ZD_20 Zvukový design pro live performance

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Cáb, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Cáb, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
ZD_17 Design multimédií
Základní znalost fyzikálních veličin, vlastností a vztahů týkajících se zvuku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem jednosemestrálního kurzu je získání praktických kompetencí v navrhování a realizaci zvukové složky živé performance, orientace v oblasti základních zvukových zdrojů a zpracování signálu (zvuková barva, efektové zpracování a prostorový zvuk). Studenti si osvojí základní softwarové nástroje vhodné pro live performance (VCV Rack, Pure Data/Plug Data) a metodologie vytváření sonických gest a zvukových témat tak, aby tyto v celku díla podporovaly dramaturgickou a významovou linku. Součástí předmětu je také výklad historického kontextu ozvučování.
Výstupy z učení
- Kurz připraví studenty na tvorbu návrhu zvukového systému.
- Zohlednění tvůrčích požadavků performance.
- Rozvinutí vnímání zvukové estetiky a dramaturgie díla.
- Spolupráce v tvůrčím procesu utváření hudebně zvukové složky.
Osnova
  • Úvod do historie ozvučovací technologie.
  • Návrh PA systému v predikčním softwaru, prostorová řešení.
  • Postupy realizace (fyzická data sytému, měření, nastavení PA, PA management).
  • Zvukové zdroje v prostoru, jejich vlastnosti, snímání v live sound aplikacích.
  • Zvuková barva a její význam.
  • Signálová cesta. Efektové zpracování.
  • Rozbory vybraných příkladů. Zvukové dramaturgické prostředky, působení zvuku na posluchače.
Literatura
    povinná literatura
  • CÁB, Michal, Pure Data - Rukověť postdigitálního umělce. Disertační práce. Praha: AVU, 2014. URL: https://ticho.multiplace.org/disertace_michal_cab.pdf
  • MCCARTHY, Bob. Sound systems: design and optimization : modern techniques and tools for sound system design and alignment. Third edition. New York: Focal press, Taylor & Francis group, 2016, xx, 579. ISBN 9780415730990. info
  • Audio culture : readings in modern music. Edited by Christoph Cox - Daniel Warner. New York: Continuum, 2009, xvii, 454. ISBN 0826416152. info
  • BROWN, Ross. Sound : a reader in theatre practice. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010, xvi, 248. ISBN 9780230551879. info
    doporučená literatura
  • Akustika hudebních prostorů v České republice 1-4. Akademie múzických umění v Praze, 2012.
  • SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. 3. dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2013, 440 s. ISBN 9788073312978. info
    neurčeno
  • BAŽANT, Jan. Technologie, loutky, magie. V Praze: KANT - Karel Kerlický, 2022, 302 stran. ISBN 9788073315870. info
Výukové metody
Teoretický základ s praktickými aplikacemi. Cvičení, rozbory konkrétních děl.
Metody hodnocení
Prezentace vlastního projektu.
Realizace návrhu.
Rozbor konkrétního díla.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.