AJ22050 Funkční syntax: FSP

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 4 kr. 2 původní kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Hrazdílková
Rozvrh
Út 16:40–18:15 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Teorie funkční větné perspektivy zkoumá funkce jazyka v aktu sdělení. Věnuje zvláštní pozornost roli kontextu a členění vět na téma a réma. Pochopení způsobu, jakým určitá sémanticko-syntaktická struktura naplňuje komunikativní záměr mluvčího, hraje významnou roli při aplikaci psaného i mluveného jazyka i v překladatelské praxi. Kurz je úvodem do teorie funkční větné perspektivy, popsané v knize Jane Firbase Functional sentence perspective in written and spoken communication (Cambridge University Press. 1992) a v článcích dalších autorů. Pro ilustraci působení faktorů funkční větné perspektivy se v kurzu analyzují paralelní anglické a české texty.
Osnova
  • Teorie funkční větné perspektivy zkoumá funkce jazyka v aktu sdělení. Věnuje zvláštní pozornost roli kontextu a členění vět na téma a réma. Pochopení způsobu, jakým určitá sémanticko-syntaktická struktura naplňuje komunikativní záměr mluvčího, hraje významnou roli při aplikaci psaného i mluveného jazyka i v překladatelské praxi. Kurz je úvodem do teorie funkční větné perspektivy, popsané v knize Jane Firbase Functional sentence perspective in written and spoken communication (Cambridge University Press. 1992) a v článcích dalších autorů. Pro ilustraci působení faktorů funkční větné perspektivy se v kurzu analyzují paralelní anglické a české texty.
Literatura
  • FIRBAS, Jan. Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, xv, 239. ISBN 0521373085. info
Metody hodnocení
Assessment: 1) presentation of a selected paper 2) comparative analysis and functional interpretation of an extract of parallel English and Czech texts. / Hodnocení: 1) prezentace vybraného článku, 2) srovnávací analýza a funkční interpretace úryvku paralelního anglického a českého textu.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2007.