AJ29500 Metodika vyučování angličtiny

Filozofická fakulta
jaro 2001
Rozsah
0/4/0. 4 kr. 2 původní kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Věra Vémolová, M.A. (přednášející)
Mgr. Naděžda Vojtková (přednášející), Mgr. Věra Vémolová, M.A. (zástupce)
PhDr. Debora Zemenová, M.A. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Jiří Rambousek, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Hrazdílková
Předpoklady
SOUHLAS && NOW( AJ29501 Pedagogická praxe z angličtiny )
Comprehensive exam in the Department of English and American Studies (including a pass for the oral interview of the English proficiency exam). Recommended courses: Psychologie pro učitele, Obecná pedagogika, Obecná didaktika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Osnova
  • - general principles of teaching and learning a foreign language;
  • - teaching and learning the language systems of grammar, functions, vocabulary and pronunciation;
  • - teaching and learning the skills of listening, speaking, writing and reading;
  • - classroom management;
  • - classroom techniques;
  • - error analysis and correction;
  • - learner assessment;
  • - lesson and course planning;
  • - classroom aids and equipment;
  • - the ELT learner.
Literatura
  • UR, Penny. A course in language teaching : practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 375. ISBN 0-521-44994-4. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994, vi, 218 p. ISBN 0-435-24089-718. info
  • HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. New ed. London: Longman, 1991, 296 s. ISBN 0582046564. info
  • HUBBARD, Peter. A training course for TEFL. Oxford: Oxford University Press, 1983, 337 s. ISBN 0-19-427402-0. info
Metody hodnocení
ASSESSMENT 1. six written assignments 2. mid-course interview 3. continuous assessment focused on: - lesson planning and teaching performance; - contributions to seminar work; - capability of self-assessment and peer-assessment in feedback sessions; - receptiveness to feedback; - participation in groupwork; - language awareness; - potential for self-development of teaching skills.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
The course is modelled on the University of Cambridge/Royal Society of Arts course for CELTA (Certificate of English Language Teaching to Adults), the internationally recognized basic qualification for teaching English. The course includes 78 periods of input seminars and 78 periods of teaching practice (i.e. teaching, observation and feedback discussions). The course starts with an intensive week (one week before the semester) and it continues for 13 weeks with one morning of input and one afternoon of teaching practice. A vital part of the course is one-week placement (block teaching practice) in a local school.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, jaro 2000, podzim 2000, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007.