FF:SPGCJUDID3 Didaktika světové literatury - Informace o předmětu
SPGCJUDID3 Didaktika světové literatury
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- celkem 24 vyučovacích hodin seminářů. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Křeček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (program FF, C-STPG)
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (program FF, C-STPG, směr Český jazyk a literatura)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje různé metody výuky světové literatury, a to především na střední škole.
- Výstupy z učení
- • Studenti analyzují a interpretují významná díla světové literatury. Vnímají je přitom v širších společensko-historických souvislostech. Aktivně hledají paralely s českou literaturou. • Studenti didakticky transformují učivo o světové literatuře, využívají přitom vhodné metody a prostředky. Kladou přitom důraz na rozvoj kritického myšlení a čtenářské gramotnosti. • Studenti vnímají světovou literaturu v nadnárodní i nadčasové perspektivě. • Studenti volí k analýze a interpretaci texty, které odpovídají potřebám žáků SŠ. • Studenti umí k vybranému primárnímu textu zvolit otázky a úkoly nižší i vyšší kognitivní náročnosti. Umí vysvětlit, jakými nástroji by zjišťovali porozumění těmto úkolům. • Studenti literaturu chápou jako nositele estetické, ale také poznávací, výchovné, formativní a společenské funkce. • Studenti umí formulovat vlastní názor, podložit jej vhodnou argumentací. Současně ovládají strategie, jak vést žáky k formulování vlastního, argumenty podloženého názoru. • Studenti pracují s důvěryhodnými zdroji.
- Osnova
- 1. Nejstarší starověké civilizace (mezopotámské, perské, egyptské, indické, čínské, řecké, aramejské písemnictví). 2. Řecká a římská literatura (Homér, tragédie, komedie). 3. Renesance a humanismus (italská, francouzská). 4. Renesance a humanismus II (španělská, anglická renesance) 5. Klasicismus, osvícenství (Corneille, Racine, Voltaire, Defoe, Swift, Molière, Goldoni). 6. Preromantismus a romantismus (Goethe, Schiller, Chateaubriand, anglický (Byron) německý (Grimmové)). 7. Romantismus 2 (francouzský (Hugo), ruský (Puškin), americký (Poe)). 8.Realismus a naturalismus (anglický (Dickens), francouzský (Balzac, Zola), americký (Twain), ruský (Tolstoj, Čechov, severský (Ibsen)). 9. Přelom 19. a 20. století („prokletí básníci“, Whitmann, Apollinaire, Morgenstern, Marinetti, Trakl, Blok). 10. Světová literatura 1914-1939 (surrealismus, modernismus; Breton, Proust, Bulgakov, Feuchtwanger). 11. Ztracená generace, absurdní literatura. 12. Vybrané směry a žánry 2. poloviny 20. stolet
- Literatura
- ALEXANDER, Michael. A history of English literature. 3rd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013, xx, 443. ISBN 9780230368316. info
- GLANC, Tomáš a Jana ROGOFF. Lexikon ruských avantgard 20. století. 1. vyd. Praha: Libri, 2005, 373 s. ISBN 8072772597. info
- PELÁN, Jiří. Slovník italských spisovatelů. 1. vyd. Praha: Libri, 2004, 751 s. ISBN 8072771809. info
- PECK, John a Martin COYLE. A brief history of English literature. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2002, xiii, 353. ISBN 0333791770. info
- KYLOUŠEK, Petr. Kanada. In Slovník francouzsky píšících spisovatelů. 1. vyd. Praha: Libri, 2002, s. 44-51. sine. ISBN 80-7277-130-2. info
- HODOUŠEK, Eduard. Slovník spisovatelů Latinské Ameriky :Argentina, Bolívie, Brazílie, Dominikánská republika, Ekvádor, Guatemala, Haiti, Honduras, Chile, Kolumbie, Kostarika, Kuba, Mexiko, Nikaragua, Panama, Paraguay, Peru, Portoriko, Salvador, Surinam, Uruguay, v. 1. vyd. Praha: Libri, 1996, 588 s. ISBN 80-85983-10-9. info
- Slovník světových literárních děl. Edited by Vladimír Macura. Vyd. 2. Praha: Odeon, 1989, 475 s. ISBN 8020700048. info
- Výukové metody
- Seminář využívá blended learning (čtení primárních textů), řízenou diskusi, analýzu a interpretaci.
- Metody hodnocení
- Naplnění cílů je ověřováno průběžně (aktivní účast na semináři), písemnou formou (seminární práce) i pomocí kolokvia k zásadním otázkám vyučování světové literatuře na střední škole.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/SPGCJUDID3