FF:FAV066 Sovětská filmová avantgarda - Informace o předmětu
FAV066 Sovětská filmová avantgarda
Filozofická fakultajaro 2004
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:35 12
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Přednáška o ruském a sovětském filmu od jeho počátků do konce Velké vlastenecké války. Těžiště kursu spočívá ve studiu filmů a teoretického odkazu filmařů 20. let (Lev Kulešov, Dziga Vertov, Sergej Ejzenštejn Vsevolod Pudovkin, Oleksandr Dovženko, Grigorij Kozincev, Leonid Trauberg, Fridrich Ermler), včetně filmů všedního dne (Jakov Protazanov, Avram Room, Boris Barnět). Nakonec uvidíme, jak se sovětská kinematografie ve třicátých letech podrobila stalinské estetice (bratři Vasiljevové, Grigorij Alexandrov, Michail Romm, Michail Čiaureli). Literatura: Dovženko, Alexandr: Výbor z díla (Praha 1976); Ejzenštejn, Sergej: Kamerou, tužkou i perem (Praha 1961), Ejzenštejn, Sergej: Paměti (Praha 1987); Kozincev, Grigorij: Život a film; Mihálik, Peter: Sovietska filmová teória dvadsiatych rokov (Bratislava 1986); Pudovkin, Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec (Bratislava 1982). Filmy: Aelita (Kráska z Marsu, Jakov Protazanov 1924), Alexandr Něvskij (Alexandr Něvský, Sergej Ejzenštejn 1938), Běžin lug (Běžin luh, Sergej Ejzenštejn 1967), Broněnosec Poťomkin (Křižník Potěmkin, Sergej Ejzenštejn 1925), Cirk (Cirkus, Grigorij Alexandrov 1934), Čapajev (bří Vasiljevové 1934), Čelověk s kinoapparatom (Muž s kinoaparátem, Dziga Vertov 1929), Dom na Trubnoj (Činžák v Trubné ulici, Boris Barnět 1928), Don Diego i Pelageja (Don Diego a Pelageja, Jakov Protazanov 1927), Ivan Groznyj (Ivan Hrozný, Sergej Ejzenštejn 1944), Koněc Sankt-Petěrburga (Konec Petrohradu, Vsevolod Pudovkin 1927), Lenin v Okťjabre (Lenin v Říjnu, Michail Romm 1937), Mať (Matka, Vsevolod Pudovkin 1926), Oblomok imperii (Poslední carův poddaný, Fridrich Ermler 1929), Okrajina (Předměstí, Boris Barnět 1933), Okťabr (Deset dnů, které otřásly světem, Sergej Ejzenštejn 1927), Ona zaščiščajet rodinu (Ona brání vlast, Fridrich Ermler 1943), Potomok Čingischana (Bouře na Asií, Vsevolod Pudovkin 1929), Puťovka v žizň (Cesta do života, Nikolaj Ekk 1930), Que viva Mexico! (Ať žije Mexiko, Sergej Ejzenštejn 1979), Sorok pjervyj (Čtyřicátý prvý, Jakov Protazanov 1927), Stačka (Stávka, Sergej Ejzenštejn 1924), Staroje i novoje (Generální linie, Sergej Ejzenštejn 1929), Symfonija Donbasa (Symfonie Donbasu, Dziga Vertov 1931), Šiněl (Plášť, Grigorij Kozincev, Leonid Trauberg 1926), Treťja meščanskaja (Zloděj lásky, Avram Room 1927), Trilogie o Gorkém (Mark Donskoj 1938-1940), Turksib (Viktor Turin 1929), Vesjolyje rebjata (Celý svět se směje, Grigorij Alexandrov 1934), Volga-Volga (Volha, Volha, Grigorij Alexandrov 1938), Vstrečnyj (Vstřícný plán, Fridrich Ermler, Sergej Jutkevič 1932), Zemlja (Země, Oleksandr Dovženko 1930).
- Metody hodnocení
- Kolokvium: filmografie 24 filmů k diskusi.
- Statistika zápisu (jaro 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2004/FAV066