FF:UPG003 Didaktika pedagogiky:Kurikulum - Informace o předmětu
UPG003 Didaktika pedagogiky: Projektování kurikula
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-PGU_)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na projektování kurikula středního odborného vzdělávání, konkrétně vzdělávací oblasti "pedagogicko-psychologické vzdělávání". Studenti jsou přitom vedeni k aplikaci teorií vzdělávacích cílů, teorií kurikula a teorií vzdělávacího obsahu při analýzách vybraných ŠVP i při vlastní tvorbě kurikula.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- diskutovat otázky plánování kurikula ve vztahu ke vzdělávací politice odborného vzdělávání v ČR
- identifikovat podle kterých teorií kurikula a teorií vzdělávacího obsahu jsou tvořeny ŠVP
- využít vybraných teorií při tvorbě měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika
- formulovat svou filozofii k tvorbě kurikula a diskutovat její projevy ve výuce předmětů pedagogicko-psychologického vzdělávání na středních odborných školách. - Osnova
- Osnova
- 1. Kurikulum v odborném vzdělávání (soustava oborů odborného vzdělávání, výzkum kurikula v odborném vzdělávání, kurikulární reforma v odborném vzdělávání, vztahy kurikula a trhu práce).
- 2. Rámcové vzdělávací programy v odborném vzdělávání, RVP s profilovým předmětem Pedagogika (filozofické přístupy ke kurikulu, přístupy k tvorbě zamýšleného kurikula, metodiky projektování ŠVP)
- 3. Projektování kurikula jako kompetence učitele: od učebního plánu k vyučovací hodině. Role učitele v projektování kurikula.
- 4. Vzdělávací cíle, klíčové a odborné kompetence v odborném vzdělávání a v RVP s profilovým předmětem Pedagogika. Profily absolventů v jednotlivých RVP s profilovým předmětem Pedagogika.
- 5. Analýza vzdělávacích a výchovných strategií podporujících rozvoj kompetencí ve vybraných ŠVP (diskuze seminárního úkolu) 6. Teorie vzdělávacího obsahu. Učivo a jeho strukturace, analýzy vzdělávacího obsahu a učiva.
- 7. Analýza učiva předmětu Pedagogika ve vybraných ŠVP (diskuze seminárního úkolu)
- 8. Výstupy z učení v RVP, výstupy z učení a jejich hodnocení ve vybraných ŠVP
- 9.-10. Koncipování výuky předmětu Pedagogika na období jednoho školního roku podle vybraného školního vzdělávacího programu. Tvorba měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika (diskuze seminárního úkolu)
- 11. Reflexe přístupů studentů ke kurikulu a jeho tvorbě.
- Literatura
- povinná literatura
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- neurčeno
- Kuczera, M. Učení pro praxi. Přezkumy odborného vzdělávání a přípravy prováděné OECD. Česká republika (2010). OECD. Dostupné z http://www.nuov.cz/uploads/Publikace/Uceni_pro_praxi.pdf
- ollingerová, D. Tollingerová, D. et al. (1986). K teorii u č ebních č inností . Praha: SPN
- Knecht, P., Šumavská, G. et al. (2011). Moderní odborná škola – Názory učitelů pilotních škol na kurikulární reformu. Dostupné z http://www.nuov.cz/uploads/KURIKULUM/moderni_odborna_skola.pdf
- Application of learning outcomes approaches across Europe (A comparative study). (2016).file:///C:/Users/user/AppData/Local/Temp/3074_en.pdf
- Kaňáková,M.; Czesaná ,V.; Šímová, Z. (2016). Vocational education and training in Europe – Czech Republic . Cedefop ReferNet VET in Europe reports. http://libserver.cedefop.europa.eu/vetelib/2016/2016_CR_CZ.pdf
- STODŮLKOVÁ, Eva a Eliška ZAPLETALOVÁ. Pedagogika pro střední školy. Druhé aktualizované a roz. Beroun: Machart, 2015, 230 stran. ISBN 9788087938324. info
- DVOŘÁK, Dominik. Od osnov ke standardům : proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 134 stran. ISBN 9788072906017. info
- JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Michaela DVOŘÁKOVÁ, Alena HOŠPESOVÁ, Marcela JANÍKOVÁ, Ulrich KATTMANN, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Nataša MAZÁČOVÁ, Hana LUKÁŠOVÁ, Jan SLAVÍK, Naďa STEHLÍKOVÁ, Vlastimil ŠVEC a Marie TICHÁ. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 148 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-176-8. info
- FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
- Výukové metody
- přednášky, 2 analýzy vybraného ŠVP (analýza výchovných a vzdělávacích strategií rozvoje klíčových a odborných kompetencí, analýza učiva předmětu Pedagogika), projekt: tvorba měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika, reflexe vztahu k práci s kurikulem
- Metody hodnocení
- Diskuze seminární úkolů (dvě analýzy ŠVP, projekt: měsíční plán výuky předmětu Pedagogika), ústní zkouška podle okruhů otázek
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/UPG003