, Ferdinand. Stručné dějiny řecké literatury. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 247 s. info
- Výukové metody
- Přednášky 1½ hodiny týdně. Domácí příprava: četba probíraných textů. E-learning.
Výuka probíhá primárně prezenčně. Kdykoliv nebude vyučující přítomna, studenti budou předem upozorněni mailem, že se hodina neodehraje v prezenčním módu. V takovém případě budou studenti odkázáni na samostatné zhlédnutí přednášky v e-learningovém prostředí FF MU (elf). Dotazy, které vyvstanou k takto absolvované přednášce, lze položit prostřednictvím elfového fóra přímo v e-kurzu nebo v následující prezenční hodině ústně. Každá diskuse – i opožděná – je vítána.
Všechny přednášky jsou podpořeny materiály v elfu. Jejich studium se doporučuje k upevnění znalostí o probíraných tématech. - Metody hodnocení
- Samostatná četba antických textů v průběhu semestru (seznam textů zahrnut v bibliografii k předmětu a dále upřesněn v "Poznámce učitele"). Písemný test na konci semestru z náplně přednášky i ze samostatné četby, minimální požadovaná úspěšnost je 60% (celkový počet možných bodů: 30; je třeba dosáhnout alespoň 18 bodů). Zpětná vazba k testu bude poskytnuta na vyžádání.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Poznámka k příručkám ke studiu řecké literatury
- Na první přednášce se hovoří mj. o jednotlivých příručkách ke studiu antické řecké literatury, o jejich výhodách i nevýhodách.
Poznámky k povinným textům k samostatné četbě
- Studenti mohou zvolit kterýkoliv český/slovenský/anglický překlad antických textů. Výše uvedené překlady jsou pouze doporučené.
- Ze Sofokleova díla musí studenti přečíst tragédie Oidipús král a Antigona.
Osobnější poznámka a doporučení k četbě
Aby povinná četba řeckých děl byla užitečná, dovoluji si navrhnout, abyste se u každého řeckého díla, které si přečtete, snažili identifikovat alespoň dva charakteristické znaky, o nichž mluvíme na přednáškách (např. v archaické epice pozůstatky orality, typické scény; v lyrice: společenskou angažovanost básníka, základní motivy...). Můžete si také přemýšlet o tom, co se s těmito charakteristickými znaky stalo v dílech stejného literárního druhu/žánru, která znáte z vlastní četby. Jsou tam stále přítomny a jen přetransformovány vlivem změny podmínek? A pokud zmizely, proč tomu tak podle vás je? Jak by bylo možné takové znaky oživit? Je něco, co vás na řeckém díle překvapilo? Čím?.... Je jedno, jestli Homéra budete srovnávat s Dantem nebo s fantasy románem, nebo Archilocha s Ivanem Wernischem. Budu ráda, když mi pak o tom, co vás napadlo, třeba řeknete na přednášce. - Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=272
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLS011