UPG003 Didaktika pedagogiky: Projektování kurikula

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na projektování kurikula středního odborného vzdělávání, konkrétně vzdělávací oblasti "pedagogicko-psychologické vzdělávání". Studenti jsou přitom vedeni k aplikaci teorií vzdělávacích cílů, teorií kurikula a teorií vzdělávacího obsahu při analýzách vybraných ŠVP i při vlastní tvorbě kurikula.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- diskutovat otázky plánování kurikula ve vztahu ke vzdělávací politice odborného vzdělávání v ČR
- identifikovat podle kterých teorií kurikula a teorií vzdělávacího obsahu jsou tvořeny ŠVP
- využít vybraných teorií při tvorbě měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika
- formulovat svou filozofii k tvorbě kurikula a diskutovat její projevy ve výuce předmětů pedagogicko-psychologického vzdělávání na středních odborných školách.
Osnova
  • Osnova
  • 1. Kurikulum v odborném vzdělávání (soustava oborů odborného vzdělávání, výzkum kurikula v odborném vzdělávání, kurikulární reforma v odborném vzdělávání, vztahy kurikula a trhu práce).
  • 2. Rámcové vzdělávací programy v odborném vzdělávání, RVP s profilovým předmětem Pedagogika (filozofické přístupy ke kurikulu, přístupy k tvorbě zamýšleného kurikula, metodiky projektování ŠVP)
  • 3. Projektování kurikula jako kompetence učitele: od učebního plánu k vyučovací hodině. Role učitele v projektování kurikula.
  • 4. Vzdělávací cíle, klíčové a odborné kompetence v odborném vzdělávání a v RVP s profilovým předmětem Pedagogika. Profily absolventů v jednotlivých RVP s profilovým předmětem Pedagogika.
  • 5. Analýza vzdělávacích a výchovných strategií podporujících rozvoj kompetencí ve vybraných ŠVP (diskuze seminárního úkolu) 6. Teorie vzdělávacího obsahu. Učivo a jeho strukturace, analýzy vzdělávacího obsahu a učiva.
  • 7. Analýza učiva předmětu Pedagogika ve vybraných ŠVP (diskuze seminárního úkolu)
  • 8. Výstupy z učení v RVP, výstupy z učení a jejich hodnocení ve vybraných ŠVP
  • 9.-10. Koncipování výuky předmětu Pedagogika na období jednoho školního roku podle vybraného školního vzdělávacího programu. Tvorba měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika (diskuze seminárního úkolu)
  • 11. Reflexe přístupů studentů ke kurikulu a jeho tvorbě.
Literatura
    povinná literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
    neurčeno
  • Kuczera, M. Učení pro praxi. Přezkumy odborného vzdělávání a přípravy prováděné OECD. Česká republika (2010). OECD. Dostupné z http://www.nuov.cz/uploads/Publikace/Uceni_pro_praxi.pdf
  • ollingerová, D. Tollingerová, D. et al. (1986). K teorii u č ebních č inností . Praha: SPN
  • Knecht, P., Šumavská, G. et al. (2011). Moderní odborná škola – Názory učitelů pilotních škol na kurikulární reformu. Dostupné z http://www.nuov.cz/uploads/KURIKULUM/moderni_odborna_skola.pdf
  • Application of learning outcomes approaches across Europe (A comparative study). (2016).file:///C:/Users/user/AppData/Local/Temp/3074_en.pdf
  • Kaňáková,M.; Czesaná ,V.; Šímová, Z. (2016). Vocational education and training in Europe – Czech Republic . Cedefop ReferNet VET in Europe reports. http://libserver.cedefop.europa.eu/vetelib/2016/2016_CR_CZ.pdf
  • STODŮLKOVÁ, Eva a Eliška ZAPLETALOVÁ. Pedagogika pro střední školy. Druhé aktualizované a roz. Beroun: Machart, 2015, 230 stran. ISBN 9788087938324. info
  • DVOŘÁK, Dominik. Od osnov ke standardům : proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 134 stran. ISBN 9788072906017. info
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Michaela DVOŘÁKOVÁ, Alena HOŠPESOVÁ, Marcela JANÍKOVÁ, Ulrich KATTMANN, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Nataša MAZÁČOVÁ, Hana LUKÁŠOVÁ, Jan SLAVÍK, Naďa STEHLÍKOVÁ, Vlastimil ŠVEC a Marie TICHÁ. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 148 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-176-8. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
Výukové metody
přednášky, 2 analýzy vybraného ŠVP (analýza výchovných a vzdělávacích strategií rozvoje klíčových a odborných kompetencí, analýza učiva předmětu Pedagogika), projekt: tvorba měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika, reflexe vztahu k práci s kurikulem
Metody hodnocení
Diskuze seminární úkolů (dvě analýzy ŠVP, projekt: měsíční plán výuky předmětu Pedagogika), ústní zkouška podle okruhů otázek

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/UPG003