TIM_BK_017 Metody a techniky výzkumu pro bakaláře

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 80 hodin výuky/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Klára Smejkal (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 9. 11:00–12:40 L42, Pá 18. 10. 11:00–12:40 L42, Pá 15. 11. 11:00–12:40 L42, Pá 13. 12. 11:00–12:40 L42
Předpoklady
Předmět je vyučován v češtině.
Předmět není přednáškou, jedná se o seminář, v němž je předpokládána aktivní participace a samostatná příprava studentů.
Předmět je doporučeno absolvovat v druhém roce bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy empirického výzkumu s důrazem na výzkumné metody společenských věd, které mohou být užitečné při realizací vlastního výzkumu v oblasti interaktivních médií, například pro potřeby vypracování diplomové práce.
Kurz má úvodový a přehledový charakter, budou v něm diskutovány klíčové metodologické koncepty a výzkumné metody společenských věd, s nimiž se studenti mohou potkat při tvorbě diplomové práce v oboru Teorie interaktivních médií. Kurz seznámí studenty se základy vědeckého poznání a empirického výzkumu s důrazem na možnost použití vybraných výzkumných metod společenských věd při zkoumání interaktivních médií. Jeho první část je věnovaná základům vědeckého poznání a stěžejním aspektům empirického výzkumu – základním znakům vědeckého poznání, logice empirického výzkumu, výzkumného designu, a také specifikám kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Druhá část kurzu nabízí přehled vybraných výzkumných metod společenských věd, které lze využít ve výzkumu v oblasti interaktivních medií, jako je dotazování (dotazníkové šetření a rozhovory), či obsahová analýza. Analýza dat není součástí tohoto kurzu, pozornost je jí věnována v navazujícím magisterském studiu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student bude schopen:
- vyjmenovat a definovat hlavní znaky a koncepty vědeckého poznání v kontextu společenských a humanitních věd
- vyjmenovat základní aspekty výzkumného designu a ilustrovat je na vlastním projektu výzkumu
- popsat výzkumné metody, které byly probírány v kurzu a ilustrovat jejich uplatnitelnost v rámci studovaného oboru
- zvolit vhodný výzkumný soubor nebo případ pro vlastní výzkum
- zvolit vhodnou metodu sběru a analýzy dat pro potřeby vlastního výzkumu a reflektovat její limity
Osnova
  • 1. Seznámení s obsahem kurzu, věda a vědecké poznání
  • 2. Specifika kvalitativního výzkumu, přehled metod
  • 3. Specifika kvantitativního výzkumu, přehled metod
  • 4. Design výzkumu, etika, výzkumný soubor, validita, reliabilita
Literatura
    povinná literatura
  • Babbie, E. 2001. The Practice of Social Research. Wadsworth Publishing Company. Kap. 1 – Human Inquiry and Science, s. 17-37.
  • Disman, M. 2000. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum. 374 s. ISBN 9788024601397.
    doporučená literatura
  • Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Kapitola 1: Kvalitativní a kvantitativní výzkum, s. 12-19.
    neurčeno
  • DALŠÍ POVINNÁ A DOPORUČENÁ LITERATURA BUDE UPŘESNĚNA.
Výukové metody
Seminář, týmová práce, úkoly, diskuze
Metody hodnocení
Závěrečný test, návrh metodologického postupu ve dvojici
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/TIM_BK_017