RJA106 Phonetics and Phonology of Russian II

Faculty of Arts
Spring 2002
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Marie Krčmová, CSc. (lecturer)
PhDr. Taťána Juříčková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Contact Person: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Prerequisites (in Czech)
RJA105 Phonetics and Phonology of Russian I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main themes of this course are the theoretical and practical study of articulation and acoustic features of Russian sounds in different combinations and positions, as well as the theory of phonemes from the standpoint of different schools of phonology. Throughout the course, aspects of modern Russian literary pronunciation are studied. A separate section includes the theory of graphics and spellings.
Syllabus (in Czech)
  • 14. Vokalismus. Inventář vokalických fonémů v ruštině.Rozdíl mezi inventářem vokalických fonémů v češtině a ruštině. Rozdíl mezi alofony vokalických fonémů v češtině a v ruštině. 15. Principy změn realizací ruských vokálů v souvislosti s místem přízvuku. Principy změn realizací ruských vokálů v souvislosti s charakterem předcházejícího konsonantu. 16. Konsonantismus. Inventář konsonantických fonémů v ruštině. Rozdíl mezi inventářem konsonantických fonémů v ruštině a češtině. 17. Korelace - princip vztahu. Korelace znělosti v ruštině (vč. srovnání se znělostní korelací v mateřském jazyce). Fonémy mimo korelaci. 18. Korelace měkkosti v ruštině (vč. srovnání s měkkostí" v mateřštině). Fonémy mimo korelace (znělostní nebo měkkostní). Fonémy mimo korelaci. 19. Ruské okluzívy, jejich fonologická a fonetická systematika; odlišnosti od mateřského jazyka. 20. Ruské konstriktivy, jejich fonologická a fonetická systematika; odlišnosti od mateřského jazyka. 21. Ruské semiokluzívy, jejich fonologická a fonetická systematika; odlišnosti od mateřského jazyka. 22. Stavba souvislé řeči. Změny realizací v proudu řeči; základní typy změn (akomodace, asimilace, disimilace - výklad pojmů). 23. Akomodace v ruštině, její zákonitosti. Asimilace v ruštině, typy asimilace. 24. Asimilace znělosti v ruštině (vč. srovnání se stavem v mateřském jazyce). Asimilace měkkosti v ruštině. 25. Artikulační asimilace v ruštině - splývání sousedních hlásek, zjednodušování souhláskových skupin.Výslovnost zdvojených souhlásek, její principy a zákonitosti užívání. 26. Ortoepie. Prameny ruské ortoepické normy.Kodifikace ruské spisovné výslovnosti..
Literature
  • MYRONOVA, Halyna and Jiří GAZDA. Úvod do jazykovědy v přehledech a cvičeních. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 89 s. ISBN 8021012595. info
  • BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva: Russkij jazyk, 1981. info
  • PANOV, Michail Viktorovič. Sovremennyj russkij jazyk : fonetika. Moskva: Vysšaja škola, 1979, 254 s. info
  • LEŠKA, Oldřich. Příruční mluvnice ruštiny. Edited by Bohuslav Havránek. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 587 s. info
  • OLIVERIUS, Zdeněk F. Fonetika russkogo jazyka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 161 s. info
  • ROMPORTL, Milan. Stručná fonetika ruštiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 175 s. info
  • AVANESOV, Ruben Ivanovič. Russkoje literaturnoje proiznošenije : učebnoje posobije dla studentov pedagogičeskych institutov. 5. izd., pererab. a dop. Moskva: Prosveščenije, 1972, 414 s. info
  • KOPECKIJ, Leontij Vasil‘jevič. Lekcii po fonetike i morfologii russkogo jazyka. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 300 s. info
Assessment methods (in Czech)
Výuka je ukončena zkouškou, která integruje i teoretické poznatky semináře. Zkouška má část písemnou a ústní. V písemné části student prokáže znalost zvukového rozboru ruštiny určením fonetických vlastností hlásek ve vybraném výrazu: u vokálů pozice ve vokalickém trojúhelníku a u redukovaných jejich skutečnou fonetickou platnost, a to včetně vlivu akomodace, u konsonantů způsob artikulace a artikulující orgán, znělost - ev. sonornost - a měkkost. Dále prokáže pasivní znalost ruské a do ruštiny adaptované mezinárodní terminologie (význam termínu, příklad z ruštiny). Ústní část se zaměřuje na výklad souvislostí v rámci disciplíny; orientačně její rámec vymezují otázky výše. Důraz se klade na konfrontaci mateřského jazyka (v mezích základních znalostí) a ruštiny.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2003, Spring 2004.
  • Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2002/RJA106