FF:PGSPV03 Spec.ped.disciplíny - Informace o předmětu
PGSPV03 Speciálně pedagogické disciplíny
Filozofická fakultajaro 2003
- Rozsah
- blokově. 1 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět vymezuje pojetí jednotlivých speciálně pedagogických disciplín členěných podle typů vad. Předmět seznamuje s nejčastějšími vadami, jejich projevy, etiologií, omezeními, které znamenají pro člověka a speciálně pedagogickou podporou, kterou se jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny zabývají.
- Osnova
- Logopedie: Základní úkoly logopedie, spolupráce s ostatními vědními obory, logopedická prevence, komunikační proces, společenský a psychologický význam komunikace, poruchy komunikačních schopností, anatomie a fyziologie mluvních orgánů, ontogeneze dětské řeči, opožděný vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, diagnostika vad řeči. Surdopedie: Surdopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie sluchových orgánů, vybrané technické pomůcky. Oftalmopedie: Oftalmopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie zrakového orgánu, kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, lidé slabozrací, se zbytky zraku, nevidomí, zraková stimulace. Psychopedie: Psychopedie jako obor speciální pedagogiky, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny mentální retardace, demence, sociální příčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace mentální retardace dle ICD 10 Světové zdravotnické organizace, charakteristika jednotlivých stupňů, vzdělávání lidí s mentální retardací, školská zařízení pro žáky s mentální retardací, ústavy sociální péče. Etopedie: Etopedie jako obor speciální pedagogiky, základní kategorie, etiologie a členění poruch chování. Somatopedie: Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, dětská mozková obrna (DMO), deformace, amputace, předškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné motoriky u dítěte s DMO, rozvoj řeči u dítěte s DMO, problematika výuky tělesně postižených, problematika výchovy a vzdělání dětí s více vadami, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních.
- Literatura
- Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagoigky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (jaro 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2003/PGSPV03