FV056 Dějiny technických obrazů

Filozofická fakulta
jaro 2001
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurs bude volně navazovat na přednášku Úvod do teorie populární kultury a audiovizuálních médií (jeho absolvování ale není nutnou podmínkou ).Vizuální kultura bude chápána v úzké souvislosti s estetikou a historií technických obrazů jakožto obrazů produkovaných technickými aparáty - od camery obscury přes fotografii po virtuální realitu - a používaných v historickém kontextu konkrétní kulturní zkušenosti. Na teoretické rovině bude přednáška sledovat linii tzv. iconic turn a teorie mediálních dispozitivů na jedné straně a neopragmatické estetiky a britských cultural studies na straně druhé. Budou zde rozpracována mj. témata dějin intermediality, různých historicko-kulturních režimů vidění (problém média jako percepčního apriori a dispozitivu), každodenní ikonosféry (místo technických obrazů v prožívané každodennosti), historického soupeření transcendentálního oka a těla jako zdroje konkrétního vidění, vztahu vidění k modernitě, městu a rychlosti, filozofie fotografie kontra digitálního obrazu, vidění a viditelnosti jako filozofických a estetických problémů, použití technických obrazů (reprodukce, interaktivita, hypertext, obraz a každodenní práce). Kolokvium: ústní zkouška. Z literatury: Dudley Andrew (ed.): The Image in Dispute, Austin 1997. Jacques Aumont: The Image, London 1997; Walter Benjamin: Dílo a jeho zdroj, Praha 1979; John Berger: Ways of Seeing, London 1972; David J. Bolter, Turing's Man. Western Culture in the Computer Age, The University of Carolina Press 1990; Michel de Certeau: The Practice of Everyday Life, Berkeley 1984. David B. Clarke (ed.): The Cinematic City. Routledge, London - New York 1997; Gilles Deleuze: Foucault, Praha 1996; Norman K. Denzin: The Cinematic Society, London 1995; Andrzej Gwóźdź (red.): Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków 1994; A. Gwóźdź (red.): Pejzaże audiowizualne. Telewizja - wideo - komputer, Kraków 1997; A. Gwóźdź: Obrazy i rzeczy, Kraków 1997; A. Gwóźdź (red.): Współczesna niemiecka myśl filmowa. Od projektora do komputera, Katowice 1999; Martin Jay: Downcast Eyes. The Denigration of Vision in Twentieth-Century French, Berkeley 1993; Chris Jenks (ed.): Visual Culture, London - New York 1995; Maurice Merleau-Ponty: Oko a duch, Praha 1971; Maurice Merleau-Ponty: Viditelné a neviditelné, Praha 1998; W. J. T. Mitchell: Iconology. Image, Text, Ideology, Chicago 1986; Mieczysław Porębski: Ikonosfera, Warszawa 1972; Vivian Sobchack: The Adress of the Eye. A Phenomenology of Film Experience, Princetown - New Jersey 1992; Paul Virilio: The Vision Machine, London 1994.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2001/FV056