FF:TIM_M_021 Nové interpretační přístupy I - Informace o předmětu
TIM_M_021 Novodobé interpretační přístupy k uměleckému dílu I
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 16:00–17:40 N21
- Předpoklady
- Schopnost interpretovat výtvarné dílo v aktuálních kontextech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-INME_) (3)
- Cíle předmětu
- Absolvent kurzu bude schopen zorientovat se v spleti rozmanitých interpretačních přístupů a výkladů uměleckých, zejména výtvarných děl. Na základě práce s konkrétními texty získá metodologickou výbavu pro vlastní erudovanou a kontextovou interpretaci uměleckého díla.
- Výstupy z učení
- Student bude obeznámen s aktuálními způsoby interpretace výtvarného díla a naučí se ho smysluplně uchopit a interpretovat.
- Osnova
- 1. Historický nástin paradigmat v umělecké reprezentaci a jejich vliv na interpretační strategie.
- 2. Pluralita interpretačních přístupů k uměleckým dílům.
- 3. Meze interpretace.
- 4. Střet kunsthistorie s estetikou v interpretaci sousoší Láokoón.
- 5. Perspektiva jako symbolická forma.
- 6. Velázquezova hra s divákem před obrazem Las Meninas.
- 7. Manetovi malířské anomálie jako předzvěst modernismu.
- 8. Interpretace Picassovi Guerniky.
- 9. Magrittova Zrada obrazů.
- 10. Konceptualismus Velkého skla a Étant Donné Marcela Duchampa.
- Literatura
- Eco, Umberto (ed.): Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava 1995.
- Belting, Hans: The Invisible Masterpiece. Londýn 2001.
- Nelson, R. – Shiff, R. (eds.): Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava 2004.
- Foucault, Michel: Manet and the Object of Painting. Londýn 2009.
- Collins, Bradford R. (ed.): 12 Views of Manet’s Bar. New Jersey 1996. Eco, Umberto: Opera aperta. Cambridge, Massachusetts 1996.
- Winckelmann, Johann, J.: Dějiny umění starověku. Praha 1986.
- Lessing, Gotthold E.: Hamburská dramaturgie. Láokoón. Stati. Praha 1980.
- Foucault, Michel: Slova a věci. Praha 2007.
- Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha 2004.
- Stratton-Pruitt, Suzanne L (ed.).: Velázquez’s Las Meninas. Cambridge 2003.
- Výukové metody
- přednáška, prezentace, seminární diskuse
- Metody hodnocení
- prezentace, závěrečný esej
- Informace učitele
- Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/TIM_M_021