FF:PH2206 Metody estetického výzkumu - Informace o předmětu
PH2206 Metody estetického výzkumu
Filozofická fakultajaro 2000
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Filip, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Osnova
- Seminář se bude zabývat možnostmi vyvíjení a uplatňování jasných a přesných metodologických systémů na poli estetiky (tj. na poli nejasných a temných představ). V rámci semináře budou diskutovány zejména estetické, uměnovědné a deskriptivně-psychologické koncepce následujících myslitelů: Giorgia Vasariho, Johanna Joachima Winckelmanna, Bernarda Bolzana, Franze Brentana, Johna Ruskina, Aloise Riegela, Heinricha Wölfflina, Maxe Dvořáka, Wolfganga Köhlera, Wilhelma Worringera, Ludwiga Wittgensteina, Thomase Stearnse Eliota, Ericha Auerbacha, Ernsta Hanse Gombricha a dalších. Zkoumané metdologie budou ověřovány zejména na dílech malířských (manýrismus, impresionisté, moderna aj.) a literárních a dramatických (zejm. barok), i když referáty účastníků budou mít v zásadě neomezené pole aplikace. 1) Krása jako kánon? (Winckelmann) 2) Krása jako obecnina? (Bolzano) 3) Role deskriptivní psychologie v axiologických teoriích (Bolzano, Brentano & spol., Köhler, Worringer, Gombrich) 4) Koncepce vývoje umění (Vasari, Riegel, Wölfflin, Gombrich) 5) Symbolická mimese a "nevinné oko" (Ruskin, Worringer, Gombrich) 6) Umění a tradice (Vasari, Eliot, Gombrich) 7) Umění a nominalismus (das sichtbare Unding und die österreichische literarische Sprachlosigkeit) 8) Literární a obecně expresivní mimesis (Auerbach, Worringer, Gombrich) 9) Jazyk a umění, jazyk umění jako znakový systém; (Riegel, Gombrich, Eliot). 10) Koncept uměleckého díla a hranice umění (Belting, Duchamp, Chalupecký) 11) Úvahy o ontologickém statutu různých druhů um. děl (Lessing, Bolzano) 12) Umělec, teoretik umění a "duch doby" (Worringer, Chalupecký, Hoffmann) 13) Umění a mýtus, mýtus a příběh, transformace mýtu, smysl mýtu 14) Sebereflexe umění
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2000/PH2206