PSB_24 Výzkumné studie v psychologii

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
St 9:10–10:45 bílá lab.
Předpoklady
Obsah předmětu vyžaduje, aby studenti byli obeznámeni se základními pojmy z oblasti metodologie psychologie (proto by měli mít absolvovanou nejméně Metodologii psychologie I). Důležitá je rovněž znalost cizího jazyka (nejlépe angličtiny) na úrovni umožňující porozumět odbornému textu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podrobněji se seznámit s významnými výzkumnými studiemi z oboru psychologie; studiemi, o jejichž závěrech se studenti učí v obecné, sociální, vývojové psychologii či psychologii osobnosti. Vychází se z originálních či mírně upravených textů. Důraz je kladen především na metodologické aspekty jednotlivých studií a studenti tak mají možnost poznat konkrétní příklady využití výzkumných metod (experimentální studie, korelační studie, případové studie, dotazníková šetření atd.). Předpokládá se aktivní účast studentů při prezentaci studií a diskusi o nich, a rovněž jistá míra domácí přípravy.
Osnova
  • Konkrétní studie a pořadí jejich probírání je stanoveno po dohodě se studenty na začátku semestru.
Literatura
  • Samuel, J. & Bryant, P. (1984). Asking only one question in the conservation experiment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 25, 315-318.
  • Gardner, R. A. & Gardner, B. T. (1969). Teaching sign language to a chimpanzee. Science, 165, 664-672
  • Loftus, E.F., Miller, D.G., & Burns, H.J. (1978). Semantic integration of verbal information into a visual memory. Journal of Experimental Psychology, 4, 19-31.
  • Piliavin, I., Rodin, J. & Piliavin, J. (1969). Good samaritanism: An underground phenomenon? Journal of Personality and Social Psychology, 13, 289-299.
  • Milgram, S. (1963). Behavioral study of obedience. Journal of Abnormal and Social Psychology, 67, 371-378.
  • Bandura, A., Ross, D. & Ross, S.A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582.
  • Freud, S. (1909). Analyse der Phobie eines fünfjährigen Knaben. GW VII, 241-377.
  • Hodges, J. & Tizard, B. (1989). Social and family relationships of ex-institutional adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 77-97.
  • Bennett-Levy, J. & Marteau, T. (1984). Fear of animals: What is prepared? British Journal of Psychology, 75, 37-42.
  • Deregowski, JB (1972). Pictorial perception and culture. Scientific American, 227, 82-88.
  • Haney, C., Banks, C. & Zimbardo, P. (1973). A Study of Prisoners and Guards in a Simulated Prison. Naval Research Review, 30, 4-17.
  • Watson, J.B. & Rayner, R. (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3, 1-14.
  • Eysenck, H.J. (1952). The effects of psychotherapy: An evaluation. Journal of Consulting Psychology, 16, 319-324.
  • Festinger, L. & Carlsmith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-211.
  • Nisbett, R.E., Caputo, C., Legant, P. & Marecek, J. (1973). Behaviour as seen by the actor and as seen by the observer. Journal of Personality and Social Psychology, 27, 154-164.
  • Schachter, S. & Singer, S. (1962). Cognitive, Social and physiological determinants of emotional state. Psychological Review, 69, 379-399.
  • Sperry, R. W. (1968). Hemisphere disconnection and unity in conscious awareness. American Psychologist 23, 723-733.
  • Rosenhan, DL (1973). On being sane in insane places. Science, 179, 250-258.
  • Thigpen, C.H. & Cleckley, H. (1954). A case of multiple personality. Journal of Abnormal and Social Psychology, 48, 135-151.
  • Blackmore, S. J. (1988). Visions of the dying brain. New Scientist, 118, 43-46.
  • Baron-Cohen, S., Leslie, A.M. & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a
Metody hodnocení
Pravidelně jednou týdně 2 hodiny. Předmět je ukončen kolokviem. Předpokladem pro udělení kolokvia je příprava referátu o výzkumné studii dle vlastní volby.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010.