FAV054 Film a město

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Markéta Dvořáčková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 8:20–9:55 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Město i film mají povahu zkušenosti, procesu. Jejich vztahy jsou oboustranné, jedno druhým prostupuje od chvíle, kdy film jako další z nových zkušeností prostoru začal vcházet do města, stejně jako město vstoupilo do filmu. Zabývat se budeme problematikou vztahu mezi urbánním a cinematickým prostorem, tedy tím, jakým způsobem se v dějinách proměňují vztahy mezi těmito dvěma typy prostorů. Od interakcí modernity, urbánní kultury a filmu (komprese času a prostoru) se dostaneme k otázkám vztahu filmu a orientace v postmoderním hyperprostoru (proměny v důsledku technologických a ekonomických změn, proces fragmentarizace, segmentace, kontrola, rostoucí míra konzumpce, polarizace a militarizace urbánní současnosti). Literatura: Clarke, David, B.,ed., (1997), The Cinematic City, London, New York, Routledge. Neumann, Dietrich (1996), ed., Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner, Prestel, Munich and New York. Friedberg, Ann (1993), Window Shopping: Cinema and The Postmodern, Berkeley and Los Angeles, California. Andrew, Dudley (1997), ed., Image in Dispute. Art nad Cinema in the Age of Photography, University of Texas Press, Austin. Architectural Design. Architecture + Film II, Vol. 70, No 1. Aumont, Jacques (1997), The Variable Eye, or the Mobilization of the Gaze, překl. Charles O'Brien and Sally Shafto, in: Dudley Andrew, ed., The image in dispute: art and cinema in the age of photography, Austin, University of Texas Press, s.231-257. Baudrillard, Jean (2000), Amerika, Praha, Dauphin. Benjamin, Walter (1979), Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha. Certeau, Michel de (1999), Procházka městem, in: Revue Labyrint, č. 5-6, Praha, s.170-172. Donald, James (1995) The City, The Cinema: Modern Spaces, in: Chris Jenks, ed., The Visual Culture Reader, London, Routledge, s. 77-95. Giddens, Antony (1998), Důsledky modernity, překl. Miroslav Petrusek, Sociologické nakladatelství (Slon), Praha. Grosz, Elizabeth (1998), Bodies-Cities, in: Heidi J. Nast, Steve Pile, eds., Places through the body, London and New York, Routledge, s. 42-52. Hannigan, John (1998), Fantasy City. Pleasure and profit in the postmodern metropolis, London and New York, Routledge. Harvey, David (1990), The Condition of Postmodernity. Blackwell Publishers, Cambridge, USA. Jenks, Chris (1995), Watching Your Step. The history and practice of the flâneur. in: Ch. Jenks, ed., The Visual Culture, London, Routledge. Pollock, Griselda (1999), Modernost a ženské prostory, in: Revue Labyrint, Praha, č. 5-6, 145-149. Simmel, Georg (1997), Peníze v moderní kultuře a jiné eseje, Sociologické nakladatelství (Slon), Praha. Sobchack, Vivian (1987), Screening the Space: The American Science Fiction Film, second enlarged edition, New Brunswick, New Yersey and London, Rutgers University Press. Virilio, Paul (1999), Přeexponované město, překl. Čestmír Pelikán, in: Revue Labyrint, Praha, č. 5-6, s.165-169.
Metody hodnocení
Ukončení: esej

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2004/FAV054