FV051 Obraz člověka v českém filmu

Filozofická fakulta
jaro 2001
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V návaznosti na stejnojmennou studii Vratislava Effenbergera budeme v rámci typologického diskursu sledovat formování, vývoj a proměny obrazu člověka v českém filmu. Téma budeme reflektovat v širších souvislostech sociologických, psychologických a mentálních. Film budeme nahlížet jako masový komunikační prostředek, přičemž zohledníme dvě jeho funkce, jež považujeme z našeho hlediska za podstatné: funkci "reprezentace politického a ideologického modelu" a funkci populární zábavy. Tyto funkce a modely se proměňují v čase a v závislosti na sociální realitě i na mentálním profilu a zájmech masového publika. Výklad začneme typologií hrdinů raných němých filmů, pokračovat budeme mj. přes typ "kondelíkovský", kladného hrdinu socialistického realismu, outsidera a intelektuála šedesátých let až po "chcípáckého" hrdinu let devadesátých. Kolokvium: esej a rozprava. Literatura: Brousil, A. M.: Film a národnost. Praha 1942. 2. vyd. 1948., Doležal, Jiří: Česká kultura za protektorátu - školství, písemnictví, kinematografie. NFA, Praha 1996., Effenberger, Vratislav: Historické paralely. In: Film a doba, roč. 42, 1996, č. 1-2, s. 18-19., Effenberger, Vratislav: Obraz člověka v českém filmu. In: Film a doba, roč. XIV, 1968, č. 7. s. 345-351., Halada, Andrej: Český film devadesátých let (od tankového praporu ke Koljovi). NLN, Praha 1997. Hanáková, Petra: O chcípácké tendenci v současném českém filmu. In: Tamto, 1998, č. 982, s. 8-10., Knapík, Jiří: Trampoty "Císařova pekaře". Slavný film na pozadí ideologických sporů. In: Dějiny a současnost, roč. 20, 1998, č. 6., s. 28-32., Lukeš, Jan: Orgie střídmosti aneb konec československé státní kinematografie (kritický deník 1987 - 1993). NFA, Praha 1993., Míčová, Pavlína: O podobách diblíkovství v českém filmu devadesátých let. In: Tamto, 1999, č. 992, s. 69-77., Uhlíř, Jiří: Božena Němcová ve filmu a televizi. Česká Skalice 1968., Vávra, Otakar: Podivný život režiséra (Obrazy vzpomínek). Prostor, Praha 1996., Vávra, Otakar: Zamyšlení režiséra. Praha 1982., Vlnas, Vít: Oldřich J. Blažíček a český historický film v letech 1944-1945. In: Iluminace, roč. 7, 1995, č. 3, s. 5-11., Wingfield, Nancy M: Film jako otázka národní identity. In: Iluminace, roč. 8, 1996, č. 4, s. 5-33., Filmový sborník historický 1-4. ČFÚ, Praha 1988-1991., Iluminace, Film a doba. Filmy: Pražští adamité (Antonín Fencl, 1917), Dobrý voják Švejk (Karel Lamač, 1926), Batalion (1927, 1937), Příchozí z temnot (J. S. Kolár, 1921), Babička (František Čáp, 1921), Únos bankéře Fuchse (Karel Anton, 1923), Plukovník Švec (Svatopluk Innemann, 1929), Jánošík, Barbora Hlavsová (Martin Frič, 1932, 1942), Prodaná nevěsta (Jaroslav Kvapil, Svatopluk Innemann, Emil Pollert, 1933), M. R. Štefánik (Jan Sviták, 1935), Bílá nemoc (Hugo Haas, 1937), Zborov (J. A. Holman, Jiří Slavíček, 1938), filmy Jiřího Voskovce a Jana Wericha, Velká přehrada (J. A. Holman, 1940-42), Městečko na dlani (Václav Binovec, 1942), Dovolená s Andělem, Anděl na horách (Bořivoj Zeman, 1952, 1955), Únos (Ján Kadár, Elmar Klos, 1952), Pytel Blech, Sedmikrásky, Panelstory (Věra Chytilová, 1961, 1967, 1979), Kočár do Vídně, Ucho (Karel Kachyňa, 1966, 1970), Návrat ztraceného syna (Evald Schorm, 1967), filmy Miloše Formana, Ivana Pssera, Jaroslava Papouška, Stud (Ladislav Helge, 1968), Kdo hledá zlaté dno, Vesničko má středisková (Jiří Menzel, 1969, 1974, 1986), Prodavač humoru (Jiří Krejčík, 1984), Zvířata ve městě (Václav Křístek, 1986), Čas sluhů (Irena Pavlásková, 1989), Jízda (Jan Svěrák, 1994), Kamenný most (Tomáš Vorel, 1996), Návrat idiota (Saša Gedeon, 1999), a mnohé další.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2001/FV051