SPGCJUDID2 Didactics of Czech II

Faculty of Arts
Spring 2025

The course is not taught in Spring 2025

Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
Očekává se, že studující ovládají základy jazykovědné bohemistiky minimálně na úrovni absolventa bakalářského programu.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obecným cílem předmětu je představit studujícím možnosti vyučování mateřskému jazyku, a to v teoretické i praktické rovině.
Learning outcomes (in Czech)
•Studenti integrují jednotlivé složky českého jazyka a literatury. • Studenti didakticky vhodně a v souladu s nejnovějšími poznatky vědy transformují učivo. • Studenti umí stanovit adekvátní výukové cíle, vč. metody ověření, zda těchto cílů bylo dosaženo. • Studenti definují pojem kritické čtení a aktivně začleňují do plánu výuky metody vedoucí k jeho rozvoji. • Studenti chápou český jazyk jako stále se proměňující materiál,jako živý jazyk, a jednotlivé jevy uvažují ve vzájemných souvislostech. • Studenti při plánování a realizaci vyučování pracují s principy E-U-R. • Studenti vysvětlí význam studia českého jazyka a slohu. • Student aplikuje různorodé metody ve výuce jazyka a slohu. • Studenti v žákovských výstupech odlišují znaky specifických poruch učení. • Studenti vyvozují specifika probírání jednotlivých tematických celků. • Studenti si umí poskytnout vrstevnickou zpětnou vazbu opřenou o kritéria. • Studenti porovnají jednotlivé učebnice aktuálně dostupné na knižním trhu. • Studenti popíší výhody formativního hodnocení a využívají jich při hodnocení žákovských výstupů. • Studenti používají vhodně ICT, vč. AI. Jsou si vědomi pozitiv, ale i negativ těchto nástrojů. Akcentují etický rozměr práce s AI.
Syllabus (in Czech)
  • V kurzu je věnována pozornost jazykovým i slohovým okruhům. Témata jsou pojímána jako středoškolské učivo, jsou sledována specifika jejich probírání na středoškolské úrovni, je akcentováno jejich propojení s komunikační výchovou. Na jazykové a slohové učivo jsou aplikovány různé metody a formy výuky, včetně aktuálních přístupů k procesu vyučování, s nimiž mají studenti možnost seznámit se v kurzech obecné didaktiky a pedagogiky (jde o aktivizující výukové metody, konstruktivistické pojetí výuky, problematiku formativního hodnocení atd.). Kurz navazuje na Didaktiku českého jazyka a literatury I, studující tak aplikuje základní metody a postupy na jazykovou a slohovou látku. Pozornost bude věnována následujícím tématům (vždy 2 vyučovací hodiny): 1. ČJ v kontextu základní a střední školy (postavení ČJ ve školském kurikulu, hodnocení žákovských výstupů, maturitní a přijímací zkouška v kontextu výuky ČJ) 2. Obecné poučení o jazyce (jazyk, řeč, jazykověda, čeština a jazyky příbuzné, národní jazyk a jeho útvary) v didaktické perspektivě 3. Zvuková stránka jazyka na ZŠ a SŠ 4. Grafická stránka jazyka v rámci vyučování 5. Základy lexikologie a lexikografie v didaktické perspektivě 6. Morfologie a její pojetí ve výuce 7. Jak učit o syntaxi 8. Jazyková kultura 9. Základní poučení o slohu pro ZŠ i SŠ 10. Prostěsdělovací a odborný funkční styl v didaktické perspektivě 11. Umělecký a rétorický funkční styl v didaktické perspektivě 12. Publicistický funkční styl a jeho pojetí v současném vzdělávání
Literature
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
  • HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 8086039390. info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : (didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
  • ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 251 s. ISBN 8004224393. URL info
Teaching methods (in Czech)
Ve výuce je kombinován teoretický výklad učitele, cvičné výstupy studentů a řízená diskuze o problematice vyučování českého jazyka a slohu. Důraz je kladen především na praktické využití poznatků.
Assessment methods (in Czech)
Student se aktivně účastní semináře, aplikuje teoretické poznatky na jazykového a slohového vyučování. Jednou za semestr simuluje výuku zadaného tématu na střední škole. Na konci semestru absolvuje rozhovor k problematice jazykového a slohového vyučování na střední škole.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/SPGCJUDID2