TIM_B_047 Media-akce V

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. ak. soch. Tomáš Ruller (přednášející)
Garance
prof. ak. soch. Tomáš Ruller
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 326
Předpoklady
Schopnost pracovat s internetovým i tištěnými zdroji v angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíl předmětu je seznámení studentů s klíčovými akčními umělci a jejich signifikantními uměleckými díly. Je uspořádané jako výzkum médií umění akce ve struktuře daných tematických okruhů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy jednotlivých děl i kolektivních hnutí akčního umění;
- určit a popsat současné domácí a zahraniční umělecké trendy v umění akce;
- sestavit textový soubor v souladu s citační normou a odprezentovat referát k vybranému tématu;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v přístupech jednotlivých umělců;
- aplikovat základní pojmosloví oboru na konkrétní umělecká díla;
- analyzovat současné trendy v oblasti akčního umění;
- popsat prostředky využité k realizaci konkrétního akčního uměleckého díla;
Osnova
  • KOMUNIKACE A KONTEXT – svět umění / umělecký svět
  • 1. Zákon & cenzura / Anti Art: Genpei AKASEGAWA, HI-RED CENTER & NEO DADA / Ukio MISHIMA,
  • Gustav METZGER – DESTRUCTION ART SYMPOSIUM (Mark BOYLE, John LATHAM), Ai WEI WEI, SUN Yuan, YANG Zichao, ZHU Yu,
  • 2. Feminismus: GUERILLA GIRLS, Rachel ROSENTHAL, Mary Beth EDELSON, Judy CHICAGO, Suzanne LACY, Ann MAGNUSSON, Karen FINLEY, Adrian PIPER, Janine ANTONI, Cheryl DONEGAN, Patty CHANG, Tracey ROSE, Jana STERBAK, Katarzyna KOZYRA
  • 3. Politika & sociální intervence: BLACK MASK & GUERILLA ART ACTION GROUP & ART WORKERS COALITION, J.J. LEBEL & Guy DEBORD & SITUATIONIST INTERNATIONAL, Hans HAACKE & Stuart BRISLEY & Krzystof WODICZKO,
  • 4. Aktivismus & participace: Lygia CLARK & Helio OTICICA / Santiago SIERRA & ROSARIO GROUP, GROUP MATERIAL & Rirkrit TIRAVANJA, Thierry GEOFFROY-COLONEL, Francis ALYS, Tino SEHGAL, Jeremy DELLER,
  • 5. Hacking & Taktická Media: ANT FARM & GENERAL IDEA, RTMARK & YES MEN, Brian SPRINGER & Geert LOVINK / ARTS CATALYST & Heath BUNTING & Rod ICKINSON & Alexandra MIR,
  • 6. Eko & Bio Art: GREEN PEACE / Alan SONFIST, Helen MAYER – Newton HARRISON / Peter FEND & Mel CHIN, CRITICAL ART ENSAMBLE & Eduardo KAC & Oron CATTS,
  • KOMPLEXNÍ SYSTÉMY – filosofie, spiritualita / životní styl
  • 1. Futurismus – Filippo Tommaso MARINETTI, Luigi RUSSOLO, Avantgarda – Kazimir MALEVIČ, Vladimir TATLIN, Vladimir MAJAKOVSKIJ, Surrealismus – Antonin ARTAUD, André BRETON, Salvador DALÍ, Bauhaus – Oskar SCHLEMMER,
  • 2. Dada – Marcel DUCHAMP / Anti Art – STURTEVANT, Antroposofie – Rudolf STEINER / FREE INTERNATIONAL UNIVERSITY – Joseph BEUYS,
  • 3. Tadeus KANTOR – Neformální, Nulové, Nemožné a divadlo Smrti, Jerzy GROTOWSKI – Chudé divadlo, Laboratoř, divadlo Účasti a Zřídel, Andrei TARKOVSKIJ – Stalker, Alejandro JODOROWSKI – Psychomagie / Panická terapie,
  • 4. FLUXUS: George MACIUNAS & Dick HIGGINS & George BRECHT, Emmett WILLIAMS & Robert FILLIOU, & Ben VAUTIER, Jackson MAC LOW & Henry FLYNT & Al HANSEN, Ben PATTERSON & Geoffrey HENDRICX & Henning CHRISTIANSEN, Wolf VOSTELL & Dieter ROTH & Endre TÓT,
  • 5. BLACK MARKET – MOVEMENT: SCHOOL OF ATTENTION / GROUNDWORKS – Zygmunt
  • PIOTROWSKI, OPEN SITUATIONS – Tomas RULLER & Habib KHERADYAR ZAMANI, ART SERVIS ASSOCIATION – Boris NIESLONY & Jürgen FRITZ, Zbygniew WARPECHOWSKI & Nigel ROLFE,
  • 6. BLACK MARKET INTERNATIONAL – GROUP: Norbert KLASSEN & Jacques VAN POPPEL & Roi VAARA, Alastair MAC LENNAN & Lee WEN & Jason LIM, Myriam LAPLANTE, Elvira SANTAMARIA TORRES, Julie ANDREE T
Literatura
    povinná literatura
  • PIJNAPPEL, Johan. Fluxus: today and yesterday. London: Academy Editions, c1993. ISBN 9781854901941.
  • MELZER, Annabelle. Dada and surrealist performance. Johns Hopkins Paperbacks ed. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1994. ISBN 0-801-84845-8.
  • JAPPE, Elisabeth. Performance, Ritual, Prozess: Handbuch der Aktionskunst in Eruopa. München: Prestel, 1993. ISBN 3791313002.
  • GOLDBERG, RoseLee. Performance art: from futurism to the present. 3rd ed. New York: Thames & Hudson, 2011. World of art. ISBN 978-0500204047.
  • JOHN, Gwen a Ceridwen. LLOYD-MORGAN. Gwen John: letters and notebooks. New York: Distributed in the United States and Canada by H.N. Abrams, 2004. ISBN 978-1854375018.
  • MARTEL, Richard. Art action, 1958-1998: Happening, fluxus, intermédia, zaj, art corporel/body art, poésie action/action poetry, actionnisme viennois, viennese actionism, performance, art acciʹon, sztuka performance, performans, akciʹo mʺuvészet. Qué
  • GOLDBERG, RoseLee. Performance: live art since 1960. New York: Harry N. Abrams Publishers, 1998. ISBN 9780810943605.
  • HENRI, Adrian. Total art: environments, happenings, and performance. New York, N.Y. [u.a.]: Oxford Univ. Pr, 1974. ISBN 0195199340.
  • WANDS, Bruce. Art of the digital age. London: Thames and Hudson, 2006. ISBN 0500286299.
    neurčeno
  • SONFIST, Alan. Art in the land: a critical anthology of environmental art. New York: Dutton, c1983. ISBN 0525477020.
  • BERGHUIS, Thomas J. Performance art in China. Hong Kong: Timezone 8, 2006. ISBN 9889926598.
  • BISHOP, Claire. Participation. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2006. Documents of contemporary art series. ISBN 9780262524643.
  • OSKAR SCHLEMMER, Laszlo Moholy-Nagy, EDITED WITH AN INTRODUCTION BY WALTER GROPIUS a TRANSLATED BY ARTHUR S. WENSINGER. The theater of the Bauhaus. Thur S. Wensinger. Middletown, Conn: Wesleyan University Press, 1979. ISBN 0819560200.
  • MELZER, Annabelle. Dada and surrealist performance. Johns Hopkins Paperbacks ed. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1994. ISBN 0801848458.
  • RECKITT, Helena. a Peggy. PHELAN. Art and feminism. Abridged, revised, and updated. London: Phaidon, 2012. ISBN 9780714863917.
Výukové metody
1/1 přednáška a seminář.
Metody hodnocení
Podmínkou absolvování je ve zvoleném termínu prezentovaný referát (15 - 20 min) s obrazovou dokumentací-projekcí, k zápočtu odevzdání seminární práce v digitální formě, celkově minimálně 50 % docházka (případná odůvodněná nižší docházka se nahrazuje v odpovídající proporci zpracováním doplňkové seminární práce odevzdané ve zkouškovém období).

Případná zkouška probíhá ústní formou k náhodně vybrané otázce ze všech témat daného semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k periodicitě výuky: jednou za 3 roky.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/TIM_B_047