CJBC04 Literatura pro děti a mládež II

Filozofická fakulta
jaro 2003
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Vlastimil Válek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Bednářová
Rozvrh
St 7:30–8:15 5, St 8:20–9:05 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška je pokračováním předmětu Literatura pro děti a mládež I (výběrová přednáška 2. cyklu, PS). Podává přehled slovesné tvorby pro děti a mládež od 80. let 19. století do současnosti s důrazem na základní žánry a autorské osobnosti.
Osnova
  • (1) Literatura předmětu. Četba. - Období od 80. let do první světové války: Knižnice pro děti a mládež. Časopisy.
  • (2-3) Poezie na přelomu století. Klasikové literatury pro děti a mládež, K. V. Rais, J. V. Sládek, J. Kožíšek. Próza od 80. let do první světové války. Pohádky, jejich sběr a zpracování (autoři pohádek).
  • (4) Próza s historickou tematikou (A. Jirásek, V. Beneš Třebízský, Z. Winter a další).
  • (5-7) Přehled meziválečné literatury pro děti a mládež, její nejdůležitější žánry a představitelé. Autorská pohádka (K. Čapek, J. Čapek, J. Lada, J. Mahen, Vl. Vančura a další představitelé). V. Nezval.
  • (8-9) Literatura pro děti a mládež v období 1939-1945. Próza s historickou tematikou, próza s přírodní tematikou, příběhová próza, pohádky. Poezie tohoto období. Fr. Hrubín.
  • (10-14). Literatura pro děti a mládež po roce 1945 do dnešní doby. Základní vývojové tendence a hlavní představitelé v oblasti poezie a prózy. Větší pozornost je soustředěna na pohádkovou tvorbu (např. nonsensová pohádka), příběhovou prózu, prózu s dívčí hrdinkou, dobrodružnou prózu. Upozornění na exilovou a samizdatovou tvorbu pro mládež. Frekventované žánry v současné literatuře pro mládež, proměny a nové trendy v oblasti současné literatury pro děti a mládež.
Literatura
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže : (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 stran. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL a Jaroslav VORÁČEK. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Albatros, 1985, 480 s. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
  • HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež : (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 245 s. URL info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda a Zdeněk ZAPLETAL. Vývoj teorie a kritiky literatury pro mládež : výbor textů od roku 1945. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1982, 186 s. info
  • TENČÍK, František. Četba mládeže v počátcích obrození. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 107 s. URL info
  • STEJSKAL, Václav. Moderní česká literatura pro děti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 347 s. info
Metody hodnocení
Přednáška je zakončena kolokviem. Ke kolokviu se vyžaduje znalost základních vývojových tendencí, tvorby předních spisovatelů pro děti a mládež a nejfrekventovanějších literárních žánrů, opřená o vlastní četbu. Seznam četby posluchači předkládají u kolokvia.
Informace učitele
Absolvování přednášky Literatura pro děti a mládež I. (PS) není podmínkou pro zapsání přednášky Literatura pro děti a mládež II.
Termín a místo konání výuky: středa 7:30-9:05, posl. č. 5
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Přednáška navazuje na přednášku Literatura pro děti a mládež I (CJBC03).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2023.