PSA_006 Obecná psychologie III (metakognice)

Filozofická fakulta
jaro 2002
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_033 Obecná psycholog.II (prožívání
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní tematické zaměření : a) část doc.Kostroně:  jak usuzujeme, jak poznáváme nové  Brunswikův pravděpodobnostní funkcionalizmus  teorie usuzování ve společenském kontextu (social judgment theory, teorie kognitivního kontinua K.R.Hammond)  struktura a dynamika problémů (Stewart, Rohrbaugh)  úvod do teorie chaosu (Cooksey b) část dr.Tyrlíka: Cílem této části kursu je rozšíření znalostí Ob.ps. I. a II. o mentálních procesech a jejich podílu na ovlivnění jednání.  Historie kognitivní psychologie. Základní pojmy KP. Vztah KP k ostatním psychologickým teoretickým systémům. KP a počítačové paradigma. Hlavní směry současné KP. Návaznost KP na ostatní psychologické obory (sociální ps., vývojová ps. psychologie osobnosti).  Informační paradigma. Zpracování informací. Kódování informací. Modely zpracování informací. Symbolické procesy. Znak a symbol. Ch. Peirce, F. de Saussure,N. Chomsky. znakové soustavy. Význam. Sémiotika.  Prezentace a reprezentace. Pojetí reprezentace v kognitivní psychologii. Percepce v kognitivní psychologii. Rozdíl mezi pojetím J.J. Gibsona a U. Neissera. Mentální reprezentace. Imaginativní a propoziční forma reprezentace. Duální kódování. Episodická a semantická paměť. Mentální model.  Pojem. Extenze, intenze. Nominalismus. Pojmotvorné procesy. Abstrakce, generalizace. Vznik pojmu. Řeč, jazyk, myšlení. Piagetova vývojová koncepce. Pojem jako jednotka konceptuálního kódu. Prototyp.  Obsahová analýza mentální reprezentace. Význam jako jednotka psychického obsahu. Vědomý a nevědomý obsah.  Mentální repreentaceSebepojetí jako mentální reprezentace. Motivační a organizační aspekt self-relevantních obsahů.  Kognitivní procesy vrámci procesu jednání. Atribuce kauzality z hlediska EX-IN, ovladatelnosti, globality a trvalosti. Heiderova "naivní psychologie. Teorie osobnostních konstruktů J. Kellyho. Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury. Literatura k části doc.Kostroně:  Kostroň, Psychologie vytváření úsudků, skripta MU, Brno 1997  D.E.Leary, od aktové psychologie k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1)  E.Brnuswik, Historické a věcné vztahy psychologie k jiným disciplinám (č.2)  K.R.Hammond, Pravděpodobnostní funkcionalizmus: integrace historie, teorie a psychologické metodologie Egona Brunswika (č.3)  K.R.Hammond, Usuzování a rozhodování v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního kontinua  T.R.Stewart, Postup při analýze usuzování (č.5)  J.Rohrbaugh, Úlohy s kognitivním konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6)  Příručka k programu POLICY (č.7) Literatura k části dr.Tyrlíka:  Dějiny XX. století, skripta FF UK.  SEDLÁKOVÁ, M. (1992): Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. ČsP.4. 289-308.  BUDIL, I.T.(1992): Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, Triton.  Sedláková, M.: Kognitivní psychologie. In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol IV. Praha, Karolinum 1995.  Sternberg, R.J.: Cognitive psychology  Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. MU Brno
Osnova
  • Hlavní tematické zaměření : a) část doc.Kostroně:  jak usuzujeme, jak poznáváme nové  Brunswikův pravděpodobnostní funkcionalizmus  teorie usuzování ve společenském kontextu (social judgment theory, teorie kognitivního kontinua K.R.Hammond)  struktura a dynamika problémů (Stewart, Rohrbaugh)  úvod do teorie chaosu (Cooksey b) část dr.Tyrlíka: Cílem této části kursu je rozšíření znalostí Ob.ps. I. a II. o mentálních procesech a jejich podílu na ovlivnění jednání.  Historie kognitivní psychologie. Základní pojmy KP. Vztah KP k ostatním psychologickým teoretickým systémům. KP a počítačové paradigma. Hlavní směry současné KP. Návaznost KP na ostatní psychologické obory (sociální ps., vývojová ps. psychologie osobnosti).  Informační paradigma. Zpracování informací. Kódování informací. Modely zpracování informací. Symbolické procesy. Znak a symbol. Ch. Peirce, F. de Saussure,N. Chomsky. znakové soustavy. Význam. Sémiotika.  Prezentace a reprezentace. Pojetí reprezentace v kognitivní psychologii. Percepce v kognitivní psychologii. Rozdíl mezi pojetím J.J. Gibsona a U. Neissera. Mentální reprezentace. Imaginativní a propoziční forma reprezentace. Duální kódování. Episodická a semantická paměť. Mentální model.  Pojem. Extenze, intenze. Nominalismus. Pojmotvorné procesy. Abstrakce, generalizace. Vznik pojmu. Řeč, jazyk, myšlení. Piagetova vývojová koncepce. Pojem jako jednotka konceptuálního kódu. Prototyp.  Obsahová analýza mentální reprezentace. Význam jako jednotka psychického obsahu. Vědomý a nevědomý obsah.  Mentální repreentaceSebepojetí jako mentální reprezentace. Motivační a organizační aspekt self-relevantních obsahů.  Kognitivní procesy vrámci procesu jednání. Atribuce kauzality z hlediska EX-IN, ovladatelnosti, globality a trvalosti. Heiderova "naivní psychologie. Teorie osobnostních konstruktů J. Kellyho. Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury. Literatura k části doc.Kostroně:  Kostroň, Psychologie vytváření úsudků, skripta MU, Brno 1997  D.E.Leary, od aktové psychologie k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1)  E.Brnuswik, Historické a věcné vztahy psychologie k jiným disciplinám (č.2)  K.R.Hammond, Pravděpodobnostní funkcionalizmus: integrace historie, teorie a psychologické metodologie Egona Brunswika (č.3)  K.R.Hammond, Usuzování a rozhodování v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního kontinua  T.R.Stewart, Postup při analýze usuzování (č.5)  J.Rohrbaugh, Úlohy s kognitivním konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6)  Příručka k programu POLICY (č.7) Literatura k části dr.Tyrlíka:  Dějiny XX. století, skripta FF UK.  SEDLÁKOVÁ, M. (1992): Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. ČsP.4. 289-308.  BUDIL, I.T.(1992): Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, Triton.  Sedláková, M.: Kognitivní psychologie. In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol IV. Praha, Karolinum 1995.  Sternberg, R.J.: Cognitive psychology  Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. MU Brno
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.