UPG002 Methodology of teaching pedagogy: Innovation

Faculty of Arts
Spring 2025

The course is not taught in Spring 2025

Extent and Intensity
1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Aleš Pavelka (seminar tutor)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is focused on the analysis of current trends or issues dealt with in education in connection with teaching. It interconnects the theoretical and practical aspects of school education in a way that provides students with basic skills of solving practical questions related to teaching. The course also involves creative work of the students in the preparation and delivery of as well as reflection on their own microteaching, which is an irreplaceable source of the students’ development during their professional training.
Learning outcomes
Upon completion of the course, the student will be able to: b) apply the specialized knowledge gained in the preparation and delivery of their own pedagogy lessons, while being able to assess the effects of their own teaching e) present well-founded (reasoned, rational) decisions concerning the theory and practice of teaching pedagogy in upper secondary schools c) identify, critically assess and follow current trends in education and teaching g) analyse one’s own microteaching and transfer this ability into practice
Syllabus
  • 1. Analysis of current teaching: trends in teaching, quality of teaching, effectiveness of teaching. 2. Alternative methods in teaching: Constructivist teaching, cooperative teaching, project teaching, research-oriented teaching, inspiration through alternative education. 3. Possibilities of using ICT in current upper secondary schools. 4. Trends in school communication: Dialogic teaching, non-violent communication. 5. How to teach key competencies and cross-curricular topics. 6. Educational policy and its image in Czech school system. 7. Microteaching and its analysis.
Literature
    required literature
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování (How teachers learn. Professional development as a way to dialogic teaching). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 pp. ISBN 978-80-210-8462-9. info
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání (Pedagogical content knowledge and its implications for field didactic, curriculum development and teacher education). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 120 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
  • PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
    not specified
  • ZOUNEK, Jiří and Libor JUHAŇÁK. Webináře ve vzdělávání (Webinars in Education). Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s., 2017, p. 16-16. ISSN 2336-5145. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK and Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy (Field didactics : development – state of the art – perspectives). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 pp. ISBN 978-80-210-7769-0. info
  • ZOUNEK, Jiří and Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226. ISBN 9788073579036. info
  • STARÝ, Karel, Dominik DVOŘÁK, David GREGER and Karolina DUSCHINSKÁ. Profesní rozvoj učitelů : podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vydání první. V Praze: Karolinum, 2012, 188 stran. ISBN 9788024620879. info
  • Pedagogika pro učitele : podoby vyučování a třídní management, osobnost učitele a jeho autorita, inovace ve výuce, klíčové kompetence ve vzdělávání, práce s informačními prameny, pedagogická diagnostika. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada, 2011, 456 stran. ISBN 9788024733579. URL info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti (E-learning - one of the forms of learning in modern society). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu (E-learning and Education. Some views on the theme of e-learning). Pedagogika. Praha: PedF UK, 2006, LVI, No 4, p. 335-347. ISSN 0031-3815. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. (Pedagogical Training Practice). Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 pp. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
  • HAVEL, Jiří and Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů (Pedagogical Practice and the Development of Future Teachers Professional Competencies). 2005. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Obecná didaktika a oborové didaktiky (General didactic and particular didactics). In Didaktika - opora proměn výuky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, p. 53-55. ISBN 80-7041-498-7. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe (subject didactics and teaching practice). In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, p. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • SVOBODOVÁ, Jana and Alena NELEŠOVSKÁ. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro I. st. ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 116 s. ISBN 8024401711. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
Teaching methods
Lecture, discussion, group and individual work of students, video study, microteaching.
Assessment methods
Delivery of microteaching; written examination.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/UPG002