FF:TIM_BK_009 Kánon umění nových médií I - Informace o předmětu
TIM_BK_009 Kánon umění nových médií. The best of new media art I
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 80 hodin výuky/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 20. 9. 11:00–12:40 N43, Pá 18. 10. 11:00–12:40 N43, Pá 15. 11. 11:00–12:40 N43, Pá 13. 12. 11:00–12:40 N43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-INME_) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT)
- Cíle předmětu
- Cielom predmetu je poskytnuť poslucháčovi vizuálne ukážky prelomových diel z histórie umenia nových médií. Metódou archeológie nových médií kurz odkrýva najvýznamnejšie vplyvy historických hnutí na digitálne umenie 21. storočia.
- Výstupy z učení
- Študentu budú schopní:
- Rozpoznať významné diela z histórie mediálneho umenia.
- Interpretovať obsah a význam týchto diel v kontexte ich vplyvu na súčasné umenie.
- Analyzovať stratégie tvorby v rámci charakteristiky historických hnutí.
- Zhodnotiť vplyv rôznych technológií na vývoj umenia nových médií. - Osnova
- Formy a témy digitálneho umenia:
- - Teleprezencia a telematika
- Precedenty:
- László Moholy-Nagy: telephone-based art 1922
- Roy Ascott: Aspects of Gaia 1989 AEC
- Myron Krueger: Videoplace 1975, Metaplay
- Umenie nových médií:
- Paul Sermon: Telematic Dreaming (1993)
- Masaki Fujihata: Light on the Net, 1996
- Shu Lea Cheang: Bowling Alley, 1995¬-96
- Ken Goldberg: Telegarden 1995
- Raffael Lozano-Hemmer: Vectorial Elevation 1999
- - Kinetické umenie, kybernetické skulptúry, robotické performance a telerobotika
- Precedenty:
- Marcel Duchamp: Bicycle wheel 1913, Rotary Plates
- Naum Gabo: Standing wave 1920
- L.M.Nagy :Kinetic sculpture moving 1933
- L.M. Nagy: Light-Space Modulator (1922-30)
- Nicolas Schöffer: CYSP1 (1956)
- Nam June Paik: Robot K456 ( 1965)
- Jean Tinguely: Building "Chaos 1", 1974
- Jean Tinguely: Hommage to New York 1960
- Tom Shannon: Squat 1966
- Edward Ihnatowicz: Senster 1969-1970
- Umenie nových médií:
- Louis Philippe Demers a Bill Vorn: No Man´s Land 1996, Interactive Robotic Installation.
- Louis Philippe Demers a Bill Vorn: Frenchman Lake: 1995, Interactive Robotic Installation.
- Bill Vorn: Grace State Machines in the Hexagram Black Box, 2007
- Survival Research Laboratory: A Plan For Social Improvement.
- Amsterdam, 1988
- Douglas Davis: Send/Recieve satellite 1977
- Douglas Davis: The World in 24 hours
- Kit Galloway a Sherrie Rabinovitz: Satellite arts 1977
- Eduardo Kac: Teleporting an Unknown State1994
- Eduardo Kac: Rara Avis 1996
- Lynn Herschmann: Tillie, the Telerobotic Doll 1995
- - Performance, happening, sociálna skulptúra, kolaborácia a participácia, social networking.
- Precedenty:
- Yoko Ono: Cut Piece (1964)
- John Cage and dancer Merce Cunningham, Black Mountain College: Variations V.
- Joseph Beuys How to Explain Pictures to a Dead Hare (1965)
- Chris Burden: Shoot 1971
- R.Rauschenberg: 9 Evenings: Theatre & Engineering (1966)
- John Cage Variations VII
- Alex Hay Grass Field
- Deborah Hay Solo
- Steve Paxton Physical Things
- Robert Rauschenberg Open Score
- David Tudor Bandoneon! (A Combine)
- Umenie nových médií:
- Golan Levin: Telesymphony 2001
- 0100101110101101.ORG : Reenactment of Chris Burden's Shoot 2007, Second Life Performance
- - Inštalácia, multimediálne inštalácie
- Umenie nových médií:
- Nam June Paik: TV Sculpture, Videoflag
- Jeffrey Shaw: The Legible City 1989
- Masaki Fujihata: Global Interior project 1996
- Knowbotic Research: 10_dencies 1997
- Karlheinz Stockhausen Helicopter string quartet (1995)
- Charlotte Davies: Osmose 1995
- Jeffrey Shaw: EVE 1993
- Jon McCormack: Evolving Sonic Ecosystem EDEN (2004)
- - Tactical media, activism, and hacktivism, surveillance
- Precedenty:
- John Heartfield a Hannah Höchová: dada fotomontáž
- Hans Arp, Kurt Schwitters: koláž
- Raoul Hausmann, Johannes Baader: asambláž
- Umenie nových médií:
- Peter Weibel : Observation of the Observation: Uncertainty, instalation 1973
- Thomson and Craighead: TRIGGER HAPPY 1998
- 0100101110101101.ORG: Vaticano.org
- 0100101110101101.ORG: Darko Maver, 1998 – 1999
- 0100101110101101.ORG: The Nike Ground 2003
- Etoy: etoy.share 2000
- RSG (Radical Software group) : Carnivore 2001
- ®TMark www.rtmartk.com 1996
- - Apropriácia a open source
- Precedenty:
- Sherrie Levine: After Walker Evans 1981
- Umenie nových médií:
- Alexei Shulgin: 386 DX, 1998
- Natalie Bookchin: The Intruder 1999
- Michael Mandiberg: After Sherrie Levine, 2001
- RSG: prepared PlayStation, 2005
- Cory Arcangel: Super Mario Clouds (2002)
- Cory Arcangel: I Shot Andy Warhol (2002)
- 0100101110101101.ORG: life sharing 2000
- Radioqualia:free radio linux 2002
- Literatura
- doporučená literatura
- Dieter Daniels - Barbara U. Schmidt. Artists as inventors - inventors as artists. Edited by Ostfildern: Hatje Cantz, 2008. 237 s. ISBN 9783775721530.
- Rush, Michael. New Media in Art. London: Thames & Hudson, 2005.
- Frieling, Rudolf, and Dieter Daniels, eds. Media Art Net 1: Survey of Media Art. New York and Vienna: Springer, 2004.
- Wilson, Stephen. Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. Cambridge, MA: MIT, 2002.
- Christiane Paul: Digital Art. Thames & Hudson
- Shanken, Edward A. Art and Electronic Media. London: Phaidon, 2009.
- Tribe Mark-Reena, Jana: New Media art, Taschen 2009
- Výukové metody
- AV projekcia, tímová reflexia a interpretácia prezentovaných diel, "homewatch".
- Metody hodnocení
- Výsledná práca, ktorá sa od poslucháča očakáva:
- 1. praktický výstup: vlastná tvorba v podobe audiovizuálneho diela, kde poslucháč preukáže svoje nadobudnuté znalosti.
- 2.Sprievodný teoretický text (rozsah 2 normostrany), ktorý obsahuje: popis diela, zámer, popis spôsobu spracovania, z akého konceptu vychádza, akú tému spracováva, aké stratégie a techniky boli použité.
Zadanie: Na základe ukážok rôznych umeleckých postupov a stratégií vytvorte vlastné audiovizuálne dielo, ktoré bude novým spracovaním staršieho novomediálneho diela. Reagujte súčasnými technologickými možnosťami (dostupný software na úpravu videa) na historické postupy, myšlienky a stratégie. Cieľom je rozvíjať schopnosť poslucháčov vyjadriť sa nielen teoretickým textom, ale aj pomocou vlastnej audio-vizuálnej tvorby. Pri voľbe stratégie môže poslucháč použiť niektorý z postupov, ktoré definuje Nicolas Bourriaud vo svojej publikácií Postprodukce.
Metóda hodnotenia:
- Formálna nadväznosť na diela z histórie nových médií a kvalita spracovania. - Vhodná argumentácia a preukázanie odbornosti v sprievodnom texte. - Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Jedná se o~průběžné plnění zadávaných úkolů.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/TIM_BK_009/index.qwarp
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/TIM_BK_009