CJBC134 Záměrnost v literárním díle

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Zapletal (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Bednářová
Rozvrh
St 13:20–14:55 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je analyzovat některé význačné teorie záměrnosti, které byly navrženy pro analýzu a interpretaci literárního díla. Speciální pozornost bude věnována analytickým teoriím americké literární teorie (E. D. Hirsch, P. D. Juhl, M. Hancher). Prostřednictvím pojmu záměrnosti se budeme snažit dopracovat k obecnějším pojmům významu a účinnosti literárního díla. Všechna teoretická pozorování budeme provádět na pozadí konkrétních literárních textů a jejich interpretace.
Osnova
  • Distinkce dílo a text. Je postmoderní kontextualismus obhájitelný? & Záměrnost a nezáměrnost Jana Mukařovského, záměrnost u Romana Ingardena & Autorský záměr. Je autor chladný počtář? Poeova Filosofie básnické skladby & Stanovují autorovy záměry význam literárního díla? P. D. Juhl. & Autorský záměr jako etická norma při interpretaci. E. D. Hirsch. & Záměr s performativní silou. M. Hancher & Čtenářský záměr. Rekontextualizace textu s ohledem na vlastní cíle. Sémantický nihilismus R. Rortyho a postmoderny. & Záměr jako "intentio operis". U. Eco.
Literatura
  • Eco, Umberto: The Role of the Reader. Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana UP, 1984
  • Currie, Gregory: Work and Text, Mind 100 (1991), č. 399, str. 325-340
  • Niederle, Rostislav: Několik poznámek k možnosti estetického poznání, Aluze 5 (2001), č. 3, str. 62-69
  • Eco, Umberto: Šest procházek literárními lesy. Olomouc: Votobia, 1997.
  • Poe, Edgar Allan: Filosofie básnické skladby, in: Jak se dělá báseň, ed. J. Zábrana, Praha: Mladá fronta, 1999, str. 7-28.
  • Hancher, Michael: Three Kinds of Intention, MLN 87 (1972), č. 7, str. 827-851
  • Rorty, Richard: Objectivity, Relativism, and Truth. Cambridge: Cambridge UP, 1994
  • Hirsch, Edward Donald: Validity in Interpretation. New Haven & London: Yale UP, 1967
  • Rorty, Richard: Nahodilost, ironie, solidarita. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996
  • Hirsch, Edward Donald: The Aims of Interpretation. Chicago: The University of Chicago Press, 1976
  • Ingarden, Roman: O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1967.
  • Rorty, Richard: Zkoumání jako rekontextualizace: antidualistické pojetí interpretace, in Obrat k jazyku: druhé kolo, ed. J. Peregrin, Praha: Filosofia, 1998, str. 148-171.
  • Tichá, Jindra: The Logic of Fictional Discourse, in: Between Words and Worlds. A Festschrift for Pavel Materna, ed. T. Childers a J. Palomäki, Praha: Filosofia, 2000, str. 55-60
  • Ingarden, Roman: Umělecké dílo literární. Praha: Odeon, 1989.
  • Juhl, Peter D.: Interpretation. An Essay in the Philosophy of Literary Criticism. Princeton: Princeton UP, 1980.
  • Tichý, Pavel: The Foundations of Frege`s Logic. Berlin & New York: De Gruyter, 1988
  • Mukařovský, Jan: Záměrnost a nezáměrnost v umění, in: Studie z estetiky, Praha: Odeon, 1966, str. 89-108
  • Doležel, Lubomír: Fikční a historický narativ: setkání s postmoderní výzvou, Česká literatura 50 (2002), č. 4, str. 341-371
  • Eco, Umberto: Interpretácia a nadinterpretácia. Archa: Bratislava, 1995, s R. Rortym, J. Cullerem a Ch.Brooke-Roseovou.
  • Bílek, Petr A.: Hledání jazyka interpretace. K modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003
  • Currie, Gregory: Interpretation and Objectivity, Mind 102 (1993), č. 407, str. 413-428
  • Červenka, Miroslav: Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992
  • Austin, John Langshaw: Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia, 2000
  • Doležel, Lubomír: Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003.
  • Newton, Kenneth McMillan: Je možné ubránit literární interpretaci?, Aluze 6 (2002), č. 1, str. 70-92.
Metody hodnocení
Seminář je zakončen zápočtem. Podmínkou jeho udělení je aktivní účast v hodinách a vypracování referátu na zadané téma.
Informace učitele
Všechny textové zdroje, ze kterých budou studenti vypracovávat referáty, budou k dispozici u vyučujícího.
Další komentáře
Studijní materiály
Maximální počet účastníků v kursu je 20.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004.