DU1217 The Italian Painting of Quattrocento

Faculty of Arts
Spring 2001
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednáška sleduje v převládajícím pozdně gotickém umění většiny italských měst především vznik a rozvoj nového renesančního malířství v hlavních centrech (Siena, Florencie, Urbino, Perugie, Arezzo, Řím, Padova, Mantova, Verona, Miláno, Bologna, Ferrara a Benátky). Věnuje pozornost nejdůležitějším problémům, které vyvstaly před novověkým italským malířstvím po objevu centrální perpektivy jako "okna" do světa nebo jako pohledu do krajiny, ale i technologickým problémům malby freskové, temperové, olejové.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Studia humanitatis (Leonardo Bruni, Guarino da Verona, Vitorino da Feltre)
  • 2. Úloha umění ve společnosti, veřejné a soukromé mecenášství.
  • 3. Sienské malířství 1. poloviny 14. století.
  • 4. Sienské malířství konce 14. století - Lorenzo Monaco, Gentile da Fabriano
  • 5. Masaccio, Fra Angelico, Fra Filippo Lippi, Benozzo Gozzoli.
  • 6. Florentští problematici (Paolo Uccello, Andrea del Castagna).
  • 7. Umbrotoskánci.
  • 8. Florentské malířství 2. poloviny quattrocenta (koncentrace na problémy formy a barvy).
  • 9. Problémy kompozice (C. Rosselli, Domenico Ghirlandaio, A Baldovinetti, A. Del Pollaiuolo, A. del Verocchio, L. Signorelli a následovníci).
  • 10. Zduchovnění linie a barvy (S. Botticelli, F. Lippi,P. di Cosimo.
  • 11. Umbrijští malíři 2. poloviny quattrocenta (P. di Cristoforo Vanucci, alias Perugino a Bernardino di Betto di Biagio, alias Pinturicchio.
  • 12. Počátky severoitalského umění quattrocenta (F. Squarcione a A. Mantegna).
  • 13. Benátské malířství 2. poloviny quattrocenta (Q. Vivarini, C. Crivelli, A. da Messina, Belliniové a jejich žáci, především V. Carpaccio.
  • 14. Lombardské, piemontské malířství quattrocenta a malířství v Emilii.
  • 15. Předpoklady rozvoje malířství vrcholné renesance.
Literature
  • Umění italské renesance :architektura, sochařství, malířství, kresba. Edited by Rolf Toman. 1. čes. vyd. V Praze: Slovart, 1996, 462 s. ISBN 80-85871-94-7. info
  • VASARI, Giorgio and Pavel PREISS. Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1976, 476 s. info
  • VASARI, Giorgio. Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Translated by Pavel Preiss. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1977, 390 s. info
Assessment methods (in Czech)
Přednáška (kredit B) je zakončena ústní zkouškou.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Autumn 2002, Spring 2004, Autumn 2004, Autumn 2006, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2001/DU1217