FF:SPGCJUDID2 Didactics of Czech II - Course Information
SPGCJUDID2 Didactics of Czech II
Faculty of ArtsSpring 2025
The course is not taught in Spring 2025
- Extent and Intensity
- 0/0/0. Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts - Prerequisites (in Czech)
- Očekává se, že studující ovládají základy jazykovědné bohemistiky minimálně na úrovni absolventa bakalářského programu.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studies of pedagogy for lower and upper secondary school teachers (programme FF, C-STPG)
- Studies of pedagogy for lower and upper secondary school teachers (programme FF, C-STPG, specialization Český jazyk a literatura)
- Course objectives (in Czech)
- Obecným cílem předmětu je představit studujícím možnosti vyučování mateřskému jazyku, a to v teoretické i praktické rovině.
- Learning outcomes (in Czech)
- •Studenti integrují jednotlivé složky českého jazyka a literatury. • Studenti didakticky vhodně a v souladu s nejnovějšími poznatky vědy transformují učivo. • Studenti umí stanovit adekvátní výukové cíle, vč. metody ověření, zda těchto cílů bylo dosaženo. • Studenti definují pojem kritické čtení a aktivně začleňují do plánu výuky metody vedoucí k jeho rozvoji. • Studenti chápou český jazyk jako stále se proměňující materiál,jako živý jazyk, a jednotlivé jevy uvažují ve vzájemných souvislostech. • Studenti při plánování a realizaci vyučování pracují s principy E-U-R. • Studenti vysvětlí význam studia českého jazyka a slohu. • Student aplikuje různorodé metody ve výuce jazyka a slohu. • Studenti v žákovských výstupech odlišují znaky specifických poruch učení. • Studenti vyvozují specifika probírání jednotlivých tematických celků. • Studenti si umí poskytnout vrstevnickou zpětnou vazbu opřenou o kritéria. • Studenti porovnají jednotlivé učebnice aktuálně dostupné na knižním trhu. • Studenti popíší výhody formativního hodnocení a využívají jich při hodnocení žákovských výstupů. • Studenti používají vhodně ICT, vč. AI. Jsou si vědomi pozitiv, ale i negativ těchto nástrojů. Akcentují etický rozměr práce s AI.
- Syllabus (in Czech)
- V kurzu je věnována pozornost jazykovým i slohovým okruhům. Témata jsou pojímána jako středoškolské učivo, jsou sledována specifika jejich probírání na středoškolské úrovni, je akcentováno jejich propojení s komunikační výchovou. Na jazykové a slohové učivo jsou aplikovány různé metody a formy výuky, včetně aktuálních přístupů k procesu vyučování, s nimiž mají studenti možnost seznámit se v kurzech obecné didaktiky a pedagogiky (jde o aktivizující výukové metody, konstruktivistické pojetí výuky, problematiku formativního hodnocení atd.). Kurz navazuje na Didaktiku českého jazyka a literatury I, studující tak aplikuje základní metody a postupy na jazykovou a slohovou látku. Pozornost bude věnována následujícím tématům (vždy 2 vyučovací hodiny): 1. ČJ v kontextu základní a střední školy (postavení ČJ ve školském kurikulu, hodnocení žákovských výstupů, maturitní a přijímací zkouška v kontextu výuky ČJ) 2. Obecné poučení o jazyce (jazyk, řeč, jazykověda, čeština a jazyky příbuzné, národní jazyk a jeho útvary) v didaktické perspektivě 3. Zvuková stránka jazyka na ZŠ a SŠ 4. Grafická stránka jazyka v rámci vyučování 5. Základy lexikologie a lexikografie v didaktické perspektivě 6. Morfologie a její pojetí ve výuce 7. Jak učit o syntaxi 8. Jazyková kultura 9. Základní poučení o slohu pro ZŠ i SŠ 10. Prostěsdělovací a odborný funkční styl v didaktické perspektivě 11. Umělecký a rétorický funkční styl v didaktické perspektivě 12. Publicistický funkční styl a jeho pojetí v současném vzdělávání
- Literature
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 8086039390. info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : (didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
- ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 251 s. ISBN 8004224393. URL info
- Teaching methods (in Czech)
- Ve výuce je kombinován teoretický výklad učitele, cvičné výstupy studentů a řízená diskuze o problematice vyučování českého jazyka a slohu. Důraz je kladen především na praktické využití poznatků.
- Assessment methods (in Czech)
- Student se aktivně účastní semináře, aplikuje teoretické poznatky na jazykového a slohového vyučování. Jednou za semestr simuluje výuku zadaného tématu na střední škole. Na konci semestru absolvuje rozhovor k problematice jazykového a slohového vyučování na střední škole.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/SPGCJUDID2