FF:ZD_20 Design pro live performance - Informace o předmětu
ZD_20 Zvukový design pro live performance
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Cáb, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Cáb, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ZD_17 Design multimédií
Základní znalost fyzikálních veličin, vlastností a vztahů týkajících se zvuku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zvukový design a multimediální technologie (program FF, N-ZVUK_) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem jednosemestrálního kurzu je získání praktických kompetencí v navrhování a realizaci zvukové složky živé performance, orientace v oblasti základních zvukových zdrojů a zpracování signálu (zvuková barva, efektové zpracování a prostorový zvuk). Studenti si osvojí základní softwarové nástroje vhodné pro live performance (VCV Rack, Pure Data/Plug Data) a metodologie vytváření sonických gest a zvukových témat tak, aby tyto v celku díla podporovaly dramaturgickou a významovou linku. Součástí předmětu je také výklad historického kontextu ozvučování.
- Výstupy z učení
- - Kurz připraví studenty na tvorbu návrhu zvukového systému.
- Zohlednění tvůrčích požadavků performance.
- Rozvinutí vnímání zvukové estetiky a dramaturgie díla.
- Spolupráce v tvůrčím procesu utváření hudebně zvukové složky. - Osnova
- Úvod do historie ozvučovací technologie.
- Návrh PA systému v predikčním softwaru, prostorová řešení.
- Postupy realizace (fyzická data sytému, měření, nastavení PA, PA management).
- Zvukové zdroje v prostoru, jejich vlastnosti, snímání v live sound aplikacích.
- Zvuková barva a její význam.
- Signálová cesta. Efektové zpracování.
- Rozbory vybraných příkladů. Zvukové dramaturgické prostředky, působení zvuku na posluchače.
- Literatura
- povinná literatura
- CÁB, Michal, Pure Data - Rukověť postdigitálního umělce. Disertační práce. Praha: AVU, 2014. URL: https://ticho.multiplace.org/disertace_michal_cab.pdf
- MCCARTHY, Bob. Sound systems: design and optimization : modern techniques and tools for sound system design and alignment. Third edition. New York: Focal press, Taylor & Francis group, 2016, xx, 579. ISBN 9780415730990. info
- Audio culture : readings in modern music. Edited by Christoph Cox - Daniel Warner. New York: Continuum, 2009, xvii, 454. ISBN 0826416152. info
- BROWN, Ross. Sound : a reader in theatre practice. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010, xvi, 248. ISBN 9780230551879. info
- doporučená literatura
- Akustika hudebních prostorů v České republice 1-4. Akademie múzických umění v Praze, 2012.
- SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. 3. dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2013, 440 s. ISBN 9788073312978. info
- neurčeno
- BAŽANT, Jan. Technologie, loutky, magie. V Praze: KANT - Karel Kerlický, 2022, 302 stran. ISBN 9788073315870. info
- Výukové metody
- Teoretický základ s praktickými aplikacemi. Cvičení, rozbory konkrétních děl.
- Metody hodnocení
- Prezentace vlastního projektu.
Realizace návrhu.
Rozbor konkrétního díla. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ZD_20