ZDK_34 Sound studies II (praktikum)

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
Mgr. Filip Johánek
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Základní znalost DAW (digital audio workstation). Zájem o snímací a záznamovou techniku, zvuk v jeho širším možném, nikoli pouze hudebním, využití. Není vyžadována znalost a praktická obeznámenost s nahrávací technikou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se seznámí se základním přístupem k vytváření zvukových atmosfér formou syntézy v kontextu field recordingu (fonografie) či audiovizuálního snímku. Cílem předmětu je pokusit se vytvořit technicky použitelnou zvukovou atmosféru.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu schopni:
zvolit a připravit si vhodnou techniku pro snímání a nahrávání různých vrstev pro tvorbu zvukové atmosféry prostřednictvím syntézy dle zadání
zaznamenat příslušné vrstvy pro tvorbu zvukové atmosféru a technicky je zhodnotit
Osnova
  • 1. blok
  • Vysvětlení náplně kurzu a popis úkolu. Veškeré činnosti v semestru v tomto kurzu budou směřovat ke zvládnutí sejmutí technicky kvalitních nahrávek pro tvorbu zvukové atmosféry pomocí syntézy. Navázání na předcházející semestr (kontext field recordingu (fonografie), lokačního zvuku vs. zvuku ve studiu, akustická ekologie) + opakování práce s nahrávacím zařízením + sdílení a vysvětlení struktury půjčování.
  • 2. blok
  • Příprava projektu v Reaperu, mono, stereo, export, analýza. Konzultace a diskuse nad probíhajícími projekty.
  • 3. blok
  • Raymond Murray Schaffer: Keynotes, signals, soundmarks. Gordon Hempton: hledání „přírodního” zvuku x realita současnosti. Poslech průběžných části nahraných záznamů a reflexe, diskuse.
  • 4. blok
  • Poslech zvukových vrstev výsledných atmosfér v Reaperu + exportů.
Literatura
    doporučená literatura
  • The Sonic Witness: On the Political Potential of Field Recordings in Acoustic Art. Fiebig, G.. Leonardo Music Journal : LMJ : journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology Volume: 25 (2015) ISSN: 0961-1215 Online ISSN: 1531-4
  • STERNE, Jonathan. The Sound Studies Reader, Routledge, 2010. ISBN-13: 978-0415771313
  • FLAŠAR, Martin. Elektroakustická hudba. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Elportál. ISBN 978-80-210-7944-1. html url PURL epub info
  • VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2012, xv, 354. ISBN 9781615931200. info
  • Zvukem do hlavy : sondy do současné audiokultury. Edited by Michal Rataj. 1. vydání. Praha: Český rozhlas, 2012, 175 stran. ISBN 9788073312299. info
  • KYLOUŠEK, Petr a Petr DYTRT. Pierre BOURDIEU, Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole (Les Regles de l'Art. Genese et structure du champ littéraire). Překladatelé. 1. vyd. Brno: Host, 2011, 496 s. Teoretická knihovna, č. 27. ISBN 978-80-7294-364-7. URL info
  • ŘIHÁČEK, Tomáš. Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2009, 240 stran. ISBN 9788021048096. info
  • HANÁČKOVÁ, Andrea. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990 - 2005: Poetika žánrů. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2008. info
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008, 297 s. ISBN 9788086253466. URL info
  • RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu : problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vydání. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2007, 160 stran. ISBN 9788086970318. info
  • LICHT, Alan. Sound art : beyond music, between categories. Edited by Jim O´Rourke. 1st pub. New York: Rizzoli, 2007, 303 s. ISBN 9780847829699. info
  • STERNE, Jonathan. The audible past : cultural origins of sound reproduction. Durham: Duke University Press, 2003, xvi, 450. ISBN 9780822330134. info
  • THOMPSON, Emily Ann. The soundscape of modernity : architectural acoustics and the culture of listening in America, 1900-1933. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002, ix, 500. ISBN 0262201380. info
  • GUATTARI, Félix. The three ecologies. 1st pub. London: Athlone press, 2000, xv, 174 s. ISBN 0-485-00408-9. info
  • SCHAFER, R. Murray. The soundscape : our sonic environment and the tuning of the world. Rochester: Destiny Books, 1994, xii, 301. ISBN 0892814551. info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse, praktické cvičení.
Metody hodnocení
Hodnotí se přítomnost na hodinách. Dovolena je jedna neomluvená absence. Podmínkou k ukončení kurzu je odevzdání úkolu do odevzdávárny v informačním systému dle termínu v sylabu v organizačních pokynech. Kdo do příslušného termínu neodevzdá funkční a hotový úkol, nemůže obdržet hodnocení “Z”.
Informace učitele
Hlavním výstupem úkolu je:
Projekt v Reaperu odevzdaný jako kompletní zabalená složka, který se skládá minimálně ze tří (3) stereo atmosfér, pěti (5) ruchových mono stop a jednoho (1) stereo ruchu, který bude probíhat zleva doprava. Není třeba dělat jakýkoli processing. Nutnou podmínkou je zachovat max true peak v hodnotě menší či stejné -1.2 dBFS. V projektu budete řešit pouze hlasitostní poměry jednotlivých stop, případně konkrétních úseků ve stopách tak, aby zvuková atmosféra zněla co nejblíže tomu, jako kdyby byla pořízena na jeden záznam a někde teoreticky mohla znít. Snaha bude vytvořit přirozeně znějící atmosféru pro použití jako podklad pro scénu v audiovizuálním snímku.
Vaše tvorba bude tedy snahou o realizaci zvukové fikce, která zní jako realita nebo jsme schopni ji v audiovizuálních snímcích jako realitu reflektovat.
Informace k úkolu Záznam všech zvuků (není třeba odevzdávat) v rozlišení 96 000 Hz a 24 bitů + u každého snímaného zvuku fotodokumentace.
Do odevzdávárny odevzdáváme:
A. Fota jednotlivých nahrávání
B. Celkový výstup z nahrávek do samplovací frekvence 96 000 Hz a bitové hloubky 24 bitů o délce 2-5 minut jako Reaper projekt. V jiných softwarech pracovat můžete, přesto chci, abyste úkol odevzdali v Reaperu, neboť ten je všude ve škole, je skoro zadarmo a je tak zaručena kompatibilita mezi různými poslechovými místy. Pokud tedy budete pracovat v jiných programech, vyjeďte hotové stopy do Reaperu, abychom v něm mohli vidět všechny stopy a mohli je dle potřeby analyzovat.
C. Export z projektu v Reaperu (jiném programu) v 96 kHz a 24 bitech ve wavu.
Umění, které nevznikne v Reaperu, stačí vyjet od 0 po stopách (stemy/mixdovny/). Kdo odevzdá dříve výrazně před uzávěrkou, ať prosím napíše, že je úkol v odevzdávárně.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2025/ZDK_34/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.