FF:UZHIA02I Didaktika dějin kulury I - Informace o předmětu
UZHIA02I Didaktika dějin kultury I
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Borovský, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Michal Habaj, PhD. (přednášející)
PhDr. Bronislav Chocholáč, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Tomáš Knoz, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Malý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Reitinger, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 27 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/27, pouze zareg.: 0/27 - Mateřské obory/plány
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje studentům odborně-historické, didaktické a pedagogické znalosti a dovednosti potřebné ke zvládnutí mezipředmětových přesahů školního dějepisu k dalším příbuzným předmětům.
- Výstupy z učení
- Absolvent je schopen identifikovat mezipředmětové souvislosti ve výuce dějepisu a s použitím přiměřených didaktických postupů a techniky je vyložit studentům ve formě návrhu výukového bloku; dokáže se orientovat v odborně-historických přístupech k aktuálním otázkám kultury a environmentální výchovy; dokáže vést studenty ke komplexnímu chápání aktuálních společenských a kulturních problémů a hledání jejich řešení v kontextu historické tradice.
- Osnova
- Osvojení si mezipředmětových vztahů v oblasti vymezení pojmů, předmětu výzkumu a metod.
- Mezipředmětové didaktické dovednosti v teorii a praxi.
- Vytvoření a prezentace výukového bloku na transdisciplinární téma s výrazným aktualizačním aspektem, diskuse o návrhu v rámci seminární skupiny.
- Historické kontexty dějin myšlení a výtvarné kultury.
- Literatura
- povinná literatura
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- historylab.cz
- ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
- doporučená literatura
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminární výuka, diskuse v seminární skupině.
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UZHIA02I