PB22PA58 Praxe v poradenských zařízeních

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
Blokové cvičení 10 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (cvičící), Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
PB12JA14 Základy poradenství && PB21PA26 Profesní poradenství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe je směrována do poradenských zařízení ve veřejném sektoru(zejména PPP, SVP, SPC, ÚP) nebo neziskovém sektoru (občanská sdružení nebo nadace zaměřená na poskytování poradenských služeb), kde se studenti seznámí s charakterem práce zařízení, činností jednotlivých pracovníků poradny, s nabídkou poskytovaných služeb, složením klientely, dokumentací a vlastní poradenskou praxí, kterou student zaznamená do zprávy z praxe.
Metody hodnocení
Praxe probíhá blokově v průběhu semestru. Prezentace úkolů a zpráv z praxe probíhají jako skupinová diskuse (i za účasti odborníků z praxe).
Informace učitele
Praxi si student může zapsat po získání A kreditů z kurzů Základy poradenství a Profesní poradenství (viz předpoklady). Doporučuje se zapisovat praxi po absolvování nebo souběžně s kurzy z nabídky B kreditů zaměřených na poradenství. Zadání úkolů pro praxi v poradenských zařízeních (Jarní semestr 2005, vyučující Mgr. Lenka Hloušková) Praxi v poradenských zařízeních je možné vykonat v zařízeních veřejného nebo neziskového sektoru a to jak v poradnách (zaměřuje se na jednu nebo dvě oblasti poradenských služeb a není organizačně členěna) tak v poradenských centrech (má široký záběr oblastí poradenských služeb a většinou je tvořena několika organizačními částmi). Požadavky na praxi v poradenských zařízeních: Praxi vykonává každý student individuálně. V průběhu praxe sbírá informace podklady pro sepsání zprávy z praxe. Zpráva z praxe má mít následující podobu: 1. Popis poradny nebo poradenského centra Popis zahrnuje charakteristiku: - název, typ a charakter instituce, organizační struktura a postavení poradny (centra). v hierarchii řízení, zaměření a cíl práce instituce. - popis činnosti instituce (včetně její prezentace). - personální obsazení a kvalifikace pracovníků. - klientely. - prostředí a materiálního vybavení z hlediska činnosti zařízení. - Dokumentace. - spolupráce s jinými subjekty. 2. Popis a zhodnocení vlastní činnosti v rámci praxe Při hodnocení vlastní činnosti se vyjádřete ke způsobu a možnostem vedení praxe ze strany zařízení. 3. Evaluace poskytovaných poradenských služeb Pro evaluaci je nutné předem si operacionalizovat hodnotící škálu (např. 0 1 2 3), kdy jeden bod škály bude zahrnovat vyjádření nezjištěno. Evaluace zahrnuje: - identifikaci jednotlivých typů poradenských služeb v práci zařízení a srovnání s prezentovanou nabídkou poradenských služeb (typ a oblast poradenské služby, klientela u jednotlivých typů poradenské služby) - hodnocení dostupnosti (místní i časová) poradenských služeb. - hodnocení přístupu k poradenské službě (bariéry v přijímání poradenských služeb). - hodnocení obvyklého způsobu zahájení poradenského procesu. - hodnocení obvyklého způsobu ukončení poradenského procesu. - hodnocení začlenění poskytovaných poradenských služeb do sítě služeb (spolupráce v rámci základní sítě pomoci, návaznost služeb, odkazování na další služby, apod.). Při operacionalizaci hodnotící škály je možné vycházet ze základní literatury k metodologickým kurzům. 4. Zhodnocení praxe Další doporučená literatura: Tomešová I. a kol. Hodnocení kvality služeb poskytovaných v komplexu služeb poradenství. Praha: NVF, červen 2002.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006.