psa_130 Integrativní psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2002
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (přednášející)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSA_SZ PSA_SZ
Absolvování souborné zkoušky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Seminář pouze pro řádné posluchače jednooborového studia; 1.ročník
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
INTEGRATIVNÍ PSYCHOLOGIE (prof. J. Švancara) P 2000/2001 1,1 Z, Zk Kredit A Předpoklad: souborná zkouška. Doporučeno pro 5.ročník. Cíl: průprava v systémovém přístupu, v propojování získaných poznatků obecné psychologie, metodologie, psychologie osobnosti, psychopatologie, vývojové psychologie a sociální psychologie; průprava v integrativním řešení psychologických problémů. Semináře: 75 % aktivní účast; diskuse o aktuálních článcích domácích a zahraničních časopisů; kritická analýza publikací: L. v. Bertalanffy, K.R. Popper, R.W. Coan, E. Wilson ad. Mgf záznamy diskusí na odborném fóru. 2 seminární práce spočívající v integrativním zpracování zadaného tématu. Při zkoušce prokázat znalost systémového pojetí, schopnost formulovat získané poznatky v interfunkčním propojení a v strukturním začlenění. Pomůcka: Vodítko k propojování jednotlivých psychologických kategorií je na str. 141 učebního textu "Úvod do kognitivní psychologie". Doporučená literatura: Barrow, J .D., 1999. Teorie všeho. Praha: MF. Bertalanffy, L.v., 1972. Člověk, robot, myšlení. Praha: Svoboda. Břicháček, V., 1986. Sledování změn v činnostech jedince. Bratislava: PDT. Corsini, R. J. (Ed.), 1994. Encyclopedia of Psychology I-IV. New York. Csikszentmihalyi, M. 1996. O štěstí a smyslu života. Praha: LN. Diamant, J. J., Vašina, L., 1998. Kapitoly z neuropsychologie. Brno: MU. Drapela, V. J., 1998. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál. Goleman, D., 1997. Emoční inteligence. Praha: Columbus. Grondin, J., 1997. Úvod do hermeneutiky. Praha: Oikoymenh. Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M., 1996. Psychologie XX. století. I. 2.vyd. Praha: Karolinum. Kerlinger, F., 1972. Základy výzkumu chování. Praha: Academia. Kováč, D., 1985. Teória všeobecnej psychológie (výběr kapitol). Bratislava: SAV. Langmeier, J., Krejčířová, D., 1998. Vývojová psychologie. 3. vyd. Praha: Grada. Madsen, K. B., 1979. Moderní teorie motivace (výběr kapitol). Praha: Academia. Sborník k 60.výročí časopisu Psychologie. 1996. Vyškov: PsÚ ČAV. Svoboda, M. (red.), 1996. Osobnost v dimenzích poruchové a neporuchové činnosti. Brno: MU. Piaget, J., 1966 (případně nové vydání). Psychologie inteligence. Praha: SPN. Popper, K. R., Lorenz, K., 1996. Budoucnost je otevřená. Praha: Vyšehrad. Popper, K. R., 1995. Věčné hledání. Praha: Prostor. Švancara, J., 1993. Geneze systémů empirické psychologie. Brno: MU. Švancara, J., 1999. Terminologie a dokumentace psychologických prací. Brno: MU. Turner, J. S., Helms, D. B., 1995. Lifespan Development. Fort Worth, 5th ed. Watzlawick, P., 1998. Jak skutečná je skutečnost. Hradec Králové: Konfrontace. Orientace o aktuálních tématech v domácích a zahraničních psychologických časopisech.
Osnova
  • Tematické okruhy: 1. Pojetí systému. Pojem diferenciace a integrace. Integrativní pojmy v obecné psychologii, ve vývojové psychologii, v psychologii osobnosti, v sociální psychologii. Jednotlivé poznávací procesy, např. propojení vnímání z hlediska (a) obecně psychologického, (b) metodologického (c) vývojového (d) sociálně psychologického (e) psychopatologického (f) z hlediska možností aplikace v různých oblastech praxe. 2. Antropologické paradigma: člověk jako jednota. Potřeba integrace v období postmoderny. Současná řešení psychofyzického (resp. psychofyziologického) problému (Eccles, Popper a další autoři). Ekologické zaměření v psychologii. 3. Vědomí - nevědomí, vztah vědomí a jáství. 4. Taxonomie činností. 5. Uplatnění integrativního přístupu při rozpracování výzkumných témat: kategoriální, strukturní, vývojový přístup. Kognitivní scénář: výzkum deskriptivní, explorační, normativní, anticipační. (V semináři: zařadit témata empirických výzkumů do jednotlivých prototypů kognitivního scénáře. Generování hypotéz. Kritická úvaha o Popperově požadavku falzifikace.) 6. Mentální reprezentace v interfunkčních vazbách. 7. Integrativní přístupy ke zkoumání schopností. 8. Sekvenčně strukturní model emocí. Kontext poznávacích procesů a prožívání, prožívání a jednání. 9. Adaptace jako psychologická kategorie. Piagetovo pojetí ekvilibrace. 10. Integrační funkce světového názoru. 11. Psychologie souvislostí. Kritická analýza paradigmat v psychologii.
Metody hodnocení
Přednášky, semináře, čtení odborné literatury i zadaných prací, magnetofonové záznamy interdiciplinárních diskusí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2000.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2002/psa_130