FF:SUS_184 Reklama - Informace o předmětu
SUS_184 Reklama jako kulturní fenomén druhé poloviny 20. století
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Dagmar Koudelková (přednášející)
Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce) - Garance
- Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty s reklamou jako specifickým vizuálním komunikačním prostředkem, který využívá možnosti rétoriky, designu a umění, zrcadlí specifika své doby a pracuje s univerzáliemi lidské percepce. Přednášky budou zaměřeny na klíčová témata fenoménu reklamy a persvazivní komunikace vizuálními prostředky (propagace, propaganda) v rámci období po druhé světové válce do posledních let 21. století.
- Výstupy z učení
- Student bude seznámen s klíčovými tématy fenoménu reklamy v daném období, bude schopen reflektovat kontext, v němž reklamní materiál vznikal.
- Osnova
- 0. Úvod do poválečné situace, nová média a kritika reklamy
- 1. Endlich wieder...Krieg: nostalgie, mezinárodní styl, pojem "amerikanizace", dva tábory "studené války"
- 2. Kritika konzumu I (USA)
- 3. Od Bruselu po New York: oteplování, psychedelie a pop-art v reklamě
- 4. Kritika konzumu II (Francie)
- 5. Cooking Nature a kritický design v reklamě (Grapus)
- 6. Vítězná reklama nebo kritika III? (Foucault a Lipovetsky)
- 7. 80. léta na východě: plakát a televize
- 8. Benetton a "hodná angažovaná" reklama: O. Toscani
- 9. subvertising a věčně "kreativní" kapitalismus: Funky Business, Guerilla marketing a rekuperace
- 10. Závěr: afirmativní kultura navěky?
- Literatura
- povinná literatura
- PINCAS, Stéphane a Marc LOISEAU. Dějiny reklamy. Edited by Maurice Lévy, Translated by Pavel Brožek. V Praze: Slovart, 2009, 336 s. ISBN 9783836515658. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze
- Metody hodnocení
- Formou závěrečné rozpravy o přednesených tématech
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/SUS_184