SPGCJUDID1 Didaktika českého jazyka a literatury I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
celkem 24 vyučovacích hodin seminářů. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět předpokládá znalost základů literární teorie a historie české literatury minimálně na úrovni absolventa bakalářského studia a znalost základů historie světové literatury na úrovni absolventa SŠ s maturitní zkouškou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je poskytnout studentovi základy didaktiky literárního vyučování na základní a střední škole, a to prostřednictvím řízené diskuse, dílčích mikrovýstupů a jejich reflexe.
Výstupy z učení
• Studenti popíší základní metody a formy výuky české i světové literatury a umí je aplikovat ve vlastní výuce. • Studenti vysvětlí význam literárního vzdělávání pro středoškoláka. • Studenti charakterizují pojem prekoncepty a vysvětlí, jak s nimi lze pracovat v hodinách literárního vyučování. • Studenti si vhodně nastavují cíle. • Studenti didakticky správně transformují oborové znalosti. • Studenti vybírají vhodný text v návaznosti na cíle výuky, ale i s přihlédnutím k potřebám svých žáků. • Studenti formulují otázky nižší i vyšší kognitivní náročnosti. • Studenti aktivně používají ICT ve výuce. • Studenti charakterizují zpětnou vazbu a reflexi, umí si vzájemně poskytnout konstruktivní, o kritéria opřenou zpětnou vazbu. • Studenti umí stanovit alespoň tři typy výstupů, nastavit jejich kritéria a na jejich základě hodnotit výstupy literární povahy. • Studenti plánují hodinu literárního vyučování v souladu s principy E-U-R. • Studenti vysvětlí význam kritického čtení, aplikují metody kritického čtení ve své výuce. • Studenti charakterizují pojem čtenářská gramotnost. Do plánů výuky cíleně zařazují aktivity, které ji podporují. • Studenti odlišují fakta a fikci, pracují s komunikáty nejrůznějšího tematického zaměření. • Studenti pracují s důvěryhodnými zdroji.
Osnova
  • Každému z následujících témat je v rámci kurzu věnováno 45 + 45 minut. V první fázi se studující s tématem seznamuje teoreticky a pomocí ukázky aplikace tématu. Ve druhé fázi potom zakomponuje každý studující jedno z témat do svého mikrovýstupu. Jednotlivá témata jsou propojována s odbornými otázkami historie české a světové literatury i teorie literatury. a) Smysl a postavení výuky literatury v současném středoškolském kurikulu. Jaký je vztah literatury, jazyka a slohu? Lze je propojovat? Je literatura vhodná pro mezipředmětové využití? Co je RVP? Co je ŠVP? Co je Strategie 2030+? Jak tyto dokumenty ovlivňují výuku literatury? Jak vypadá maturitní zkouška z ČJL? b) Jak si stanovit cíl hodiny? Je to vůbec potřeba? Jak vyhodnotit jeho (ne)dosažení, a to se žáky i sám pro sebe (sebereflexe)? Existuje ideální struktura literární hodiny? c) Učebnice literatury. Jaké existují? Jak s nimi pracovat (metody)? Učebnice, nebo vlastní materiál? d) Didaktická transformace tématu. Co je podstatné? Existuje středoškolský kánon? Metoda výkladu. Tandemové vyučování. e) Aktivizace a aktivizační metody, evokace f) Interaktivní a skupinové vyučovací metody g) Kognitivní metody (se zaměřením na čtení s porozuměním) h) Práce s uměleckým textem v hodinách literatury, středoškolská analýza a interpretace, kladení otázek i) Zážitkové učení, dramatizace textu. Badatelsky orientovaná výuka. j) Jak ověřovat dosažení znalostí? Jak vytvořit test? Jak ústně zkoušet? Zkoušet ústně? Jak známkovat? Lze hodnotit i jinak? Jak sledovat žákovy pokroky? k) Online nástroje „výkladového“ charakteru, specifika online vyučování. Online nástroje „testovacího“ charakteru m) Středoškolák jako čtenář: Podpora čtenářství optikou současného vědeckého poznání. Povinná četba? Doporučená četba? Čtenářská dílna. Čtenářský a kulturní deník.
Literatura
  • COLLIER, Patrick. Teaching literature in the real world : a practical guide. First published. London: Bloomsbury Academic, 2021, xii, 167. ISBN 9781350195066. info
  • BEACH, Richard, Deborah APPLEMAN, Bob FECHO a Rob SIMON. Teaching literature to adolescents. Fourth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, xii, 312. ISBN 9780367366223. info
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
Výukové metody
Seminář pracuje se simulací výuky formou studentských mikrovýstupů, které jsou následně reflektovány (typicky s pomocí modelu ALACT). Využívá rovněž principů blended-learningu, student tedy přichází na hodinu vybaven teoretickými znalostmi, jejichž aplikaci si vyzkouší v hodině
Metody hodnocení
Student se aktivně účastní semináře, aplikuje teoretické poznatky na literární vyučování. Jednou za semestr simuluje výuku zadaného tématu na střední škole. Na konci semestru absolvuje rozhovor k problematice literárního vyučování na střední škole.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/SPGCJUDID1