FF:UPGK004 Profesní rozvoj učitele - Informace o předmětu
UPGK004 Didaktika pedagogiky: Profesní rozvoj učitele
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 18/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-PGU_)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje význam profesního rozvoje učitelů a několik základních nástrojů pro profesní rozvoje učitele a tím podněcuje a motivuje učitele k celoživotnímu vzdělávání. Tyto nástroje profesního rozvoje lze využít jednak k rozvoji kompetencí spojených s výukou a tedy i didaktikou pedagogiky, ale také v dalších oblastech učitelské profese. Každý z nástrojů představí zkušení lektoři, kteří se problematice prakticky věnují. Pod vedením zkušených lektorů budou jednak podrobně představeny nástroje profesního rozvoje a nedílnou součástí výuky bude vždy také praktický nácvik využívání každého z nástrojů profesního rozvoje učitele.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) vyhodnotit možnosti, efekty a limity profesního rozvoje
b) charakterizovat jednotlivé základní nástroje profesního rozvoje učitelů
c) analyzovat vlastní výuku, závěry této analýzy kriticky posoudit a navrhnout případná opatření
d) efektivně provádět vlastní profesní rozvoj
e) vyhodnocovat efektivitu vlastního profesního rozvoje - Osnova
- 1. Profesní rozvoj učitelů a další vzdělávání učitelů: Význam a efekty profesního rozvoje, účinky profesního rozvoje na vzdělávací výsledky žáků a celkový rozvoj výuky, dopad profesního rozvoje na spokojenost v profesi, analýza vzdělávacích potřeb učitelů.
- 2. Profesní seniorita: Základy a principy profesní seniority, klíčové nástroje profesní seniority a možnosti jejich využití v praxi, možnosti a efekty profesní seniority (dovednosti spojené s řízením kariéry, schopnost zvládat změny, schopnost předcházet syndromu vyhoření, úspěšné vykonávání vlastní profese), limity profesní seniority.
- 3. Mentoring v práci učitele: Základy a principy mentoringu, klíčové nástroje mentoringu a možnosti jejich využití v praxi, možnosti a efekty mentoringu (kolegiální podpora, sebeřízení, zvyšování pracovních kompetencí, stávání se profesionálem, mezigenerační učení), limity mentoringu.
- 4. Akční výzkum: Základy a principy akčního výzkumu, klíčové nástroje akčního výzkumu a možnosti jejich využití v praxi, možnosti a efekty akčního výzkumu (schopnost sebereflexe, výzkum na sobě samém, spolupráce se žáky, schopnost dosažení efektivní změny, schopnost učit se novým dovednostem), limity akčního výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- STARÝ, Karel, Dominik DVOŘÁK, David GREGER a Karolina DUSCHINSKÁ. Profesní rozvoj učitelů : podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vydání první. V Praze: Karolinum, 2012, 188 stran. ISBN 9788024620879. info
- PÍŠOVÁ, Michaela, Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ, Alena LAMPERTOVÁ, Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 204 s. ISBN 978-80-7290-518-8. info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- Handbook of professional development in education : successful models and practices, PreK-12. Edited by Andy Hargreaves - Linda E. Martin - Sherry Kragler - Diana J. Quatroch. New York: The Guilford Press, 2014, xxix, 562. ISBN 9781462515219. info
- POL, Milan. Jak podporovat profesní rozvoj vedoucích pracovníků škol? In Education Quality Management:Ways to Make School Management More Professional. 2014. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako podpora mezigenerační spolupráce ve škole. In Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, s. 99-106, 7 s. 316. publikace. ISBN 978-80-7315-206-2. info
- A toolkit for action research. Edited by Sandra M. Alber. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers, 2010, xiii, 185. ISBN 1607096676. info
- MCINTOSH, Paul. Action research and reflective practice : creative and visual methods to facilitate reflection and learning. 1st pub. London: Routledge, 2010, xii, 195. ISBN 9780203860113. info
- JANÍK, Tomáš a Marcela JANÍKOVÁ. Akční výzkum: výzkum prováděný učitelem. In ŠVEC, Štefan a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, s. 255-265. Edice pedagogické literatury, 302. publikace. ISBN 80-88778-73-5. info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- MOON, Jennifer A. Learning journals : a handbook for reflective practice and professional development. Second edition. London: Routledge, 2006, viii, 200. ISBN 0203969219. info
- JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 1. ISBN 80-7315-078-6. info
- KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 181 s. ISBN 8072901486. info
- A practicum in TESOL : professional development through teaching practice. Edited by Graham Crookes. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, xii, 303. ISBN 0521529980. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, praktický nácvik, reflexe.
- Metody hodnocení
- Seminární práce.
- Informace učitele
- Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UPGK004