FF:SUP001 Psychologie pro učitele I - Informace o předmětu
SUP001 Psychologie pro učitele I
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (přednášející)
Mgr. Jakub Bednář (cvičící)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 D22, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- ! SUK001 Psychologie pro učitele I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 92/120, pouze zareg.: 1/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120 - Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Vyučovací předmět Psychologie pro učitele je dvousemestrální (Psychologie pro učitele I a Psychologie pro učitele II): Předmět nabízí studentům připravujícím se k učitelskému povolání na středních školách základní teoretické a praktické informace, poznatky a metody nejen pro efektivní vyučování a řešení různých výchovných situací, ale klade si za cíl přispět šíře k porozumění žákům i sobě samému, ke zvládání komunikace ve škole i v osobním životě, k podpoře zdravého vývoje žáků i učitelů. Mezi nejdůležitější psychologické disciplíny, které bezprostředně pomáhají učiteli řešit složité výchovné situace, patří: obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie, pedagogická psychologie, sociální psychologie, duševní hygiena a psychopatologie.
- Výstupy z učení
- Na základě úspěšného absolvování kurzu Psychologie pro učitele I bude student schopen:
- definovat základní pojmy psychologie
- objasnit základní znaky a funkce psychických jevů
- popsat a vysvětlit základní druhy psychických jevů (psychické procesy, stavy a vlastnosti)
- využít znalosti z psychologických metod k zlepšení poznávání sebe i druhých lidí (zejména žáků a studentů)
- objasnit, proč a jak se lidé odlišují ve svých projevech chování
- uvést příklady faktorů, které ovlivňují prožívání, chování a činnost člověka
- porovnat osobnost v jednotlivých vývojových fázích života (se zaměřením na období mladšího školního věku, pubescence, adolescence a období dospělosti)
- analyzovat svůj styl učení, porovnat různé metody učení a vyhodnotit jejich účinnost pro své studium s ohledem na vlastní psychické předpoklady
- využít poznatky o tvořivosti pro záměrné rozvíjení tvořivého myšlení žáků ve vyučování
- uvést charakteristické projevy mimořádně nadaných žáků, orientovat se v typologii nadaných žáků, možných formách vzdělávání žáků s mimořádným nadáním a možnostech jejich dalšího rozvoje
- analyzovat příčiny školního neprospěchu žáků a navrhnout pedagogická opatření pro jejich odstranění - Osnova
- Psychologie pro učitele I
- Tematické okruhy:
- 1. Místo psychologie v obecném systému věd, psychologické vědní disciplíny – klasifikace a předmět. Psychologie a její místo v životě člověka, užití psychologie zejména v učitelské praxi.
- 2. Základní metody v psychologii – pozorování a sebepozorování, experiment, rozhovor, dotazníky, anamnéza, analýza produktů činnosti. / Charakteristika jednotlivých vývojových období člověka se zaměřením na vývojové období odpovídající studované aprobaci.
- 3. Efektivní komunikace I. Základy efektivní komunikace ve škole. Úskalí ohrožující přesnost či objektivitu posuzování a hodnocení žáka učitelem.
- 4. Efektivní komunikace II. Základy asertivity a její využití při práci s žáky, rodiči, kolegy. Sebepoznání – práce na sobě.
- 5. Motivace. Teoretické ukotvení a praktické využití při práci s žáky a rodiči.
- 6. Učení – pojem, typy učení, činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení, zákony učení. Styly učení. Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit.
- 7. Možnosti individuálního rozvoje žáků a individuálního přístupu
- 8. Školní úspěšnost/neúspěšnost, školní prospěch/neprospěch – vymezení pojmů. Analýza školního neprospívání žáků – příčiny neprospívání, psychologické aspekty a pedagogická opatření při odstraňování neprospěchu žáků. Žákova vnímaná školní zdatnost (academic self-efficacy).
- 9. Inteligence, kreativita, nadání. Teorie inteligence, inteligenční testy, komunikace s PPP; teorie kreativity, kreativita a stres; nadání, práce s nadanými dětmi.
- 10 Nejčastější psychické problémy dospívajících (panické ataky, úzkosti, školní fóbie, deprese, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování atd.)
- 11. Mediace mezi žáky ve škole – definice konfliktu, řešení konfliktu, základy mediace.
- 12. ACT u adolescentů a jeho využití z pohledu učitele SŠ.
- 13. Práce školního psychologa.
- Literatura
- povinná literatura
- ROLLNICK, Stephen a Hana ANTONÍNOVÁ. Motivační rozhovory ve škole. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 183 stran. ISBN 9788026212744. info
- PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2007, 277 stran. ISBN 9788024716978. URL info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- doporučená literatura
- BENDL, Stanislav, KUCHARSKÁ, Anna (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. 237 s. ISBN 978-80-7290-366-5.
- HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. 224 s. ISBN 978-80-247-3704-1.
- PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Vyd. 6. Praha: Portál, s. r. o., 2013. 568 s. ISBN 978-262-0367-4.
- PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie : pro studenty pedagogických oborů. Vydání 1. Praha: Grada, 2019, 276 stran. ISBN 9788027105328. URL info
- HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2015, 399 stran. ISBN 9788024746746. URL info
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- neurčeno
- SLAVIN, Robert E. Educational psychology : theory and practice. Tenth edition, Pearson new i. Harlow: Pearson, 2014, ii, 578. ISBN 9781292020730. info
- BUCKLER, Scott a Paul CASTLE. Psychology for teachers. Los Angeles: Sage, 2014, xxiv, 363. ISBN 9781446211144. info
- MINTON, Stephen James. Using psychology in the classroom. 1st pub. Los Angeles: Sage, 2012, xiii, 173. ISBN 9781446201657. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
- Výukové metody
- přednášky a seminář, diskuze, studium doporučené literatury
- Metody hodnocení
- aktivní účast na hodině - 80% průběžné testy v interaktivní osnově závěrečný projekt - viz interaktivní osnova
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pozn.:
Na přednáškách bude doplňována příp. další nejnovější základní a doporučená rozšiřující literatura k jednotlivým tématům.
Podrobnější osnovy přednášek, příp. další studijní materiály spolu s literaturou k jednotlivým tematickým okruhům lze nalézt ve studijních materiálech předmětu v IS v aktuálním semestru. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/SUP001/index.qwarp
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/SUP001