FF:RLS026 Reading Homer's Odyssey - Informace o předmětu
RLS026 Reading Homer's Odyssey
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Juraj Franek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Juraj Franek, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ! KR026 Reading Homer's Odyssey
Working knowledge of English. The completion of the course KR025 Reading Homer's Iliad is a plus, but by no means a necessary prerequiste. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- předmět má 31 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The course "Reading Homer's Odyssey" introduces students to the Homeric world by close reading of selected portions of the foundational text of Western literature, ancient Greek epic Odyssey. Following the completion of the course, students will become familiar with the contents and the genesis of the work ("Homeric question"), its metrical and linguistic features, as well as basic notions of Homeric society, morality, religion, warfare and politics.
Given the influence Odyssey exerted in European culture, good knowledge of its contents will benefit not only classicists, but also students of European national literatures, students of religion and art historians.
Lectures are held in English, the course is therefore well suited for incoming Erasmus students. - Výstupy z učení
- Following the successful completion of the course, the student will be able to:
- identify central issues of Homeric scholarship;
- present a detailed overview of Homer's Odyssey;
- describe the society depicted in Homeric epics and evaluate its relation to various periods of Ancient Greek history (Mycenaean culture, "Dark ages", archaic period);
- identify the influence of Homeric epics on the subsequent development of European literature. - Osnova
- 1. Introduction.
- 2. What happened so far: The Story of the Iliad.
- 3. Metrical, stylistical and linguistic features.
- 4.-10. Close reading of selected portions of the Odyssey with commentary.
- 11. From Odysseus to Ulysses.
- 12.–13. Concluding remarks.
- Literatura
- povinná literatura
- Lattimore, Richmond (trans.) (2007). The Odyssey of Homer. New York - London: Harper Perennial.
- doporučená literatura
- Wace, Alan J.B. - Stubbings, Frank H.A. (eds.) (1962). Companion to Homer. London: Macmillan.
- Vidal-Naquet, Pierre (2000). Le monde d’Homère. Paris: Perrin.
- Fowler, Robert (ed.) (2004). The Cambridge Companion to Homer. Cambridge: Cambridge University Press.
- Rengakos, Antonios - Zimmermann, Bernhard (eds.) (2011). Homer-Handbuch: Leben - Werk - Wirkung. Stuttgart: J.B. Metzler.
- Morris, Ian - Powell, Barry (eds.) (2011). A New Companion to Homer. Leiden - New York: Brill.
- Slezák, Thomas A. (2012). Homer oder Die Geburt der abendländischen Dichtung. München: C.H. Beck.
- Finley, Moses I. (2002). The World of Odysseus. New York: New York Review Books.
- Saïd, Suzanne (2010). Homère et l'Odyssée. Paris: Belin.
- Nicolson, Adam (2014). The Mighty Dead: Why Homer Matters. London: William Collins.
- Výukové metody
- Reading, lectures and class discussions.
- Metody hodnocení
- Multiple choice test, a minimum of 70% is required to pass.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RLS026