FF:DVHc099 Osvobozené divadlo - Informace o předmětu
DVHc099 Osvobozené divadlo
Filozofická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Zuzana Klusáčková - Rozvrh
- Út 16:40–18:15 48
- Předpoklady
- Způsob ukončení: kolokvium
Práce: dobrovolné, prezentované v hodině, na závěr odevzdané, bodové zvýhodnění při ukončování
Témata prací: Dramatická tvorba Voskovce a Wericha Vladislava Vančury, Jiřího Mahena, Vítězslava Nezvala, popř. jiného autora. Herecké portréty František Černý, František Filipovský, Václav Trégl, Hana Vítová, popř. jiná osobnost. Portrét scénografa Františka Zelenky, Štyrského a Toyen, Antonína Heythuma, popř. jiné osobnosti. Projekce: Možné také mimo vlastní přednášky v případě zájmu - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Vývoj českého moderního divadla, přední osobnosti české divadelní avantgardy, období dada, poetismu a surrealismu, analýza klíčových inscenací, dramatická tvorba, proměny herectví, divadelní kritika.
- Osnova
- Sylabus 1. Organizace, úvod. 2. Dobový kontext, nástup avantgardy kontra situace českého divadla. 3. Zrozeni k avantgardě. Devětsil, poetismus, konstruktivismus. Vladimír Gamza. 4. Jiří Frejka a jeho skupina. 5. Zrození divadelní sekce Devětsilu - Osvobozeného divadla. 6. Jindřich Honzl nastupuje. 7. Kdo je Petr Dolan? aneb Jiří Voskovec přichází. 8. Causa Vest Pocket Revue. 9. Revue nebo experiment? 10. Voskovec a Werich, ředitelé, autoři a herci. 11. V + W, značka nejlepší politické satiry v Československu. 12. Překážející divadlo neboli Spoustané divadlo. Omezování programu. 13. 1938 neboli hořký konec.
- Metody hodnocení
- 2 hodiny týdně, kolokvium - 3 kr.; zápočet - 3 kr.; zkouška - 4 kr.
- Informace učitele
- Hry Voskovce a Wericha, V.Nezvala, V. Vančury, J.Mahena, aj.
Literatura:
- Burian,E.F:Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha 1980.
- Burian,E.F.:Sborová recitace a scénická hudba. Voice-band. In:Nové české divadlo 1927. Praha 1927. S.90-92.
- Burian, J.M.:Modern Czech Theatre. 2002.
- Caltová,M.:Český jevištní konstruktivismus. In:Acta scaenographica 9, 1968/69.
- Černý,F.:Kapitoly z dějin českého divadla. Praha 2000.
- Černý,F.:Měnivá tvář divadla. Praha 1978.
- Česká divadla:Encyklopedie divadelních souborů. Praha 2000.
- Český taneční slovník.Tanec.Balet.Pantomima. Praha 2001.
- Dějiny českého divadla IV. Praha 1986.
- Frejka,J.:Režie jako projev průbojného ducha. Praha 1980.
- Holzknecht,V.:Jaroslav Ježek & Osvobozené divadlo. Praha 1957.
- Honzík,K.:Ze života avantgardy. Zápisky architektovy. Praha 1963.
- Honzl,J.:Roztočené jeviště. Praha 1925.
- Honzl,J.:Základy a praxe moderního divadla. Praha 1963.
- Janský,K.:Počátky scénografie české divadelní avantgardy. In:Acta scaenographica 4,1963/64,č.7,s.125-132.
- Kladiva,J.:E.F.Burian. Praha 1982.
- Obst,M.- Scherl,A.:K dějinám české divadelní avantgardy. Praha 1962.
- Pelc,J.:Zpráva o Osvobozeném divadle. Praha 1982.
- Píša,A.M.:Divadelní avantgarda. Praha 1979.
- Ptáčková,V.:Česká scénografie XX.století. Praha 1979.
- Schonberg,M.:Osvobozené.Toronto 1980.
- Voskovec,J.-Werich,J.:Faustovy skleněné hodiny. Praha 1997.
- Voskovec,J.-Werich,J.:Hry Osvobozeného divadla.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/DVHc099