TIM_BM_013 Sound Poetry

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Panák-Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
To understand, communicate and write in English.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course is focused on the sonic elements of poetry and language, on the performativity of poetry and prose and on the possibilities of sensing and creating texts that have a rhytmical or physical potential. It consists of classes, where students learn about & discuss the existing projects, plus where they bring their own texts/projects and in the form of workshops we discuss them and advise on their potential. The class is framed around various approaches to the connections between poetic/prosaic expression & sound/music: Lautgedichte, poésie sonore, phonic poetry, audio poetry, noise poetry, sound-text composition, sound poetry translation. The core of the course will be dealing with the texts (in written & spoken & recorded form), whose “material” basis lies in the movement through language sonosphere. The course has its own English website, where the students can read the texts and other material.
Výstupy z učení
After the end of the course, the students will be able to: • Identify the main sound poetry approaches and techniques • Critically assess the value of various sound projects • Discuss the sound poetry trends • Create a sound poetry project
Osnova
  • 1. Sound Poetry: Introduction (Who, When, How, Why) • 2. Early Lautgedichte /Sound poem on the paper during class • 3. Creative Use of Sound Effects / Work with sound effects, noise poem • 4. Text & Sound Manipulation /Recorded voice, excursion • 5. Tools for Sound Poetry Creation /Project prototypes • 6. Bringing & Discussing the Final Projects/ Performing
Literatura
    doporučená literatura
  • Richard Huelsenbeck: En Avant Dada – A History of Dadaism.
  • Kenneth Goldsmith: The Women of the Avant-Garde. 2009.
  • Dick HIggins: A Taxonomy of Sound Poetry
  • Steve McCaffery: Sound Poetry — A Survey. 1978.
  • EXERCISE OF FREEDOM: The history of 20th Century Phonetic and Sound Poetry in a journey from voices of the past to the present.
  • Christine Ehrick: Vocal Gender and the Gendered Soundscape: At the Intersection of Gender Studies and Sound Studies. 2015.
  • Jas. H. Duke: Sounds, sound poetry, and sound/text compositions.
  • Bob Cobbing: Some Statements on Sound Poetry.1978.
  • Dada for now.
  • Historical Sound Poetry Scores | 1914-1919
Výukové metody
Lecture, class discussions, workshops, group projects, projects.
Metody hodnocení
Active participation during classes • Sound poetry projects for classes + 1 final project
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://isoundpoetry.tumblr.com
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2022, jaro 2024.